Štvrtok16. máj 2024, meniny má Svetozár, zajtra Gizela

Najpravdepodobnejší dôvod tragédie zmiznutého lietadla: Technická porucha, ktorá sa môže opakovať!

Kapitán zmiznutého lietadla vraj urobil všetko tak, ako mal Zobraziť galériu (3)
Kapitán zmiznutého lietadla vraj urobil všetko tak, ako mal (Zdroj: google, imgur)

KUALA LUMPUR - Objavilo sa už množstvo špekulácií o zmiznutí malajzijského lietadla - únos mimozemšťanmi, teroristický útok či meteorit. Skúsený pilot Chris Goodfellow však prišiel s oveľa jednoduchším vysvetlením, ktoré úzko súvisí s takmer 4 tisíc metrovou pristávacou dráhou na malajzijskom ostrove Langkawi.

Príbeh letu MH370 už všetci poznáme. Boeing 777 o polnoci vzlieta z letiska v Kuala Lumpur a smeruje do Pekingu. O hodinu neskôr, keď prelieta ponad záliv smerom na Vietnam, sa stratí z radarov. Po dvoch dňoch sme sa dozvedeli, že malajzijský vojenský radar ho zachytil na juhozápade smerom na Malkkský prieliv.  A práve táto zmena kurzu vľavo je podľa skúseného pilota Goodfellowa kľúčová.

Starších pilotov totiž vždy viedli k tomu, aby za každých okolností vedeli, kde je najbližšie letisko, na ktorom by mohli v prípade núdze pristáť. Nemôžu strácať čas rozmýšľaním nad tým, čo spravia, musia to vedieť. A presne týmto sa podľa Goodfellowa riadil aj kapitán letu MH370 Zaharie Šach, keď lietadlo nasmeroval na asi 4 kilometre dlhú pristávaciu plochu na Palau Langkawi. Do Kuala Lumpur sa nevracal vraj preto, že vedel, že toto letisko je bližšie a terén je tu tiež prijateľnejší.

Letisková dráha na Langkawi.
Zobraziť galériu (3)
Letisková dráha na Langkawi.  (Zdroj: google, imgur)

Porucha, ktorá sa môže opakovať

Najpravdepodobnejšiu príčinu straty komunikácie a nefunkčnosti transpordéra vidí skúsený pilot v niečom, čo sa môže opakovať aj v budúcnosti - elektrickom požiari. V prípade požiaru totiž musíte postupne povypínať všetky zariadenia, aby ste zistili, v ktorom nastal skrat. Preto je pochopiteľné, že lietadlo zmizlo z radarov. Je však možné aj to, že došlo k prehriatiu jednej z pneumatík, ktorá začala horieť. Dym zaplnil kabínu a posádka sa udusila, domnieva sa Goodfellow. Lietadlo potom pokračovalo v lete na autopilotovi, kým mu nedošlo palivo a nehavaroval. Zbytočne ho tak budú hľadať na inej, ako tejto trase, vysvetľuje Goodfellow, ktorý popísal svoju teóriu pre americký mesačník Wired.

Všetci si pamätáme posledné slová kapitána Šacha predtým ako lietadlo zmizlo z radarov: "Dobrú noc". Tieto dve slová podľa Goodfellowa nazančujú, že na palube bolo všetko v poriadku. Existuje totiž množstvo spôsobov, ako dispečera upozorniť, že sa v lietadle niečo deje. Každý pilot dobre vie, ako zakódovať SOS správu. Na upútanie pozornosti dokonca stačia aj tri krátke kliknutia. "Neexistuje dôvod na ďalšie špekulácie dokým nebude k dispozícii viac dôkazov tak, ako nemá zmysel ohovárať pilotov, ktorí robili všetko pre záchranu lietadla a jeho posádky," uzatvára svoju teóriu Goodfellow.

"Kapitán Zaharie Šach bol hrdina, ktorý zápasil z bezvýchodiskovou situáciou a pokúšal sa dostať lietadlo na Langakwi," dodáva. Podľa Goodfellowa je toto jediné a najrozumnejšie vysvetlenie zmiznutia malajzijského lietadla s inteligentným pilotom, ktorý však nemal dostatok času.

Francúzi našli ďalšie stopy

Tejto teórii nahrávajú aj najnovšie fakty z pátrania. Satelitné snímky dodané francúzskymi úradmi zachytili potenciálne trosky lietadla na juhu Indického oceánu. Informoval o tom malajzijský minister dopravy Hishamuddin Husaj na dnešnej tlačovej konferencii. Objektov je 122 a sú veľkosti od jedného do 23 metrov. Niektoré z nich boli pestrofarebné, dodal Hishamuddin.

Najpravdepodobnejší dôvod tragédie zmiznutého
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: MOSTI)

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu