Sobota4. máj 2024, meniny má Florián, zajtra Lesana, Lesia

Vedci vraj vedia, čo prinútilo našich prapredkov začať chodiť: Toto by ste určite netipovali

Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

LAWRENCE - Štúdia vedcov z Univerzity v Kansase naznačila, že explózie hviezd pred 2,6 miliónmi rokov pravdepodobne ovplyvnili spôsob chôdze našich predkov. Podľa výsledkov výskumu zverejnenom v časopise Journal of Geology začali hominidi v severovýchodnej Afrike chodiť vzpriamene po tom, ako obrovské požiare spôsobené výbuchmi supernovy zlikvidovali väčšinu lesných porastov, po ktorých dovtedy lozili.

Explodujúce hviezdy, ktoré doslova bombardovali našu zemeguľu pred miliónmi rokov, sa stali predmetom skúmania vedeckého tímu z amerického Kansasu. V záverečnej správe uviedli, že výbuchy spôsobovali obrovské požiare, ktoré likvidovali lesné porasty a šíriaca sa savana ovplyvnila spôsob chôdze primátov. Hominidi dovtedy trávili väčšinu života v korunách stromov, kde sa ukrývali aj pred predátormi. Práve otvorený priestor ich prinútil, aby sa vzpriamili, sledovali okolie a dokázali uniknúť nebezpečenstvu.

"Predpokladáme, že pokusy o chôdzu po nohách tu boli ešte pred týmito výbuchmi, primáty však naďalej väčšinou liezli po stromoch a pri pohybe využívali všetky štyri končatiny. Po rozšírení saván sa museli k lesným porastom, ktorých bolo menej, presúvať na dlhšie vzdialenosti. Pri vzpriamenej chôdzi mali prehľad a skôr spozorovali nebezpečenstvo," vysvetlil vedúci výskumného tímu, profesor Adrian Melott.

Vedci vraj vedia, čo

K tejto hypotéze sa vedci dopracovali na základe výskumu starobylých ložísk rádioizotopov železa 60Fe železa, ktoré sú pozostatkom hviezdnych explózií. Na Zem sa dostali počas výbuchu hviezdy vzdialenej 163 svetelných rokov počas prechodu z obdobia pliocénu do doby ľadovej. "Vypočítali sme ionizáciu atmosféry z kozmických lúčov ovplyvnenú supernovou s uvedenými rádioizotopmi železa," poznamenal Melott a naznačil, že ionizácia v nižšej atmosfére otvorila viacero možností pre vznik bleskov, ktoré spôsobili rozsiahle požiare. Jeho teóriu podporuje aj objav uhlíkových usadenín v pôde, ktoré sa tam dostali približne v rovnakom čase, keď bola zemeguľa vystavená silným hviezdnych explóziam.

"Pred niekoľkými miliónmi rokov bol po týchto výbuchoch svet zavalený dreveným uhlím a sadzami. Nikto nevie, prečo k tomu došlo, ale práve tieto výbuchy vo veľkej miere zmenili povrch našej planéty," dodal profesor. Osud supernovy môže zopakovať hviezda Betelgeuse, ktorá je vzdialená od Zeme 652 svetelných rokov. Je však veľmi ďaleko, takže následky explózie by neboli také viditeľné.

Viac o téme: HviezdaSupernovaHominid