Sobota27. apríl 2024, meniny má Jaroslav, zajtra Jarmila

Poslanec Smeru J. Mažgút o pripravovaných zmenách v doprave: Vallo chystá infarkt hlavnému mestu

Ján Mažgút Zobraziť galériu (6)
Ján Mažgút (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

BRATISLAVA – Jeden pruh na Šancovej ulici, Miczkiewiczova len pre peších... Aj toto sú zmeny, ktoré podľa poslanca Smeru – SD Jána Mažgúta upchajú tepny mesta a príde ku kolapsu. Zastaviť plánované zmeny by mala novela cestného zákona, kde pri opakovanom nedodržiavaní zákona hrozí mestu pokuta až 600 tisíc eur. Chcú Bratislavčania budovanie cyklotrás na úkor jazdných pruhov? S čím sú spokojní a čo ich najviac trápi? Aj o výsledkoch bratislavského prieskumu sme sa rozprávali s poslancom Smeru – SD Jánom Mažgútom.

Začnem rovno otázkou primátora Bratislavy Matúša Valla zo sociálnych sietí: Prečo mladí Smeráci potrebujú riešiť umiestnenie značiek, semaforov a dopravné značenie v mestách a obciach?

  • Vidím, že ideme rovno in medias res (k jadru veci pozn.red.). Nie je to žiadna iniciatíva mladých Smerákov, ako nás nazval pán primátor. Držím sa hesla, že je úplne jedno, či je mačka čierna alebo biela, dôležité je, že chytá myši. Zákon sme síce predkladali s mojim kolegom Erikom Kaliňákom...

Potom ste ho aj stiahli.

  • Áno. Iniciatívu prevzalo ministerstvo dopravy a predložilo novelu zákona o cestnej premávke, ktorá okrem iného rieši aj umiestňovanie dopravných značiek. Keď sa teda pán primátor pýta prečo, tak dôvod je veľmi jednoduchý. Aby nedochádzalo nielen v Bratislave, ale hlavne v Bratislave, k svojvôli na úrovni samosprávy, ako sme toho svedkami práve v našom hlavnom meste. Ďalšie rozhodnutia môžu spôsobiť ešte väčšie problémy, než aktuálne zažívame na Vajanského nábreží.    

Ján Mažgút
Zobraziť galériu (6)
Ján Mažgút  (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

Je novela cestného zákona bičom na hlavné mesto a snahou zrušiť cyklopruhy na Vajanského nábreží? Už aj v najmenšej dedine na východe Slovenska všetci vedia, kde je Vajanského nábrežie a čo sa tam rieši.

  • Áno. Poďakujme sa progresívnemu Vallovi, že sa „jeho“ Vajanského nábrežie dostalo do povedomia celého Slovenska. Myslím si, táto informácia prekročila aj naše hranice, keďže sa s jeho nápadom stretávajú aj zahraniční turisti.

Ján Mažgút
Zobraziť galériu (6)
Ján Mažgút  (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

Je teda novela bičom na Bratislavu?

  • Nielen, ale aj. Zákon nehovorí o osádzaní dopravného značenia, ale reflektuje na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. A to je to dôležité. Ešte raz zdôrazňujem: na plynulosť a bezpečnosť, pán primátor. Účastníkmi nie sú len autá, autobusy ale aj chodci. Riešenia nikdy nesmú ísť v prospech, či neprospech nejakej skupiny. Musí to byť vyvážené. Vajanského nábrežie nie je vyvážené v prospech všetkých účastníkov cestnej premávky. Bohužiaľ, mám také informácie, že to nie je jediná z hlavných tepien, ktoré by sa mali meniť.

Primátorovi chýbala diskusia pri novele cestného zákona. Prečo nebola?

  • Prepáčte, ale považujem to za zlý vtip. Jediný, komu chýba diskusia, sú občania Bratislavy. A opäť sa dotknem Vajanského nábrežia, lebo tému sledujem, odkedy tam zakopli prvý krompáč. Diskusia z jeho strany o zmene Vajanského nábrežia nebola na úrovni dotknutých obyvateľov, dotknutých orgánov a ani v mestskom zastupiteľstve. Veď on nie je nejaký cár, ktorý si uzurpuje moc a rozhoduje. Poslanci mestského zastupiteľstva sa o zmene na Vajanského nábreží dozvedeli zo sociálnych sietí a médií. A on bude niekomu vyčítať, že mu chýba diskusia? Veď ten zákon je v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Môžu sa k tomu vyjadriť zástupcovia samospráv. Nerozumiem takýmto ponosám nejakého plačka, ktorý sa bude sťažovať, že nie je diskusia. Diskusia je, ale keď nevie diskutovať a nediskutuje, tak nevidí, že s ním niekto chce diskutovať.

