WASHINGTON/BRATISLAVA - Prezident USA Donald Trump v stredu oznámil recipročné clá na dovoz všetkého tovaru z EÚ vo výške 20 percent. Pre autá vyrobené mimo Spojených štátov zároveň od dnes platí 25-percentná prirážka. Podľa makroekonomického analytika Mariána Kočiša môžu tieto kroky vážne poškodiť globálnu ekonomiku aj slovenské hospodárstvo.
archívne video
Americký prezident oznámil zavedenie 20 % ciel na dovoz z EÚ od 9. apríla 2025, pričom clá sa nebudú vzťahovať na oceľ, hliník, automobily a automobilové diely, ktoré už podliehajú predchádzajúcim opatreniam. Analytik Slovenskej sporiteľne však upozorňuje, že aj napriek týmto výnimkám ide o významnú eskaláciu obchodného napätia, ktoré povedie k vyšším spotrebiteľským cenám a nižšiemu ekonomickému rastu.
„Máme za to, že zavedené clá povedú k vyšším spotrebiteľským cenám a nižšiemu ekonomickému rastu. Obchodné vojny nemajú víťazov. Toto opatrenie rozhodne nepovažuje za recipročné či dostatočne opodstatnené. Ide o opatrenie, ktoré môže výrazne poškodiť globálny ekonomický rast a zvýšiť ceny pre spotrebiteľov po celom svete a to vrátane aj tých amerických,“ uviedol.
Slovensko môže pocítiť tvrdý zásah
Slovensko je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom automobilov na svete, výroba vozidiel a súčiastok je motorom slovenskej ekonomiky so značným vplyvom na hrubý domáci produkt (HDP) krajiny. Marián Kočiš varuje, že kumulatívne dopady na slovenskú ekonomiku môžu byť takmer dvojnásobné oproti pôvodným odhadom v prípade ciel na automobily.
Riziko poklesu HDP v horizonte rokov 2025 – 2027 sa aktuálne pohybuje na úrovni 2,5 % až 3,0 %. „V tomto roku očakávame pokles rastu HDP o 0,5 percentuálneho bodu na približne 1,5 %. Najvýraznejší dopad však pocítime v roku 2026, kedy môže rast klesnúť až na 0,5 % namiesto pôvodne očakávaných 1,9 %. V roku 2027 predpokladáme ekonomický rast na úrovni 1,5 %, čo je taktiež o 0,5 percentuálneho bodu menej, než sme očakávali pred oznámením ciel,“ uvádza analytik.
„Clá povedú k strate stoviek miliónov eur ročne v exportoch, čo sa prejaví aj na trhu práce,“ upozorňuje. Očakáva sa nárast nezamestnanosti o niekoľko desatín percentuálneho bodu. Znamená to, že nižší hospodársky rast bude mať vplyv na životnú úroveň obyvateľstva a podnikateľské prostredie, pričom slovenská ekonomika stratí časť svojej dynamiky.
Podobne situáciu vidia aj analytici holandskej banky ING. „Nemecký automobilový priemysel je v oku búrky a z hľadiska hodnoty je zďaleka najviac ohrozený,“ povedali ekonómovia pre CNBC. „Ale Slovensko - domov niekoľkých automobilových závodov - je najviac ohrozené z hľadiska celkového vývozu do USA,“ dodali.
Akcie automobiliek klesajú
Akcie automobiliek v USA, Európe i v Ázii už na oznámenie ciel zareagovali poklesom. Dôvodom je hlavne očakávanie nižších ziskov. Relatívne najnižšie straty zaznamenal v USA výrobca elektromobilov Tesla, ktorý vyrába väčšinu áut predávaných v USA lokálne, niektoré diely však dováža.
Spojené štáty vlani doviezli automobilové výrobky vrátane dielov v hodnote 474 miliárd dolárov, z toho osobné automobily v hodnote 220 miliárd dolárov. Najväčšími dodávateľmi boli blízki spojenci USA, ako je Kanada, Mexiko, Japonsko, Južná Kórea či Nemecko.
Čínski výrobcovia automobilov a náhradných dielov zvyšujú predaj po celom svete, ale nie v USA. Akýkoľvek vplyv oznámených amerických ciel tak na ne bude skôr nepriamy.