Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Takto vyzeral vesmír pred 11 miliardami rokov!

Najdetailnejšia 3D mapa vesmíru akú kedy vedci vytvorili

SACRAMENTO - Vedci nedávno zverejnili 3D mapu, ktorá nám umožní cestovať späť v čase. Na základe pozorovania najjasnejších objektov na oblohe totiž dokázali vypracovať komplexný a mimoriadne detailný obraz vesmíru, tak ako vyzeral pred 11 miliardami rokov.

Podľa nich pohľad na mapu sa podobá tomu, "ako keď sa pozeráme cez oblaky na slnko". Mapy podobného charakteru sa objavili už v minulosti, dokázali ísť však späť v čase len do obdobia pred 7 miliardami rokov.

Najnovší obraz vytvorili experti zúčastňujúci sa na projekte Sloan Digital Sky Survey, ktorí pri práci využívajú 2,5-metrový teleskop. Mapa je posiata farebnými škvrnami, kde červené oblasti predstavujú oblasti s vysokou koncentráciou intergalaktického plynu zatiaľ čo tie modré sa vyznačujú jeho nižšou koncentráciou.

Patrick McDonald z Brookhaven National Laboratories v New Yorku uviedol, že vďaka teleskopu by mohli v budúcnosti dokázať určiť ako rýchlosťou sa vesmír pred jedenástimi miliardami rokov rozširoval. "Môžeme takto objaviť rôzne anomálie," dodala jeho kolegyňa Anže Slosarová. Informácie zverejnil americký vedecký časopis American Physical Society.