Do košického divadla sa vracia spojenie dvoch géniov v Otellovi | Topky.sk

Pondelok, 22. júl 2019. Meniny má Magdaléna, zajtra Oľga.

Do košického divadla sa vracia spojenie dvoch géniov v Otellovi

Titusz Tóbisz ako Otello a Lucie Kašpárková ako Desdemona v novom naštudovaní opery Giuseppe Verdiho v Štátnom divadle Košice
Titusz Tóbisz ako Otello a Lucie Kašpárková ako Desdemona v novom naštudovaní opery Giuseppe Verdiho v Štátnom divadle Košice
Zdroj: Joseph Marčinský
22.02.2019 09:00

Po takmer štyroch desiatkach rokov sa v piatok 22. februára vráti na javisko Historickej budovy Štátneho divadla Košice opera Giuseppe Verdiho Otello. Vynikajúce spojenie dvoch géniov umeleckého sveta – Giuseppe Verdiho a Williama Shakespeara – hudobne naštudoval šéfdirigent opery Vinicius Kattah, o réžiu sa postaral maďarský režisér Viktor Nagy.


Pre Verdiho bol Shakespeare a jeho tvorba takmer celoživotnou „láskou“. Už v prvopočiatkoch svojej skladateľskej kariéry napísal operu Macbeth, ale vrcholné spojenia talianskeho skladateľa a anglického dramatika sa zrodili až na sklonku skladateľovho života. A dokonca veľmi prekvapujúco. „Keď Verdi ako 57-ročný v roku 1871 uviedol Aidu, hovoril, že je to jeho posledná opera. A naozaj sa na dlhé roky ako operný skladateľ odmlčal. V tom čase napísal svoje skvelé Requiem. Až do doby, kým ho neoslovil Arrigo Boito s libretom Otella. Tento návrh Verdi takmer päť rokov spracovával, aby napokon vo veku 74 rokov dokončil a premiéroval Otella. Hovorilo sa, že tak ako má niekto na nočnom stolíku Bibliu, tak na ňom mal Verdi takmer celý život Shakespeara. Po premiére Otella Boito Verdimu povedal, že teraz divákov rozplakali a treba ich aj rozosmiať. Ponúkol mu Falstaffa, ktorý mal premiéru v čase, keď mal Verdi už 80 rokov,“ hovorí dramaturg Peter Hochel.

Zľava Marián Lukáč ako
Zdroj: Joseph Marčinský

Inscenačný tím novej opernej inscenácie viedol maďarský režisér Viktor Nagy, ktorý si prizval svojich najbližších spolupracovníkov, scénografa Balázsa Horesnyiho a kostýmovú výtvarníčku Erzsébet Rátkai. Výsledkom je výpravná inscenácia v Košiciach dávno nevidenou scénou  a zaujímavými kostýmami. „Na prvý pohľad tento príbeh nie je viac ako bežný novinový článok: niekto zo žiarlivosti zabije manželku a sám spácha samovraždu. Dnes o podobných udalostiach čítame bežne. Predsa len, keď sa Shakespeare rozhodol podobnú tému spracovať, nikdy to nebola náhoda a vždy z toho vznikol ojedinelý ľudský príbeh, ktorý nie je tuctový a vždy zasiahne. Otello, ale nie je všedný človek. Je to veliteľ Cypru, verný sluha benátskej spoločnosti, Maur, ktorý napriek svojmu „nedôstojnému“ pôvodu dosiahol všetko, čo môže človek v živote dosiahnuť,“ hovorí Viktor Nagy, podľa ktorého je Verdi rovnaký génius javiska ako Shakespeare. Aj preto je jeho videnie Otella v súlade s časom, v ktorom sa príbeh odohráva a s plným rešpektom k pôvodnej partitúre a libretu bez modernizujúcich prvkov.

Detské operné štúdio ako
Zdroj: Joseph Marčinský

Slová režiséra potvrdzuje aj dirigent Vinicius Kattah. „Verdi svojim Otellom dosiahol absolútne nový rozmer vo svete opery. Hudba skladateľovho Otella vraví sama za seba. Dokonale v nej obsiahne všetky Shakespearove témy a polohy. Lásku, nenávisť, pomstu, túžbu, žiadostivosť, moc. Všetko toto zobrazuje aj jeho jedinečná harmónia, inštrumentácia, spád...,“ zamýšľa sa Kattah. S orchestrom sa podľa vlastných slov snažil skúmať rozdiely v charaktere a citoch všetkých postáv. Podľa Kattaha by Verdiho Otella malo hrať každé svetové divadlo, a mal by ho vidieť každý z milovníkov opery. Zaujímavosťou hudobného naštudovania je aj scéna s detským zborom, ktorá sa v drvivej väčšine divadiel pri uvádzaní Otella škrtá. Tá prináša nielen zvláštnu inštrumentáciu, ale aj možnosť pre prezentáciu Detského operného štúdia, ktoré už niekoľko rokov vedie pri košickej opere zbormajster Lukáš Kozubík.

Zľava Titusz Tóbisz ako
Zdroj: Joseph Marčinský

Nové košické naštudovanie Otella bude v titulnej postave Otella aj návratom tenoristu Michala Lehotského na dosky košického divadla. Pre toho je táto postava jeho životom, od roku 2012 ju v Košiciach bude spievať už v ôsmej inscenácii. „V tejto opere je celý rad veľkých tém a úchvatný prúd fenomenálnej Verdiho hudby. Ale pre mňa je najväčšou témou láska, ktorú si Otello zamenil s "vlastnením" Desdemony. Prekvapivo často aj v dnešných vzťahoch vidíme tento omyl. Namiesto "dávania sa vzájomne" sa ľudia až príliš často vzájomne „vlastnia“,“ zamýšľa sa Lehotský. Pre domáceho Titusza Tóbisza je Otello rola, po ktorej vždy najviac túžil. „Keď som si pred dvadsiatimi rokmi vypočul mojich obľúbených spevákov (R. Vinay, J. Vickers, M. Del Monaco) na starých slávnych nahrávkach, už som si nevedel predstaviť svoj život bez tohto partu. S Otellom som debutoval v Národnom divadle moravsko-sliezskom  v Ostrave; tu v Košiciach sa s ním chcem popasovať po druhýkrát. Ale táto rola svojou náročnosťou po speváckej i hereckej stránke mi nedovolí „sedieť na vavrínoch“ a budem na nej pracovať snáď do konca života,“ hovorí Tóbisz.

Titusz Tóbisz ako Otello
Zdroj: Joseph Marčinský

V ďalších postavách uvidia diváci domácich i hosťujúcich sólistov. Desdemonu hrajú a spievajú Lucie Kašpárková a Janette Zsigová, Jaga Marek Gurbaľ a Marián Lukáč. Okrem nich sa sa môžu milovníci opery tešiť aj  na Jaroslava Dvorského a Maksyma Kutsenka, Antona Baculíka a Zdenka Vislockého, Michala Onufera a Apostola Milenkova, Dmytra Dubrovského (košický debut) a Mihály Podkopájeva. Vieru Kállayovú a Alenu Kropáčkovú a Štefana Hundžu a Martina Kovácsa.

- reklamná správa -


Galéria

Titusz Tóbisz ako Otello Zľava Marián Lukáč ako Detské operné štúdio ako Zľava Titusz Tóbisz ako Titusz Tóbisz ako Otello Marián Lukáč ako Jago Zbor opery v novom Nová inscenácia opery Giuseppe

Nástroje k článku



PR článok

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články