Piatok26. apríl 2024, meniny má Jaroslava, zajtra Jaroslav

Rusi si zavarili: Veľký objav neznámej DNA v tajomnom jazere Vostok je blud!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: universetoday.com)

MOSKVA - Ruskí vedci dementovali všetky doterajšie informácie o náleze neznámych mikroorganizmov vo vode z antarktického podzemného jazera Vostok. Napísal to včera denník Moskovskij komsomolec s odvolaním sa na Sergeja Bulata z petrohradského Ústavu jadrovej fyziky. Sám Bulat pritom minulý týždeň oznámil, že sa podarilo izolovať bakteriálnu DNA, ktorá zatiaľ v žiadnej databáze nebola popísaná. Teraz svoj výrok odvolal.

Nájdené mikroorganizmy boli podľa ruského vedca v skutočnosti do podzemnej vody zanesené zvonku počas prieskumného vrtu. Márnosť doterajších nádejí potvrdil aj vedúci genetického laboratória petrohradského ústavu Vladimir Koroľov. "Všetky naše objavy, a nebolo ich nijako veľa, má na svedomí kontaminácia vrtu. Nemožno hovoriť o tom, že bola objavená úplne nová, doteraz neznáma baktéria," vyhlásil.

Pre ruskú vedeckú komunitu je taký výsledok sklamaním, zhodujú sa ruské médiá. Predpokladalo sa, že nález získaný z podzemnej vody môže prispieť k objasneniu foriem života pred dobou ľadovou aj k pokroku v skúmaní možných prejavov života na iných planétach. Ruskí vedci teraz čakajú na dodanie ďalších vzoriek, aby mohli v skúmaní pokračovať. Vzorky by mali do Ruska doraziť v máji.

Jazero Vostok, ohrievané energiou zemského jadra, je najväčším z asi 400 antarktických vodných plôch skrytých pod ľadom. Jeho šírka dosahuje 30 až 80 kilometrov, dlhé je 300 kilometrov. Ruská vrtná súprava vlani vrstvu ľadu prerazila dvakrát a pri druhom vrte odobrala z jazera do špeciálnych laboratórnych nádob vzorku tridsiatich až štyridsiatich litrov vody.

Podobné experimenty vykonávajú aj výskumné tímy z Británie a USA. Už vlani ich členovia varovali ruských kolegov, že ich postup môže priniesť výsledky skreslené kontamináciou a môže navyše vniesť nežiaduce mikroorganizmy do samotného jazera. Metódy, ktoré používajú americkí a britskí vedci, sú síce zdĺhavejšie a nákladnejšie, ale kontamináciu údajne vylučujú.

Americkí odborníci skúmajú antarktické podzemné jazero Whillan, vedecký tím z Británie sa snaží preniknúť do jazera Ellsworth.