Streda24. apríl 2024, meniny má Juraj, zajtra Marek, Marko, Markus

Matovičove odmeny pre ľudí v prvej línii majú trhlinu! Chaos, kritika a premiérova otočka

Premiér Igor Matovič a predseda SOZ a ZaSS Anton Szalay Zobraziť galériu (7)
Premiér Igor Matovič a predseda SOZ a ZaSS Anton Szalay (Zdroj: Topky - Vlado Anjel, TASR - Jaroslav Novák)

BRATISLAVA - Pomerne nejasná situácia nastala po tom, ako premiér v piatok na tlačovej konferencii s názvom "Prekvapenie" začal hovoriť o odmenách počas pandémie nového koronavírusu pre pracovníkov v prvej línii. V pondelok prišla reč na to, že odmien sa dočkajú policajti, hasiči a vojaci, pričom lekári podľa Matoviča odmeny dostať nemali. Dnes je všetko inak a Matovič vysvetlil, ako sa budú odmeny rozdeľovať. Kým sa tak však stalo, vlna kritiky z radov organizácii bola razantná. Išlo pritom o balík 50 miliónov eur.

Premiér Matovič ešte v piatok informoval, že finančné odmeny vyčlenené pre pracovníkov, ktorí po vypuknutí pandémie pracovali v rizikovom prostredí sa budú týkať výsostne pracovníkov v prvej línii, pričom lekárov nespomenul a v pondelok ich dokonca z balíka vylúčil. Dnes toto svoje vyjadrenie zásadne poupravil. Výšku jednotlivých odmien odhadoval na 300 až 500 eur na osobu.

Slovenská lekárska komora sa do Matoviča oprela

Hlavná vlna kritiky dnes prišla z radov Slovenskej lekárskej komory (SLK) a jej prezidenta Mariána Kollára. "My ako lekári a členovia sme ostali veľmi nepríjemne prekvapení poslednými vyjadreniami pána premiéra Igora Matoviča," začal dnešný brífing na pôde SLK Kollár.

Matovič podľa Kollára vyslovene zámerne vynechal lekárov z množiny ľudí, ktorí by mali dostať odmeny za prácu v prvej línii počas pandémie. "Táto tlačovka v žiadnom prípade nemá byť o peniazoch, ktoré štát plánuje rozdeliť," povedal Kollár hneď v úvode.

Toto si premiér nemôže dovoliť, odkazujú členovia SLK

Kollár hovorí, že 50 miliónov z tohto balíka je len akousi "almužnou" zo strany vlády. Ako príklad uviedol Českú republiku, kde dostali jednotlivci podľa jeho slov väčší obnos a sumy sa pohybujú na úrovni až tisíc eur na hlavu. SLK však ležalo v žalúdku niečo iné "Matovič vynechaním lekárov pri uznaní tohto stavu dehonestoval lekársky stav a zároveň tým symbolicky prezentoval postoj slovenskej verejnosti k lekárskej profesii," kritizuje Kollár. Podľa neho si toto lekári nezaslúžili.

Marian Kollár
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: TASR - Jaroslav Novák)

Chcú ospravedlnenie

"Toto vyjadrenie si nemôže dovoliť žiaden premiér žiadneho štátu, a teda ani premiér Matovič," dodal Kollár na adresu premiéra. Matovičove slová im pripadajú ako hrubé pokrytectvo. "Preto vás pán premiér Matovič dôrazne žiadame, aby ste sa verejne ospravedlnil všetkým lekárom za to, čo ste a ako ste to včera povedali," adresoval Kollár výzvu Matovičovi, ktorý premiéra zároveň pozval na diskusiu na pôdu lekárskej komory.

Neistota odmien pre lekárov

Nastal zmätok a títo ľudia, ktorí sa pochopiteľne v kritických situáciách počas vrcholu pandémie na Slovensku angažovali zrazu nemali istotu, že spomínaná odmena pôjde aj im. Viaceré združenia lekárov či záchranárov sa na sociálnej sieti Facebook a inde začalo dožadovať odpovede na túto otázku.

Matovičove odmeny pre ľudí
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Facebook/Slovenská komora zdravotníckych záchranárov)

Okrem Slovenskej komory zdravotníckych záchranárov sa táto problematika začala riešiť aj na stránkach Odborového združenia sestier a pôrodných asistentiek či Zachráňme zdravotníctvo.

Matovičove odmeny pre ľudí
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Facebook/Odborové združenie sestier a pôrodných asistentiek)

Matovičove odmeny pre ľudí
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Facebook/Zachráňme zdravotníctvo)

Predseda zväzu hovoril o odmenách pre vyvolených

Predseda Slovenského odborového zväzu zdravotníctva a sociálnych služieb Anton Szalay k tejto problematike dokonca spracoval otvorený článok. "Najskôr vystúpil premiér na brífingu s pomenovaním „prekvapenie“ a víťazoslávne informoval verejnosť o vyčlenení objemu 50 mil. € na odmeny pre niektoré skupiny pracovníkov. Vymenoval ich: policajti, vojaci, zdravotné sestry a zamestnanci v zariadeniach sociálnych služieb a neskôr doplnil aj hasičov. Prekvapenie sa skutočne aj udialo, samotný premiér týmto vyhlásením vylúčil mimo odmien ďalšie profesie, ktoré boli jednoznačne v prvej línii," píše v článku Szalay.

