Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Človek ničiteľ: Biliónmi mikróbov môže zabiť život na Marse!

Vesmírna sonda Curiosity pátra po známkach života na Marse
Vesmírna sonda Curiosity pátra po známkach života na Marse (Zdroj: SITA)

WASHINGTON - Ľudstvo dlho sníva o prechádzke po povrchu Marsu. Nielen obuv astronautov sa ale podľa portálu Space.com môže stať hrozbou pre možný život na červenej planéte. Objavili sa dokonca informácie, že človek ho môže úplne zničiť.

Každého kozmonauta, ktorý na Marse pristane, bude sprevádzať približne sto biliónov mikróbov. Toto rozmanité spoločenstvo mikroorganizmov, ktoré sa s ľudstvom vyvíjalo miliardy rokov, mu prináša úžitok od pomoci s trávením jedla až po držanie choroboplodných baktérií na uzde.

Hoci sú tieto mikróby úzko späté s ľuďmi, mnohé z nich z lode po pristátí unikne. Existujú preto oprávnené obavy, že to bude mať negatívny vplyv na život na Marse. "Máme k Marsu zodpovednosť," vyhlásila Cynthia Phillipsová z inštitútu pre hľadanie mimozemskej inteligencie SETI. Dodala, že aj keby išlo len o marťanské mikróby, nie je správne ich "zabíjať objavovaním". "Neexistuje spôsob, ako sterilizovať astronautov, ktorí budú na Marse," uviedla Phillipsová, podľa ktorej každou sekundou unikajú tisíce mikróbov.

Vesmírne agentúry po celom svete už teraz vymýšľajú spôsoby, ako riziko kontaminácie minimalizovať, hoci od skutočného pilotovaného letu k tejto planéte nás delia ešte dlhé roky.

Medzinárodný výbor pre výskum vesmíru (COSPAR) v roku 2008 prišiel s protokolom, ktorého hlavným cieľom je ochrániť Zem pred kontamináciou z Marsu, zaoberá sa ale aj ochranou červenej planéty. Smernica, ktorú sa zaviazali dodržiavať okrem iného americké aj európske vesmírne agentúry NASA a ESA, odporúča vyhýbať sa roklinám a údoliam vzniknutých vodnou eróziou, od možných geotermálnych lokalít a ďalších "špeciálnych oblastí", kde by pozemský život mohol prežiť a šíriť sa.

"Je jasné, že keď ľudia navštívia Mars, dôjde k úniku mikróbov z ľudského prostredia a z ľudí samotných a rovnako aj ľudia budú vystavení zas materiálu z Marsu," povedala Cassie Conleyová, ktorá sa v rámci NASA stará o planetárnu ochranu. "Ľudia tak budú môcť ísť len na tie miesta, kde sa očakáva, že marsovské prostredie bude pre akékoľvek uniknuté zemské mikroorganizmy smrtiace." Takéto oblasti sa nachádzajú napríklad v blízkosti marsovského rovníka.