Uzavrime tému novely cestného zákona, v ktorej sú obrovské pokuty. Prvá je 200 tisíc eur za porušenie zákona. Druhá je 600 tisíc eur, ak mesto, obec nevykoná nápravu do 60 dní. Ste si vedomý toho, že pre Bratislavu to môže byť likvidačné?

  • Som si toho absolútne vedomý. Keď si niekto svojvoľne rozhoduje, tak sa pýtam, či Vajanského nábrežie nie je kameňom úrazu, ktoré môže finančne zlikvidovať hlavné mesto. Môžem pokračovať „domčekom“ v Sade Janka Kráľa a podobne. Nie sú to práve tieto veci, čo môžu zlikvidovať mesto?! Vianočný večierok mestskej BVS nemôže zlikvidovať mestské financie?! A pokračovať by som mohol do večera. Môžeme sa rozprávať o Šancovej, Ružinovskej, Mickiewiczovej ulici. Všetky tieto kroky vedú k tomu, že Bratislava ide gréckou cestou. To nehovorím ja. V ostatných dňoch vyšla správa ich hlavnej kontrolórky, ktorá im vytkla veci, ktoré smerujú k finančnej likvidácií. Neviem o tom, že by to bola smerácka kontrolórka. Boh opatruj toho, kto nastúpi po Matúšovi Vallovi ako primátor.

Ján Mažgút
Zobraziť galériu (6)
Ján Mažgút  (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

Povedali ste, že Matúš Vallo nie je cár, no pripomeniem, že v Bratislave získal historicky najväčšiu podporu v posledných voľbách.

  • Naozaj mu k tomu gratulujem a aj všetkým občanom Bratislavy. No mám pocit, že veľa jeho voličov už vytriezvelo. Bratislava je progresívna. Kandidoval som v rovnakých voľbách za župana a získal som historicky najväčší počet hlasov pre kandidáta za Smer. Skončil som druhý. Kľudne si môžeme merať výšku percent. Chcel by som upozorniť na jeden prieskum, ktorý si dal robiť Matúš Vallo. Cieľom bolo zistiť, ako ľudia vnímajú zmeny, ktoré sa v Bratislave dejú. Tento prieskum nie je zverejnený kompletný. Dal si ho urobiť podľa vzoru Lipšica. To je ten pán, čo o chvíľu končí ako špeciálny prokurátor. Svojho času si dal ako minister robiť prieskum o tom, ako ho ľudia vnímajú.

Ján Mažgút
Zobraziť galériu (6)
Ján Mažgút  (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

Teraz hovoríte o prieskume agentúry Meridian, ktorý si mesto nechalo robiť ešte v decembri?

  • Presne tak. A nie je zverejnený kompletný. Bol to prieskum aj o tom, ako Bratislavčania vnímajú Matúša Valla. Či sú s ním spokojný alebo nie. Za peniaze nás všetkých Bratislavčanov si Matúš Vallo dal urobiť svoj osobný prieskum. Na spokojnosť ľudí si nepotrebujete robiť prieskum.

Čo ukázal prieskum MERIDIANU, ktorý si dal urobiť magistrát hlavného mesta? Čo Bratislavčanky a Bratislavčania vyčítajú Matúšovi Vallovi? S čím sú spokojní a čo naopak odmietajú? Mali by sa vytvárať cyklopruhy na úkor znižovania cestných pruhov?

Galéria: Čo ukázal prieskum MERIDIANU, ktorý si dal urobiť magistrát hlavného mesta?

Otázniky nad Šancovou ulicou. Automobilová doprava by sa mala zúžiť na jeden jazdný pruh v oboch smeroch. Je takáto zmena reálna? Čo hrozí Bratislave?

Ak prejde novela cestného zákona, uskutočnia sa plánované zmeny s cestami v Bratislave?

Bude v najbližších voľbách kandidovať proti Matúšovi Vallovi?

Odpovede aj na tieto otázky sa dozviete vo VIDEOROZHOVORE TU

Viac o téme: DopravaZmenyMatúš ValloJán Mažgút
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu