Sobota18. máj 2024, meniny má Viola, zajtra Gertrúda

Na planéte Corot-7b pršia kamene

ilustračné foto

BRATISLAVA - Klíma na nedávno objavenej exoplanéte, ktorá je vzdialená asi 500 svetelných rokov a výskumníci ju označili za "dvojičku" Zeme, je podľa najnovších výskumov veľmi drsná.

Planéta Corot-7b, ako ju nazvali podľa vesmírneho satelitu COROT, ktorý ju ako prvý objavil, je prvou planétou s veľkosťou podobnou Zemi, no nie sú na nej vhodné podmienky pre život, keďže sa nachádza veľmi blízko svojej hviezdy a teploty na nej dosahujú podľa výpočtov aj tisíc stupňov Celzia. Ešte horšie je to na strane, ktorá je kvôli gravitácii neustále vystavená žiareniu. Tu teploty presahujú 2300 stupňov Celzia. A hoci sa to môže zdať neuveriteľné, pri takejto horúčave sa vyparujú dokonca aj kamene.

Na rozdiel od Zeme, ktorá je omnoho chladnejšia, exoplanéta Corot-7b nemá vo svojej atmosfére prchavé plyny (oxid uhličitý, vodnú paru či dusík). "Ovzdušie je tvorené výparmi derivátov horúcich kremičitanov roztavených v množstve lávy," vysvetľuje Bruce Fegley z University of Washington. Aby dokázal overiť predpoveď počasia na exoplanéte, spolu so svojimi kolegami vytvoril experimentálny model. Takýmto spôsobom sa im podarilo ukázať, ako sa v ovzduší kondenzujú "fronty okruhliakov". Sodík, draslík či kyslík tvoria hlavnú časť atmosféry na spomínanej extrasolárnej planéte, no taktiež sa tam nachádzajú prvky bežné v kameňoch, ako sú horčík, hliník, vápnik či železo, výsledkom čoho je, že sa formujú "skalnaté oblaky" a padá "kamenný dážď". Informáciu zverejnil internetový portál abc.es.