Sobota27. apríl 2024, meniny má Jaroslav, zajtra Jarmila

Vzrušujúci objav astronómov ďaleko od Zeme: Môžeme sa vrátiť miliardy rokov v čase

Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock.com)

WASHINGTON - Astronómovia hovoria o jednom z najväčších objavov v histórii skúmania vesmíru. Zhruba 8,5 miliardy svetelných rokov ďaleko od našej planéty sa nachádza masívna štruktúra, ktorej hmotnosť je kvadriliónkrát väčšia ako váha nášho Slnka.

Lovcov vesmírnych objavov vďaka NASA teleskopom Spitzer Space a Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) najnovšie upútal zhluk obrích galaxií v odľahlej časti vesmíru. Ide o zoskupenie galaxií vzdialených 8,5 miliardy svetelných rokov od Zeme a vedci hovoria o jednom z najfantastickejších intergalaktických spojení.

Vatikán mení stáročnú dogmu: Revolučné priznanie dvorného pápežovho astronóma

Zhluk tisícov galaxií so stovkami miliardami hviezd je viazaný gravitáciou. Ako sa v galaxiách objavovali nové telesá, zoskupenie sa postupne rozrastalo. Vedci predpokladajú, že by mohlo ísť o jedno z piatich masívnych zoskupení galaxií, ktoré sa spájajú s počiatkom nášho vesmíru. Čím viac zhlukov vedci objavia, tým lepšie môžu preskúmať, ako sa v extrémnych podmienkach vyvinuli. Keďže svetlu pri takejto vzdialenosti trvá veľmi dlho, kým sa k nám dostane, vedci môžu vidieť aj veľmi vzdialené objekty tak, ako vyzerali v minulosti, čiže aj v období, keď ešte Zem neexistovala, uviedol Daily Mail.

Vzrušujúci objav astronómov ďaleko