Reklama | Topky.sk

Utorok, 22. január 2019. Meniny má Zora, zajtra Miloš.

Reklama

reklama
reklama
09.02.2009 09:00

targeting, druhy online reklamy, adware...


ADWARE: advertising-supported software, je softvér, ktorý automaticky zobrazuje, prehráva alebo sťahuje reklamný materiál do počítača po svojej inštalácii alebo pri používaní tohto softvéru. Často ho používajú firmy, ktoré poskytujú služby typu zarábaj cez internet. Vtedy používateľ "prenajme" časť monitora, kde sa budú zobrazovať reklamné bannery.

BANNER: obrázková reklama, reklama na internete, má väčšinou formu obrázku (formát gif, png, či jpg), alebo je spracovaná v technológii FLASH. Je to teda pohyblivá forma reklamy umiestnená na internete.

Advertising Breaks: reklama zaradená v dobe medzi načítaním jednotlivých websites alebo stránok na webe.

  

Reklama

 

Reklamou je dnes zaplavený celý svet, od billboardov pri cestách, cez rádiá a televíziu, až po letákmi preplnené poštové schránky. Niekedy sa možno zdá, že bez reklamy by ľudia nevedeli, čo a kde majú kúpiť. Rozmach internetu si samozrejme vyžiadal aj umiestňovanie reklám priamo na webe.

 

Reklama môže byť niekedy aj celkom vkusným spestrením tej ktorej stránky, ale môže nás svojou vtieravosťou aj odrádzať. Je to však na druhej strane určitým prostriedkom na zaplatenie používania webových stránok. Ak by sme mali v súčasnosti platiť za každú informáciu, ktorú sme na internete našli, tak by sme to riadne pocítili na svojich úsporách. Reklamy to zaplatia za nás! Preto ich v podstate musíme akceptovať.

 

Od klasických reklám v televízii a rádiu sa líšia hlavne interaktivitou, kreativitou a targetingom. Interaktivita je veľmi výhodná pre ľudí, ktorých reklama zaujme. Ak by zahliadli reklamu na ten istý tovar v televízii, alebo by len začuli pár informácií o ňom v rádiu, nič by to nepovedalo o všetkých podrobnostiach a o cene produktu. Na internete sa jedným kliknutím dostaneme naopak ku všetkému, čo nás o danom tovare zaujíma. Na základe týchto informácií sa potenciálny zákazník rozhodne, či sa mu oplatí ísť si pozrieť objekt svojho záujmu priamo do predajne alebo by cestu tam meral zbytočne, lebo mu nevyhovuje „to a to“.

 

Grafická pestrosť internetovej reklamy býva často obohatená ešte o ďalšie prvky, ktoré sa nám nedostanú pri pozeraní televízie. Napríklad pri nadídení myškou na reklamu sa začnú meniť farby alebo sa vykoná nejaká akcia, zmena, pohyb a pod.

 

Targeting

 

Pod targetingom sa myslí zacielenie na určitú cieľovú skupinu užívateľov internetu. Rozlišujeme priamy, technický a multidimenzionálny targeting.

 

Pri priamom targetingu je reklama zobrazovaná užívateľom, ktorí si ju vyslovene žiadajú. Je im zasielaná viac-menej pravidelne a týka sa oblasti ich záujmu.

 

Pri technickom targetingu sa zobrazuje reklama napr. podľa typu operačného systému, verzie prehliadača, IP adresy, krajiny pôvodu užívateľa a pod. Znamená to, že napríklad na slovenských stránkach sa budú zobrazovať slovenské reklamy. Z užívateľovej IP adresy sa dá zistiť, z ktorého mesta alebo kraja pochádza, a tak sa mu bude zobrazovať reklama firiem, ktoré v tomto meste, resp. kraji, sídlia. Napríklad reklama košickej firmy nebude zobrazovaná u užívateľov v bratislavskom kraji.

 

Multidimenzionálny targeting umožňuje zobrazovať reklamu podľa tematiky webovej stránky. To znamená, že webová stránka zameraná na šport bude obsahovať reklamy na športové potreby. V prípade, že užívateľ zadá v niektorom prihlasovacom formulári vek alebo pohlavie budú sa mu zobrazovať reklamy, ktoré by mohli byť pre neho potenciálne zaujímavé. Napríklad ženám okolo 35 sa zobrazí reklama na prípravok na chudnutie, zatiaľ čo 18 ročnému hráčovi akčných hier reklama na novú hraciu konzolu.

  

Druhy online reklamy

 

BANNER - obrázková reklama, má väčšinou formu obrázku alebo je spracovaná v technológii flash.

Základné znaky bannerov:

·         integrácia do webovej stránky

·         pravouhlý formát

·         možnosť interaktivity pre užívateľa

BUTTON - banner menších rozmerov.

ANIMOVANÝ BANNER - využíva gif animácie, reklama sa zobrazuje ako malý film, je to najčastejšie využívaný druh banneru, ale aj napriek tomu nie je možnosť interaktivity zmenená oproti statickému banneru.

HTML BANNER - oproti klasickému banneru obsahuje tento druh okrem grafiky aj rozličné príkazy HTML, ktoré umožňujú využitie interaktívnych prvkov ako pull-down menu, či políčka na výber, a tým pádom prichádza k podstatnému rozšíreniu možností odskoku na inú stránku, keďže užívateľ má na výber viac možností.

NANOSITE BANNER - mini web stránka, po kliknutí na banner sa nezobrazí nová stránka, ale ďalšia reklama na tom istom mieste. Využívajú ho firmy, ktoré nemajú vlastné webstránky.

RICH-MEDIA BANNER - „multimediálny banner“, využíva doplnky a serverové rozšírenia ako audio, video, 3D a pod.

INTERSTITIALS - pred tým, ako sa užívateľovi načíta stránka, ktorej adresu si zvolil v prehliadači, uvidí na niekoľko sekúnd reklamnú stránku. Táto reklama má jednu vlastnosť úplne zhodnú s rádiom či televíziou, a síce, že sa jej užívateľ nemôže vyhnúť.

POP-UP - reklama sa nezobrazí priamo v prehliadači užívateľa, ale v novom vyskakujúcom okne, ktoré sa otvorí automaticky.

DIRECT EMAIL - možnosť priameho targetingu, reklama na vyžiadanie užívateľa.

NEWSLETTER - pravidelný emailový bulletin, zasielaný na vyžiadanie užívateľa.  

COMET CURSOR - druh reklamy, ktorý dáva klasickej šípke nový vzhľad.

SUPERSTITIALS - efektívna a dynamická reklama, ktorá navonok pôsobí ako televízny spot. Vyrába sa vo formáte Flash 3, ktorý jej umožňuje animovaný vzhľad podobný filmu a využívanie zvuku.

 

Prevencia

 

  • Chráňte sa pred adware, ktorý sa vás snaží donútiť k návšteve komerčných serverov, najmä spojených s hazardnými hrami a pornografiou. Tieto stránky nemávajú dostatočné zabezpečenie, čo môže ohroziť váš počítač rôznymi typmi malware.
  • Používajte antivírusové, anti-spamové a anti-adware programy a pravidelne ich aktualizujte.
  • Používajte internetový prehliadač alebo jeho plugin umožňujúci blokovanie reklamného materiálu.

 

 


Nástroje k článku


ZDROJ: Zodpovedne.sk

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články