Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

Najvýznamnejší kostýmový výtvarník Milan Čorba: Prvý kritik je hneď vedľa

Milan Čorba Zobraziť galériu (2)
Milan Čorba

Kostýmy vytvoril pre desiatky filmových i divadelných hier. Aj napriek tomu najvýznamnejší slovenský kostýmový výtvarník Milan Čorba hovorí, že niekedy sa mu samému nepodarí vhodne obliecť. „Pomyslím si, ako fajn som sa obliekol! A stačí, aby som vošiel do vedľajšej miestnosti a hneď je tam kritik, ktorý sa na mňa pozrie zvláštnym pohľadom,“ povedal s úsmevom na dnešnej tlačovej konferencii Milan Čorba, ktorý si počas záverečného ceremoniálu Art Film Festu v Trenčianskych Tepliciach prevezme ocenenie Zlatá kamera za výrazný prínos do oblasti kinematografie.

Vo filmovej branži tvorí už od 60. rokov a odvtedy sa podľa neho v jeho profesii mnohé zmenilo. „Už netvoríme v socialistickom, ale slobodnom trhu. Keď bolo počas komunizmu niečo nedostatkovým tovarom, napríkad vreckovky, museli sme ich dať ušiť. Aj keď neboli monterky, dali sme ich šiť na mieru. Museli sme sa vynájsť. Dnes však máme otvorené ruky,“ povedal Milan Čorba.

Návrhmi filmových aj divadelných kostýmov dokáže rozprávať príbehy a zdôrazňovať charaktery postáv. Hovorí, že do postáv sa nevciťuje, ale pozoruje ich a spontánne sa mu potom v mysli vynárajú kostýmy vhodné pre tú ktorú postavu.

Medzi jeho výrazné tituly patria televízne a hrané filmy ako napríklad Mário a kúzelník, Čakanie na Godota, Balada o siedmich obesených, Ružové sny, Tisícročná včela, Noční jazdci, Obsluhoval jsem anglického krále, Orbis Pictus, Kuře melancholik, Višňový sad, La traviata a ďalšie. Art Film Fest uviedol dnes poobede na jeho počesť film Noční jazdci z roku 1981 v hlavnej úlohe s Michalom Dočolomanským, ku ktorému Milan Čorba vytvoril kostýmovú výpravu.

Milan Čorba si však počas tlačovej konferencie s úsmevom spomenul aj na historku, pri ktorej išlo kvôli jeho kostýmu, ako sám povedal, „do tuhého“. „Urobil som kostým k filmu Petra Weigla pre hlavnú opernú speváčku. Keď som je ukázal šaty, začala meniť farby. A keď si ich obliekla, začala zvierať päste, trhala kostým zo seba, až tam predomnou stála, „ako ju pán boh stvoril“. Dívala sa na mňa a vtedy som si myslel, toto je koniec. Napokon sa do toho potrhaného kostýmu obliekla späť,“ hovoril s úsmevom Milan Čorba.

Dodal, že kostýmom sa dá vyčarovať aj žart a jeho túžbou je vždy do kostýmu nejaký ten vtip zašiť. „Keď Milan obliekol do divadelného kostýmu Jula Satinského, pozrel sa na neho a okamžite sa začal smiať,“ nadviazal hneď prezident Art Film Festu Milan Lasica, ktorý si pochvaľoval kostýmy Milana Čorbu. „Milan mi vždy tvoril civilné kostýmy, tak som si ich potom mohol za zostatkovú cenu odkúpiť,“ dodal.

Práve pre jednoduchosť a rafinovanosť kostýmov, Milana Čorbu odborníci označujú za tvorcu nielen výtvarne invenčného, ale aj za inscenačne mysliaceho. Výtvarník a profesor Milan Čorba pracoval aj pre divadlá, napríklad pre SND či Divadlo na korze. Vytvoril stovky divadelných i filmových kostýmových návrhov aj pre zahraničie. Na Vysokej škole múzických umení pôsobil ako dekan aj rektor.

V roku 2010 sa stal držiteľom Krištáľového krídla za celoživotné dielo.