Nedeľa5. máj 2024, meniny má Lesana, Lesia, zajtra Hermína

Obrovský objav: Vedci našli dávno "stratenú" zem!

Snímka zo sonaru
Snímka zo sonaru (Zdroj: univerzita v sydney)

SYDNEY - Zvyšky jedného z dvoch pôvodných kontinentov našli austrálski vedci na dne Indického oceánu. Pred miliónmi rokov tvorili kontinent Gondwana dnešné územia prevažne na južnej pologuli.

Počas októbrovej výskumnej expedície vedci objavili dva ostrovy, ktoré vystupujú z oceánskeho dna, asi 1600 kilometrov západne od Austrálie. Skaliská obsahujú fosílie tvorov, ktorí obývali plytké vody. To znamená, že svojho času sa tieto skaliská nachádzali na morskej hladine, alebo tesne pod ňou, vysvetlila geofyzička z univerzity v Sydney Jo Whittakerová. Nemohli vzniknúť v dôsledku podmorskej vulkanickej činnosti, zdôraznila.

Objav pomôže vedcom lepšie chápať, ako sa Gondwana rozpadala - z nej v období pred 130 až 80 miliónmi rokov vznikli okrem iného dnešná Austrália, Antarktída a India. Podľa Whittakerovej najskôr India "zamierila" na severozápad, potom sa "stočila" na sever a jej severovýchodný breh (kedysi priliehajúci k Austrálii) narazil na Euráziu, čo dalo vzniknúť Himalájam.

"Vieme len približne, kde sa kontinenty nachádzali, ale nie presne. Východná časť Indického oceánu patrí k oceánskym oblastiam najmenej preskúmaným z tektonického hľadiska," vysvetlila bádateľka.

Vzorky pieskovca a žuly boli odobraté zo svahu jedného z "ostrovov" v hĺbke 2000 metrov pod hladinou. Ich presný vek zatiaľ stanovený nebol, ale vedci ho odhadujú možno až na miliardu rokov.

Úlomky budú následne porovnané so vzorkami zo západného pobrežia Austrálie s cieľom zistiť miesto, kde sa kontinent odlomil. Nemožno ich porovnať so vzorkami z Indie, pretože príslušný lom bol rozdrvený pri vytváraní Himalájí.

Objav má pre vedeckú obec značný význam, pretože "sa nestáva každý deň, že by boli objavené dva veľké kontinentálne fragmenty na dne oceánu", zdôraznila Whittakerová. V spojení s ďalšími údajmi sa môžu zmeniť "naše znalosti o tejto časti sveta aj o kalendári" jeho vytvárania.

Gondwana spoločne s Lauráziou pôvodne tvorili prakontinent Pangea, z Gondwany sa potom postupne oddelila Južná Amerika, Afrika, Madagaskar, India a Antarktída, z Laurázie vznikla Eurázia a Severná Amerika.