Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Prví "obyvatelia" planéty: Český biológ potvrdil, čomu vďačíme za vznik života na Zemi

Ilustračné foto (Zdroj: TASR)

PRAHA - Protisty, z učebníc prírodovedy skôr známe ako prvoky, sú odpoveďou na otázku, z čoho sa pred jednou až dvoma miliardami rokov vyvinul pozemský život. Sú to jednobunkové eukaryotické mikroorganizmy, ktoré sú základom všetkej rozmanitosti života, uvádza v tlačovej správe biológ Marek Eliáš z katedry biológie a ekológie ostravskej prírodovedeckej fakulty.

Vedci objavili najstarší dôkaz života na Zemi: Súvisí s mimozemšťanmi na Marse?

"Je to základ všetkej rozmanitosti života, nepreberná spleť, z ktorej sa ich pár neskôr úspešne transformovalo na živočíchy a rastliny. Fascinujú ma všetky tie prvoky, riasy, s bičíkom či bez, guľôčky a ovály, rôznorodé a málo prebádané," vysvetľuje ďalej Eliáš, ktorý získal cenu fondu Neurón za vývoj štruktúrnych a funkčných vlastností jednobunkových organizmov.

Na fakulte Eliáš dlho nevedel, ktorým smerom ísť, až sa vtedy objavil nový prúd - analýza genetickej informácie uloženej v deoxyribonukleovej (DNA) alebo ribonukleovej kyseline (RNA) u rastlín. "Každý nový genóm bola vtedy udalosť, no a do tejto etapy som vstúpil. Teraz nechávam vygenerovať DNA z buniek a skúmam, ako je genetická informácia usporiadaná," ​​uviedol. Na prírodovedeckej fakulte sa zaoberá analýzou genetickej informácie uloženej v DNA a u niektorých vírusov v RNA konkrétneho organizmu.

ilustračné foto
ilustračné foto  (Zdroj: thinkstock)

Eliáš podľa svojich slov informácie porovnáva a hľadá v tom systém a snaží sa porozumieť, čo ktorý úsek v DNA či RNA znamená. Nedávno spolu so svojím tímom objavil tri nové genetické kódy a zistil, ako prebieha ich evolúcia. Podobne objavili aj novú baktériu, ktorá infikuje skupinu rias tak, že do nej skopíruje časť svojej DNA. Jeho práca, ostro sledovaná a cenená aj v zahraničí, môže byť perspektívna napríklad pre vývoj nových liekov a biotechnológií.

Opakujúce sa štruktúry hľadá a nachádza Eliáš tiež vo svojej druhej vášni, ktorou je národopis a ľudové piesne. "Strašne ma baví sa v tom hrabať. Cez Vianoce vypnem a robím porovnávacie analýzy piesní a ich premien," povedal.

Viac o téme: Prvoky