Utorok30. apríl 2024, meniny má Anastázia, zajtra

Najbizarnejšia havária v dejinách: Ľudia pozerali na vlak a neverili, že sa to naozaj stalo

Lokomotíva dopadla priamo na chodník Zobraziť galériu (4)
Lokomotíva dopadla priamo na chodník (Zdroj: profimedia.sk)

PARÍŽ - Iba pred pár dňami ubehlo 122 rokov od tragédie na železničnej stanici Montparnasse v Paríži. Pri pohľade na dobové zábery scénu incidentu je až ťažké uveriť, že sa také niečo vôbec stalo. Vyzerá to skôr totiž ako scéna vystrihnutá z nakrúcania nejakého filmu.

Železničné nešťastie v Montparnasse je známe kvôli svojmu neobvyklému výjavu - lokomotíve opretej o stenu stanice ako rebrík. Pozoruhodný obrázok fascinoval mnohých fotografov a vzniklo tak veľa záberov, ktoré aj dnes zdobia interiéry mnohých miestnych kaviarní. Celý incident sa odohral 22. októbra 1895 na trase z Granville do Paríža. Lokomotívu riadil strojvedúci s devätnásťročnou praxou Guillaume-Marie Pellerin a jeho kolega Albert Mariette. Vzdušná brzda, ktorou sa snažili rútiaci sa vlak zastaviť, však zlyhala a brzda lokomotívy nezvládla zastaviť rozbehnutý stroj s desiatimi vozňami. Preletela cez nástupište, prerazila čelnú stenu stanice a vyletela na jej opačnej strane, kde zostala opretá o zničenú budovu.

Najbizarnejšia havária v dejinách:
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: YouTube)

Najbizarnejšia havária v dejinách:
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: YouTube)

Stroj po páde z deväťmetrovej výšky skončil na ceste, po ktorej iba krátko predtým prešla plná električka. Napriek hrozivo vyzerajúcej katastrofe skončili cestujúci iba s ľahšími zraneniami a päť z nich bolo zranených ťažko. Tak strojvedúcim, ako aj kuričovi sa podarilo z lokomotívy vyskočiť. V budove skončili tri vozne, zvyšné zostali na koľajisku. Paradoxom je, že o život prišla žena, ktorá vo vlaku vôbec nesedela. Padajúci kus muriva ju zasiahol v čase, keď  zastupovala svojho manžela - predavača novín.

Najbizarnejšia havária v dejinách:
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: YouTube)

Vyšetrovanie nešťastia preukázalo, že vinú nesú strojvedúci. Vlak sa rútil do stanice rýchlosťou od 40 do 60km/h, pretože chceli dobehnúť časový sklz, ktorý nabrali počas sedemhodinovej cesty. Obaja sa zrejme spoliehali na to, že vlak ubrzdia a nebyť smoly so vzdušnou brzdou, možno by sa to podarilo. Vyšetrovatelia sa dopracovali aj k absurditám, ktoré nešťastnou súhrou okolností vo veľkom ovplyvnili priebeh tragédie. Prvou je, že strojvedúci Mariette bol tak zabratý papierovačkami, až nestihol včas zatiahnuť brzdu.  Druhou bolo zistenie, že vzduchová brzda nefungovala, pretože bola odpojená, aby sa šetrili brzdové doštičky. Obaja strojvedúci boli obvinení a nakoniec dostali pokutu. Pellerin musel zaplatiť  50 a Mariette 25 frankov. Vedenie železnice sa postaralo o rodinu nebohej predavačky novín. Zaplatilo pohreb a jej dve deti poberali dôchodok. 

Viac o téme: NehodaLokomotívaPar힎elezničné nešťastie
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu