Utorok16. apríl 2024, meniny má Dana, Danica, zajtra Rudolf

Objav: Astronómovia našli sedem galaxií z raného obdobia vesmíru!

Obrázok útleho detstva vesmíru Zobraziť galériu (2)
Obrázok útleho detstva vesmíru (Zdroj: SITA)

CAPE CANAVERAL - Astronómovia v stredu oznámili, že pomocou Hubblovho vesmírneho teleskopu objavili sedem galaxií, ktoré sa vytvorili relatívne krátko po tom, ako vznikol vesmír pred 13,7 miliardami rokov. Vedci tieto galaxie popísali ako "obrázky útleho detstva vesmíru".

Jedna z nich môže byť vôbec najstaršou doteraz známou galaxiou, keďže pochádza z obdobia, kedy bol vesmír starý iba 380 miliónov rokov, čo je iba zlomok jeho súčasného veku.

"Tieto skoré galaxie sú stavebnými prvkami súčasných galaxií," uviedol pre novinárov John Grunsfeld, ktorý v NASA zodpovedá za vedecké projekty. Objav galaxií z raného obdobia vesmíru by mal pomôcť vedcom vysvetliť, čo sa stalo po "tmavom veku" - období približne 200 miliónov rokov po "veľkom tresku", keď sa vodíkové oblaky, zomknuté gravitáciou, začali vznecovať, čím sa vytvorila prvá generácia hviezd, uviedla agentúra Reuters.

Obrázok útleho detstva vesmíru
 (Zdroj: SITA)

"Išlo o veľmi dôležitý moment v histórii vesmíru," povedal astronóm Richard Ellis z Kalifornského technologického ústavu v Pasadene. Vedci presne nevedia, kedy nastal tento "vesmírny úsvit" a či to bola iba jedna dramatická udalosť, alebo sa tak stalo postupne v priebehu miliónov rokov.

Astronómovia plánujú vo svojom výskume pokračovať, a to pomocou nového Webbovho vesmírneho teleskopu, ktorý uvedú do prevádzky v roku 2018. Štúdiu publikovali v časopise Astrophysical Journal Letters.