Anton Szalay
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: TASR - Jaroslav Novák)

Podľa Szalaya bola argumentácia Matoviča šokujúca

"Sme toho názoru, že rétorika politikov je zameraná na tie skupiny pracovníkov, kde si potrebujú prihriať „polievočku,“ dostať sa do pozitívneho svetla, akí sú ústretoví. Ale čo ostatní? Veď vo vytvorených červených zónach v nemocniciach boli zamestnanci rôznych profesií. Potrebné je myslieť aj na laboratóriá, lekárov, verejných zdravotníkov, sanitárov a ďalších zamestnancov v priamom kontakte s pacientmi, alebo inými fyzickými osobami. Argumentácia premiéra, že lekári a iné skupiny zarábajú viac a že sa teraz zamerali najmä na tých, ktorí majú dlhodobo nízke príjmy je šokujúca," pokračoval v kritike Szalay.

Amatérizmus vlády sa podľa ZAP prejavuje každým dňom viac

Zväz ambulantných poskytovateľov (ZAP) je vážne znepokojený vyhláseniami premiéra Igora Matoviča, ako i mediálnou komunikáciou ministerstva zdravotníctva k odmeňovaniu zdravotníkov, ktorí boli v prvej línii počas pandémie ochorenia COVID-19.

"Sme presvedčení, že nekompetentnosť a amaterizmus tejto vlády sa prejavuje každý deň v čoraz väčšom meradle a vo všetkých oblastiach. Žiadna krajina neprehodila cez palubu tých, bez ktorých by sme pandémiu nezvládali s tak nízkymi stratami na životoch, ako to urobilo Slovensko," uviedol ZAP vo svojom stanovisku. Zväz podotýka, že nielen zdravotné sestry, policajti či vojaci, ale predovšetkým lekári, tak v nemocniciach ako i v ambulanciách, dennodenne bez adekvátneho zabezpečenia osobnými ochrannými pracovnými pomôckami, v rizikovom veku a bez pomoci štátu stáli pri pacientoch a podľa nariadených opatrení poskytovali potrebnú zdravotnú starostlivosť najlepšie, ako mohli a vedeli.

"Sme sklamaní, nahnevaní, ale predovšetkým demotivovaní nezáujmom vlády SR o tých, bez ktorých žiadna spoločnosť nedokáže fungovať. V kontexte tejto absolútne neopodstatnenej dehonestácie lekárov sú tézy programového vyhlásenia vlády o nevyhnutnosti zvyšovania počtu zdravotníkov a motivovania návratu na Slovensko tých, ktorí odišli za lepšími podmienkami práce do zahraničia, len prázdnymi sľubmi," uviedla výkonná riaditeľka a predsedníčka predstavenstva ZAP Zuzana Dolinková. Pod taktovkou súčasného vedenia rezortu zdravotníctva a premiéra Matoviča podľa nej upadá slovenské zdravotníctvo každým dňom viac a viac do záhuby.

Kritika aj od komory zubných lekárov

Slovenská komora zubných lekárov (SKZL) vyjadruje nad vyjadreniami premiéra rozhorčenie. Protestuje a nesúhlasí s tým, aby boli diskriminovaní lekári, zubní lekári, záchranári a zdravotné sestry. "Ak má premiér výhrady voči lekárskemu stavu, je nevyhnutné s ním komunikovať, vzájomne sa informovať a riešiť reformu zdravotného systému k spokojnosti zdravotníckych pracovníkov, ako aj pacientov," konštatuje prezident SKZL Igor Moravčík. Vyjadrenia Matoviča k lekárom pôsobia podľa neho dehonestujúco a nemajú opodstatnenie v racionálnom prejave predsedu vlády SR.

Premiér verejnosť upokojil až dnes

Všetko sa vysvetlilo až dnes, keď premiér uistil lekárov z prvých línií, že odmien sa dočkajú aj oni. "Včera večer som absolvoval rozhovor s pánom ministrom zdravotníctva Marekom Krajčim, ktorého výsledkom je, že odmenu za nasadenie dostanú všetci zdravotníci, ktorí reálne riskovali v prvej línii," vysvetľuje Matovič v statuse na Facebooku.

Matovičove odmeny pre ľudí
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Facebook/Igor Matovič)

Vysvetlenie od Krajčího

Nepochopenie nastalo pri rozdeľovaní finančných prostriedkov. "Pôvodne som si myslel, že zdravotníci mimo sestier sú vybavení v inom balíku odmien. Marek (Marek Krajčí, minister zdravotníctva, pozn. red.) mi to však vysvetlil, že “iný balík” je určený len na odmeny pre zamestnancov Úradov regionálneho zdravotníctva a na zaplatenie dohodárov, ktorých hygienici nevyhnutne potrebujú na pomoc pri dohľadávaní kontaktov," vysvetľoval Matovič to, ako nastalo toto nedorozumenie.

Viac o téme: VládaOdmenyIgor MatovičKoronavírusAnton Szalay