Vedci skúmali jeden z najodľahlejších regiónov na svete: Objavili v ňom nečakané formy života | Topky.sk

Pondelok, 21. október 2019. Meniny má Uršula, zajtra Sergej.

Zdroj: Getty Images
10.07.2019 14:55

BRÉMY - Južné Tichomorie plné chemického odpadu a známe ako cintorín satelitov patrí k mŕtvym oblastiam našej planéty. Región pritiahol pozornosť vedcov z nemeckého Inštitútu Maxa Plancka pre morskú mikrobiológiu. Uskutočnili v ňom výskum zameraný na pozorovanie možných foriem života na mieste, ktoré je označované ako "púšť oceánu". Dopracovali sa k prekvapivým výsledkom, ktoré publikovali v časopise Applied and Environmental Microbiology.

Južný Pacifik je obrovská oblasť, ktorá sa svojimi 37 miliónmi štvorcovými kilometrami vyrovná súčtu území USA, Kanady a Číny. Je známa najmä ako pohrebisko satelitov, plastového odpadu a chemického kalu. Morské prúdenie tento odpad ukladá práve tu a jeho nadmerné množstvo spôsobilo, že táto oblasť je označovaná za "púšť oceánu".

Vedci skúmali jeden z
Zdroj: Youtube/Discovery Canada

Na pätnástich miestach Južného Tichomoria mapovalo možné prejavy života nemecké výskumné plavidlo Sonne, pomocou ktorého vedci zhromažďovali vzorky odoberané v hĺbke 20 - 5000 metrov. Ich následná analýza potvrdila, že zdanlivo mŕtvy región je domovom mnohých mikrobiálnych spoločenstiev, ktoré tvoria súčasť globálnych biochemických cyklov. "Pravdepodobne ide o najnižšie počty buniek v oceánskych povrchových vodách, pretože predstavujú len približne tretinu z množstva, ktoré sa nachádza v Atlantiku. Napriek tomu ide o prekvapivé zistenie. V oblasti sme zaznamenali prítomnosť mikrobiálnych skupín Prochlorococcus, SAR11, SAR86 a SAR116. Zaujímavé je aj to, že ich najväčší podiel nebol zaznamenaný v povrchových vodách, ale v hĺbke 100 až 150 metrov," uviedol člen výskumného tímu Bernhard Fuchs.

VIDEO Vedec sa ponoril na najhlbšie miesto planéty: Z toho, čo objavil na dne, mu zostalo zle

Podľa expertov sa mikróby žijúce v Južnom Pacifiku prispôsobili ultra nízkemu podielu živín a nadmerne vysokému slnečnému žiareniu. Zdokumentované boli aj vysoké hladiny AEGEAN-169 v dobre osvetlených povrchových vodách. Aj v tomto prípade ide o prekvapenie, pretože tento mikroorganizmus sa zvyčajne nachádza najmä v hlbokých tmavých vodách. "Toto všetko poukazuje na schopnosť mikroorganizmov adaptovať sa v zdanlivo nevyhovujúcich životných podmienkach a otvára široký priestor pre ďalšie skúmanie. Je pravdepodobné, že v pokračujúcich výskumoch objavíme ďalšie druhy," skonštatovala členka tímu Greta Reintjesová.

Galéria