Štvrtok28. marec 2024, meniny má Soňa, zajtra Miroslav

Prevratný objav: Našli fósílie nového druhu predchodcu človeka

Podľa vedcov ide o doposiaľ neobjavený druh pravekého človeka

ČÍNA - Austrálski vedci z University of New South Wales pod vedením Darrena Curnoea identifikovali fosílne pozostatky pravekých ľudí, ktoré by mohli predstavovať doteraz neznámy druh rodu Homo.

Kosti pochádzajúce z juhočínskych provincií Jün-nan a Kuang-si patrili minimálne piatim jedincom, pričom ich vek určili na 11 500 až 14 500 rokov. Vedci zatiaľ tieto fosílie pomenovali ľudia z Jaskyne červeného jeleňa podľa jedného z nálezísk.

Prvé pozostatky ľudí z Jaskyne červeného jeleňa objavili paleontológovia už v roku 1979, až prednedávnom ich však začali bližšie skúmať. Lebky a zuby z oboch spomínaných provincií sú si veľmi podobné, na základe čoho sa vedci domnievajú, že šlo o členov tej istej populácie.

Od moderných ľudí (Homo sapiens sapiens) sa však mierne líšia. Mali hrubšie lebečné kosti, výraznejšie nadočnicové oblúky, kratšiu a plochú tvárovú časť, širší nos a väčšie stoličky. Práve pre tieto rozdiely zatiaľ vedci nevedia s určitosťou povedať, o aký druh rodu Homo ide. "Momentálne ešte nevieme určiť, o aký druh išlo. Jedným z dôvodov je aj skutočnosť, že zatiaľ sa paleoantropológovia nezhodli ani na biologickej definícii druhu Homo sapiens," uviedol Curnoe, podľa ktorého existujú dve možné teórie pôvodu ľudí z Jaskyne červeného jeleňa.

Podľa jednej z nich ide o predstaviteľov primitívne vyzerajúcich ľudí druhu Homo sapiens, ktorí sa do východnej Ázie dostali počas jednej z prvých migrácií a až do svojho vyhynutia žili bez kontaktu s ostatnými ľuďmi. Druhá teória predpokladá, že mohlo ísť o samostatný druh, ktorý sa vyvinul v Ázii. Paleoantropologička Isabelle De Groote z Prírodopisného múzea v Londýne však tvrdí, že by mohlo ísť aj o krížencov Homo sapiens a niektorého zo starších zástupcov druhu Homo.

V súčasnosti sa vedci pokúšajú z fosílií extrahovať DNA, analýzou ktorej by mohli určiť o aký druh išlo.