Vedci objavili najvhodnejšie miesto: Na Mesiaci by sme mohli bývať už o desať rokov! | Topky.sk

°C

Pondelok, 9. december 2019. Meniny má Izabela, zajtra Radúz.

Ilustračné foto
Zdroj: SITA/AP
29.03.2016 09:10

LONDÝN - Do desiatich rokov by mohla byť za neveľkých nákladov vybudovaná na Mesiaci základňa, na ktorej budú môcť žiť ľudia. S takým odhadom prišla skupina technologických miliardárov a vedcov z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA), napísal nedeľník Sunday Times.

VIDEO Záhadný zvuk z Mesiaca vydesil NASA: Halucinácie astronautov alebo dôkaz mimozemšťanov?

Náklady na vybudovanie malej základne pre niekoľko osôb na Mesiaci skupina odhadla na 6,5 ​​miliardy dolárov (5,8 miliardy eur). To predstavuje necelé promile rozpočtových výdavkov americkej federálnej vlády a zlomok sumy, na ktorú prišiel projekt letov na Mesiac.

Vedci vytipovali najvhodnejšiu oblasť pre základňu na jedinej prirodzenej družici Zeme podľa toho, kde je najväčší slnečný svit. Vyšlo im miesto v blízkosti krátera Peary na severnom póle, ktoré je osvetlené po celý mesačný deň.

Projekt predpokladá vybudovanie základne až pre desať ľudí. Tí budú získavať energiu zo solárnych panelov a budú môcť využívať miestne bohaté nerastné zdroje aj zásoby vody v podobe ľadu po dopade komét.

ISS
Vedci objavili najvhodnejšie miesto:
Zdroj: SITA

Projekt podporuje napríklad firma SpaceX podnikateľa a vizionára Elona Muska. Tá už dopravila zásoby na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) a vlani v decembri jej raketa Falcon 9 vyniesla na obežnú dráhu okolo Zeme jedenásť satelitov. Medzi ďalších účastníkov skupiny patria investor Steve Jurvetson, ktorý investuje do súkromného dobývania vesmíru, a výrobca satelitov Planet Labs.

Šéf Európskej vesmírnej agentúry (ESA) Jan Wörner v januári povedal, že Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) by po jej vyradení z prevádzky mohla najlepšie nahradiť "dedina" na Mesiaci. Takýto projekt by podľa Wörnera mohol byť uskutočnený do roku 2030. Mesačnú dedinu by podľa neho z mesačného prachu postavili roboti a 3D tlačiarne.

Galéria