BRATISLAVA - Nákup cestovných lístkov vo vlakovej doprave je dnes štandardne dostupný aj v online forme. Kúpiť si ho tak môžete priamo zo svojho smartfónu. Priblížime vám, prečo ide o najlacnejší a zároveň najvýhodnejší spôsob.
Podľa dostupných údajov už viac ako 85 % Slovákov používa smartfóny, ktoré majú prístup k dátovým službám. Aj preto dlhodobé trendy poukazujú na výrazný pokles predaja lístkov v pokladniciach – z približne 70 percent padlo číslo na zhruba 48 percent. Do popredia idú moderné a rýchlejšie formy.
Nový poplatok za servis
Ak si pôjdete kúpiť lístok v pokladnici či vo vlaku, pripravte sa na zmenu. Od 15. marca bude pri nich zavedený poplatok za servis vo výške 1 alebo 3 eurá. Tento krok pokrýva spracovanie a vydanie lístka, tlač, správu predajných systémov, technickú podporu a personálne náklady.
Novinku bližšie vysvetlil generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa: „Viac ako 45 % našich zákazníkov nakupuje lístky online, čo je dôkazom, že moderné riešenia sú cestou budúcnosti. Zavedením poplatkov za servis chceme tento trend posilniť a rozšíriť využívanie digitálnych služieb na čo najväčší okruh cestujúcich.
Rešpektujeme nižšiu mieru znalosti práce s internetom u staršej generácie a preto servisný poplatok nebudeme uplatňovať u seniorov pri kúpe cestovného lístka so 100 % zľavou, ľudovo povedané zadarmo."
Nákup lístka online sa vám oplatí najviac
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa snaží stále viac digitalizovať svoje služby a online nákup cestovného lístka je pre zákazníkov v súčasnosti najvýhodnejšou možnosťou – je rýchlejší, ekologickejší, ušetrí vám čas a nevyžaduje dodatočné náklady. To je dôvod, prečo sa naň poplatok nevzťahuje. Pre lepší prehľad nižšie uvádzame systém nákupu cestovných lístkov v jednotlivých formách:
- Online nákup: najlepšia možnosť - lístok je bez poplatku za servis.
- Nákup v pokladnici: k cestovnému lístku bude účtovaný poplatok za servis vo výške 1 euro.
- Nákup vo vlaku: K cestovnému lístku bude účtovaný poplatok za servis vo výške 3 eurá (pri nástupe v každej stanici, aj v stanici bez otvorenej pokladnice).
Seniorov sa to netýka
Nové poplatky za servis neplatia pre každého. Neuplatňujú sa napríklad pri kúpe cestovného lístka na 100 % zľavu pre cestujúcich od 62 rokov, pre osoby od 70 rokov a držiteľov preukazu ŤZP-S.
Netýka sa ani miesteniek, lôžok, ležadiel, cestovného na bicykel a batožinu, SC príplatkov, preukazov JUNIOR, KLASIK a MAXI KLASIK, medzinárodných dokladov, kuriérnych zásielok, balíkových ponúk, autovlaku, prolongácie režijných preukazov, doplatku do 1. triedy a dobitia kreditu.
„Cestujúci majú naďalej možnosť využiť rôzne digitálne kanály vrátane SMS lístkov, ktoré zostávajú dostupné pre kategóriu osobných vlakov.
Verejnosť o zmenách informujeme s dostatočným predstihom, aby mali cestujúci dostatok času oboznámiť sa s výhodami online nákupu a dostupnými možnosťami,“ doplnil Peter Helexa.
Digitalizácia je jasným trendom
Predaj lístka v pokladnici stojí spoločnosť ZSSK viac ako euro, zatiaľ čo online predaj zníži tieto náklady na menej ako 30 centov. Digitalizácia znižuje potrebu tlače papierových lístkov a prispieva k ochrane životného prostredia, štatistiky za posledných päť rokov jasne potvrdzujú trend aj na Slovensku.
Používanie a nákup lístkov cez mobilnu aplikáciu „IDeme vlakom“ vzrástol z jedného percenta na vyše 17 percent, cez e-shop ZSSK z 22 percent na viac než 28,35. Lístok si vďaka nim viete kúpiť bez poplatku a priamo z pohodlia domova. Okrem toho prešli modernizáciou, aby bol nákup ešte jednoduchší a rýchlejší.
„Každé ušetrené alebo získané euro investujeme späť do zamestnancov, modernizácie vlakov a zlepšovania služieb,“ potvrdil generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Cestovanie vlakom je dostupné pre každého
ZSSK chce cestujúcim priblížiť výhody online predaja, zjednodušiť prechod na moderné formy cestovania a sprístupniť digitálne služby pre čo najviac ľudí. Rodiny s deťmi môžu využívať digitálne nástroje na plánovanie ciest, ktoré poskytujú aktuálne informácie o spojeniach, rezerváciách miest a špeciálnych ponukách.
Seniori a osoby so zdravotným znevýhodnením (ŤZP-S) ocenia elektronické doklady, ktoré eliminujú nutnosť fyzických potvrdení a zjednodušia kontrolu lístkov. Digitálne riešenia im navyše umožnia jednoduchší prístup k zľavám priamo cez mobilnú aplikáciu.
Pravidelní dochádzajúci a pracujúci získajú spoľahlivejšie spojenia vďaka taktovej doprave a lepšiemu prepojeniu cestovných plánov s digitálnymi systémami. Študenti a ľudia v produktívnom veku zasa ocenia zákaznícke konto ZSSK, ktoré im spolu s aplikáciou umožní vyhľadávanie spojení, rýchle vrátenie lístka, online platby a nákup lístkov pre viacerých cestujúcich.
VIAC O CESTOVANÍ VLAKOM SO ZSSK
Advertoriál pripravený v spolupráci so ZSSK.