Sobota27. apríl 2024, meniny má Jaroslav, zajtra Jarmila

Priekopnícky projekt vedcov a biblických učencov: Pátrajú po Ježišovej DNA a jeho potomkoch

Podarí sa vedcom nájsť Ježišovu DNA? Zobraziť galériu (3)
Podarí sa vedcom nájsť Ježišovu DNA? (Zdroj: thinkstock.com)

OXFORD - Veda a náboženstvo nejdú vždy ruka v ruke. Tentokrát to ale nie je pravda; najnovšie sa tieto dva prúdy spojili, a to kvôli snahe nájsť DNA Ježiša Krista. Dopomôcť im má v tom analýza viacerých artefaktov a rovnako kosti, údajne patriacich Jánovi Krstiteľovi, ktorý mal byť s Božím synom pokrvne spojený.

Genetici a biblickí učenci prejavili vážnu snahu o nájdenie Kristovej DNA. Chcú tak spraviť pomocou najnovšej technológie, ktorou budú analyzovať artefakty z celého sveta, vrátane Turínskeho plátna, Rúcha z Ovieda či sady kostí, ktoré boli objavené v roku 2010 v Bulaharsku, a majú patriť Ježišovmu údajnému bratrancovi, Jánovi Krstiteľovi. Veria, že práve takýmto spôsobom sa dopátrajú k DNA, ktoré mal raz vo svojej krvi aj Ježiš, prípadne členovia jeho rodiny.

Turínske plátno
Turínske plátno  (Zdroj: SITA/AP)

V novom dokumente televízneho kanálu History sa hovorí, že genetik Oxfordskej univerzity George Busby a učenec Joe Basile cestovali do Izraela a k Čiernemu moru, aby tu podrobili skúmaniu relikvie, ktoré by im pri tejto snahe mohli pomôcť. Obzvlášť dôležitými sa javia už spomínané kosti, staré zhruba dvetisíc rokov, ktoré vykazujú podobnosti s populáciou žijúcou na Strednom východe. "Porovnáme DNA z kostí s DNA z iných relikvií. Ak aj tam bude náznak, že patrila Jánovi Krstiteľovi alebo inému príbuznému Ježiša, potom pomocou genetiky budeme vedieť zistiť, či táto DNA pochádza z jedného človeka, prípadne viacerých ľudí, ktorí boli príbuznými," vysvetlil Busby v článku magazínu The Conversation.

Krst Ježiša Krista v rieke Jordán
Krst Ježiša Krista v rieke Jordán  (Zdroj: thinkstock.com)

Získanie neznámej DNA vzorky ale neznamená, že vďaka nej jednoducho vypátrate konkrétnu osobu, pretože vždy na to potrebujete aj už známu vzorku, s ktorou to musíte porovnať. Taktiež je tu riziko kontaminácie; napríklad v prípade údajných Jánových kostí výskumníci už raz analyzovali získané DNA a odhalili, že patrilo človeku, ktorý vzorku odobral. I tak ale stále existujú spôsoby, ako môže byť nasledujúci výskum užitočný.

Historik tvrdí, že urobil najväčší objav v kresťanskej histórii: Reálna tvár Ježiša na FOTO

"DNA sa v priebehu času znehodnocuje, takže môžeme skúmať akúkoľvek vzorku pochádzajúcu zo starovekých pozostatkov. Vieme tak rozpoznať modernú kontamináciu od starovekých genómov. Je ľahké porovnať sekvenciu DNA kostí s DNA ľudí, ktorí s nimi prišli do kontaktu, a zistiť tak, či patrí im," poznamenal Busby. Vedci veria, že vďaka nájdeniu Kristovej DNA sa im podarí vystopovať aj jeho možných žijúcich potomkov.

Viac o téme: Ježiš kristusJán krstiteľ