Štvrtok2. máj 2024, meniny má Žigmund, zajtra Galina

YouTube meria zmysel pre humor: Koľko LOL sa rovná jednému haha!

Ktoré je vtipnejšie?
Ktoré je vtipnejšie? (Zdroj: YouTube)

PRAHA - Čo vám vyčarí väčší úsmev na tvári? Roztopašné mačičky alebo zlomyseľné kanadské žartíky? Romantické vyznanie lásky či žiadosť o ruku na moste? Humor budú najnovšie rozoznávať už aj počítače. Výskumníci z Google ich učia merať, koľko LOL sa rovná jednému hahaha.

Smiech je nielen korením života a najlepším liekom, ale aj predmetom mnohých psychologických výskumov. Teraz sa na jeho štúdium vrhli aj odborníci zo spoločnosti Google. "Na rozdiel od hudby, kde sa môžeme spoľahnúť na zvukovú stopu, je vo vtipných videách len niekoľko audiovizuálnych vzorcov. Napríklad to, ako sa otriasa kamera, alebo počuteľný smiech v pozadí. Tieto prvky vieme automatizovane detekovať, ale úplné strojové pochopenie toho, prečo je video vtipné, by vyžadovalo vysoko pokročilú umelú inteligenciu," vysvetľuje Sanketh Shetty z výskumných laboratórií Google.

Preto si algoritmus musí pomôcť nielen prvkami priamo z videa, ale aj tými popisnými, prípadne komentármi. "Nechceli sme hodnotiť vtipnosť len podľa počtu zhliadnutí, pretože to býva dosť skreslené tým, aký starý je videoklip a aké postavenie má na stránke. Namiesto toho sme hľadali, ako veľmi video zapôsobilo na divákov," povedal Shetty. Výsledky si môžete prezrieť na stránkach projektu YouTube Slam.

Hlasovanie prebieha klasickou metódou duelu - proti sebe sú vždy postavené dve videá a návštevník rozhodne, ktoré z nich je vtipnejšie (prípadne bizarnejšie, romantickejšie) a dá mu hlas. Podobné hlasovanie použil v minulosti aj Mark Zuckerberg pri hľadaní najkrajšej študentky na Harvarde vo svojom kontroverznom jednu noc trvajúcom projekte FaceMash.

YouTube Slam pridáva navyše niekoľko "gamifikácií" (prvky známe z počítačových hier), ktoré majú divákov pripútať k obrazovke. Ak sa napríklad pri hlasovaní trafíte do videa, ktoré nad tým druhým v priebežnom poradí vedie, ste odmenení dvojnásobkom bodov. Body sa taktiež násobia "koeficientom", ktorý stúpa spolu s tým, ako dlho hlasovaciu hru bez prerušenia hráte. Ak sa uchýlite k neužitočnej odpovede "preskočiť dvojicu", koeficient padá. Google si novinku pochvaľuje, diváci vraj hlasujú ako diví. Do 9. februára zahlasovalo už 75 tisíc ľudí a YouTube Slam zaznamenal 700 tisíc hlasov.

Google pri analýze vtipnosti videa rozoznáva:

• citoslovce spojené so smiechom, napríklad haha ​​(a synonymá ako hehe, jaja, keke)
• webové skratky a akronymy, napríklad LOL, LMAO, ROFL
• synonymá k slovu "vtipné"
• smajlíky ako napríklad :-), ;-), xP

Na základe týchto a ďalších ukazovateľov potom algoritmy učili rozoznávať, prečo je vlastne video zábavné. V súčasnosti Google pomocou hlasovania na YouTube Slam zisťuje, či LOL indikuje väčšie pobavenie ako lol alebo lol! či lololol.

A k čomu je to všetko dobré? Výsledkom by malo byť akési hrubé, postupne sa zlepšujúce strojové porozumenie, umelý zmysel pre humor. Google by potom dokázal identifikovať vtipné texty a videá, a to aj v rôznych žánroch a na mieru rôznym kultúram, alebo dokonca jednotlivcom.

Austrálsky podnikateľ a štatistik Anthony Goldbloom je ešte optimistickejší: "Myslím, že Google dokáže vďaka obrovskému množstvu dát na YouTube vytvoriť silný filter, schopný ohodnotiť vtipnosť videa či textu. Komik by potom ešte pred predstavením mohol dať ohodnotiť svoje vystúpenie a zistiť tak, či ľudí naozaj pobaví. Hollywoodske štúdiá by taktiež mohli predpovedať, či, resp. ako veľmi budú ich komédie úspešné u divákov, a to ešte predtým, než ich dokončia."

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu