Štvrtok, 6. máj 2021. Meniny má Hermína, zajtra Monika.

Bombastické odhalenie o asteroide, ktorý vyhubil dinosaury: Postaral sa o vznik tejto nádhery

Ilustračné foto
Zdroj: Getty Images
15.04.2021 12:12

WASHINGTON - Dopad yucatánskeho asteroidu, ktorý pred 66 miliónmi rokov viedol k vyhubeniu dinosaurov, umožnil zrod dažďových pralesov na Zemi. Vyplýva to z vedeckej štúdie, ktorú zverejnil časopis Science. Experti na základe štúdia fosílnych peľových zrniek a listov z Kolumbie zistili, že po dopade kilometer širokej skaly sa typ vegetácie v juhoamerických tropických lesoch dramaticky zmenil.

"Náš tím skúmal viac než 50 000 vzoriek skamenelého peľu a viac ako 6000 skamenelín listov z obdobia pred dopadom a po ňom," uviedla spoluautorka štúdie Mónica Carvalhová zo Smithsonianského ústavu tropického výskumu v Paname. Vedci zistili, že pred dopadom obrieho asteroidu v oblasti dnešného Yucatánskeho polostrova v Mexiku boli bežné ihličnany a kapraďorasty. Po skazonosnom dopade asteroidu diverzita rastlín poklesla o zhruba 45 percent. Bežné bolo vymieranie najmä medzi semennými rastlinami. Lesy sa počas nasledujúcich šiestich miliónov rokov obnovili, ale dominovali im kvetnúce krytosemenné rastliny.

Bombastické odhalenie o asteroide,
Zdroj: pixabay.com

Štruktúra tropických lesov sa v dôsledku tejto transformácie tiež zmenila. Počas obdobia neskorej kriedy, kedy ešte žili dinosaury, mali jednotlivé stromy v lesoch množstvo priestoru. Ich horné časti sa neprelínali, čo umožnilo slnečnému svitu predrať sa na zem. Po dopade vesmírneho telesa sa v lesoch vytvorila silná klenba konárov a na zem v dôsledku toho dopadalo omnoho menej svetla.

VIDEO Okolo Zeme preletel tohtoročný najväčší asteroid, dosahuje neskutočnú rýchlosť

Vedci majú pre túto zmenu tri rôzne vysvetlenia. Prvé spočíva v tom, že dinosaury bránili tomu, aby lesy príliš zarástli, pretože sa živili rastlinami v nižších vrstvách lesa a šľapali po nich. Druhá teória je o tom, že spád popola po dopade asteroidu obohatil pôdu v trópoch, čo bolo na prospech rýchlejšie rastúcim krytosemenným rastlinám. Tretie vysvetlenie uvádza, že miznutie ihličnanov vytvorilo príležitosť pre prevzatie nadvlády kvetnúcimi rastlinami. Vysvetlenia sa podľa výskumu navzájom nevylučujú a všetky mohli prispieť k výsledku, čoho sme dnes svedkami. "Poučenie z toho je také, že pri rýchlych narušeniach sa tropické ekosystémy nielen obnovia. Sú nahradené a ten proces trvá naozaj dlho," poznamenala Carvalhová.

Galéria