°C

Štvrtok, 28. máj 2020. Meniny má Viliam, zajtra Vilma.

Výživový expert odporúča: Ak sa snažíte schudnúť, konzumujte každý deň tento PRVOK

Ilustračné foto
Ilustračné foto
Zdroj: Getty Images
24.05.2020 08:33

BRATISLAVA - Efektívnejšie spaľovanie tukov, zvýšenie športového výkonu aj lepšia činnosť srdca. Kofeín je pre tieto schopnosti oceňovaný nielen u športovcov, ale aj u širokej verejnosti. Najnovšie výskumy dokazujú, že sa nemusíme báť ani jeho dlhodobej konzumácie. Telo sa však po určitej dobe stáva odolným voči jeho účinkom, preto je dobré si od neho občas dať pauzu.


Teín, mateín i guaranín

Kofeín sa vyskytuje nielen v káve, ale aj v mnohých potravinách. Práve východzia surovina určuje názov tejto látky. "V čaji nájdeme teín, v guarane guaranín a v čaji yerba maté je to mateín. Chemicky však ide o rovnakú látku - kofeín," vysvetľuje výživový poradca a fitness tréner Jíří Skála. Už v praveku ľudia vedeli, že konzumácia určitých rastlín zjednodušuje prácu a zlepšuje náladu. Neskôr prišli na to, že účinok kofeínu sa násobí zaliatím horúcou vodou, napr. v káve či čaji. 

Vedci varujú: Fajčíte alebo pijete alkohol pred spaním? Kvôli tomuto s tým prestaňte!

S kofeínom ľahšie schudnete

Po užití kofeínu sa v tele zvyšuje hladina adrenalínu, hormónu, ktorý nám pomáha prekonať stresovú situáciu. Následkom toho sa zintenzívňuje činnosť srdca a stimuluje organizmus, predovšetkým centrálna nervová sústava. Kofeín taktiež podporuje vylučovanie tukov z tkaniva, vďaka čomu dochádza počas športovania k väčšiemu odbúravaniu tukov a jednoduchšiemu chudnutiu. Kofeín predlžuje športový výkon a zvyšuje bdelosť pri dlhom tréningu. Účinok však nie je trvalý, preto je dobré si z času na čas dať od kávy pauzu a neskôr sa k nej znova vrátiť. 

Výživový expert odporúča: Ak
Zdroj: gettyimages.com

Zdraviu prospieva viac, ako sa predpokladalo

Kofeín má pre naše telo viacero zdravotných benefitov. Okrem zvýšenia výkonu či oddialenia únavy (najmä tej psychickej) dochádza k uvoľneniu svalov a zlepšeniu dýchania. Kofeín zbystruje myslenie a pomáha koncentrovať sa v náročných situáciách. "Niektorí ľudia sa boja, že po pravidelnej konzumácii kávy budú mať príliš vysoký tlak alebo zaťažené obličky. Pravdou je, že dlhodobé pitie naopak podporuje činnosť cievnej sústavy a nepreťažuje ju. Zdraviu prospešné sú tri až štyri šálky kávy alebo čaju denne, čo zodpovedá 230-408 mg kofeínu na deň. Ten v tele pôsobí až šesť hodín, preto je dobré dať si posledný dúšok popoludní," dopĺňa Skala. 

Výživový expert odporúča: Ak

Doplňte energiu a proteíny

Ak sa snažíte o redukciu hmotnosti, alebo sa len jednoducho chcete stravovať zdravšie, káve alebo čaju sa vyhýbať nemusíte. Stavte radšej na zdravšiu formu, ktorá vám vďaka minimu cukru postráži líniu. Ak chcete mať svoj nápoj naozaj zdravý, zabudnite na sladenie. Biely ani trstinový cukor, med či iné sladidlá by nemali byť vmiešané do nápoja, pretože sa z neho razom stane kalorická bomba. Najideálnejšie je preto vypiť nápoj bez sladidiel, mlieka a smotany a nechať tak vyniknúť jeho pravú chuť. 


Galéria

Ilustračné foto

Nástroje k článku


AUTOR: © Zoznam/np ZDROJ: Black Apple

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články