Maroš chcel v poisťovni zistiť jedinú vec, takmer prišiel o nervy: Škoda, že TO predtým nevedel | Topky.sk

Nedeľa, 15. september 2019. Meniny má Jolana, zajtra Ľudmila.

Maroš chcel v poisťovni zistiť jedinú vec, takmer prišiel o nervy: Škoda, že TO predtým nevedel

Ilustračné foto
Ilustračné foto
24.08.2016 08:04

BRATISLAVA - Náš čitateľ ostal zarazený po tom, ako navštívil pobočku Sociálnej poisťovne v Prievidzi. Potreboval zistiť len jednu vec, no napokon sa to vraj všetko zvrhlo na strašnú byrokraciu. Sociálna poisťovňa má ale na to úplne odlišný pohľad a tvrdí, že jej prístup je ústretový a koná v záujme občanov.


Vaše tipy

Maroš v polovici mája zašiel do Sociálnej poisťovne, pretože chcel vedieť, či náhodou nedlhuje štátu nejaké peniaze, či za neho odvádzajú a priznávajú zamestnávatelia toľko, koľko majú. Pani za priehradkou mu ale oznámila, že takéto informácie mu nemôže poskytnúť. "Potreboval som len vedieť, či za zamestnávatelia platia odvody a či mám všetko vyplatené aj z obdobia, kedy som bol nezamestnaný, v štrajku, keď som fungoval ako samoplatiteľ a podobne. Pár kliknutí a vytlačenie jedného, možno dvoch papierov. Bohužiaľ to ale vraj pani za okienkom systém a nariadenie nedovoľuje zistiť," opísal situáciu. 

Úradníčka Marošovi povedala, že si to môže sám zistiť na internete, a to tak, že si zriadi prístup k elektronickému účtu. Čitateľ zostal v tomto momente dosť znechutený, pretože na neho podľa vlastných slov čakala "nezmyselná byrokracia skrytá v hŕbe papierov na registráciu k elektronickému účtu (Protokol, Dohoda, Podmienky k prístupu, prihlasovacie údaje, letáky atď.)". Maroš to nakoniec zvládol a k údajom sa dopracoval. 

Zhruba o dva mesiace neskôr si našiel v schránke list, ktorý obsahoval všetko, na čo sa v pobočke v máji pýtal. "Po tom niekoľkohodinovom maratóne v Sociálnej poisťovni som si našiel všetky údaje v jednom liste," zhrnul svoju skúsenosť Maroš, ktorý sa pýta, či mu list, resp. údaje v ňom obsiahnuté nemohla úradníčka odovzdať už vtedy, keď tam bol. 

Maroš chcel v poisťovni
Zdroj: Tip čitateľa

Maroš chcel v poisťovni
Zdroj: Tip čitateľa

Ľuďom chceme dobre

Sociálna poisťovňa tvrdí, že nie je pravda, že by si občan na pobočke nevedel zistiť údaje o svojom poistení či o tom, z akého vymeriavacieho základu za neho platí zamestnávateľ poistné. "Prax ukazuje, že občania častokrát nevedia, že svojich zamestnávateľov môžu kontrolovať sami z pohodlia domova prostredníctvom elektronickej služby - prístupu k individuálnemu účtu poistenca. Trvá to sedem minút," vysvetlil hovorca Sociálnej poisťovne, Peter Višváder s tým, že poisťovňa pravidelne informuje verejnosť o tom, že takúto službu si v pobočke môžu zriadiť bezplatne na počkanie. Po podpise dohody klientovi príde domov tzv. grid karta, s ktorou získajú prístup ku svojim údajom o sociálnom poistení. 

Čo sa týka zasielania listov s informáciami o odvodoch, Maroš o nej netušil a údajne mu o nej nepovedala ani pracovníčka prievidzskej pobočky. Višváder uviedol, že toutou službou vyšli občanom v ústrety, aby mali lepší prehľad o tom, či za nich odvádzajú zamestnávatelia to, čo majú. "Je to ústretová služba Sociálnej poisťovne občanom, o ktorej sme informovali médiá aj verejnosť," dodal. 


Galéria

Ilustračné foto

Nástroje k článku



ZDROJ: Natália Podhorná
FOTO: Tip čitateľa, archív

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články