Nedeľa5. máj 2024, meniny má Lesana, Lesia, zajtra Hermína

Prvý odídenec od Valla: Bratislava sa rúti do úverovej špirály a ide gréckou cestou! Droba na župe to robí lepšie

Martin Winkler Zobraziť galériu (2)
Martin Winkler (Zdroj: Archív M.W., Gettyimages.com)

BRATISLAVA – Ako jediný hlasoval proti zvyšovaniu daní Bratislavčanom a podnikateľom. Po roku opustil najsilnejší klub Matúša Valla a bude nezávislým poslancom. Nesúhlasí s viacerými vecami, ktoré sa v hlavnom meste robia. Výhrady začali cyklotrasou na Vajanského nábreží, pokračovali daňou z nehnuteľností a najpodstatnejším dôvodom bol rozpočet mesta. Mesto sa podľa neho opakovane výrazne zadlžuje. Viac sme sa rozprávali s bratislavským mestským poslancom Martin Winklerom.

Boli ste mestským poslancom v klube primátora Matúša Valla a jeho koalície Team Bratislava, PS a Saska. Vystúpili ste z klubu. Za ktorú z stranu ste boli v klube?

V klube som bol za stranu SaS, ktorá ma nominovala do komunálnych volieb. Už vyše roka však nie som členom SaS.

Ako jediný ste minulý týždeň v mestskom zastupiteľstve hlasovali proti zvyšovaniu daní v Bratislave. Máte problém so zvyšovaním daní alebo to bol postoj voči primátorovi a jeho politike?

S primátorom vôbec nemám problém. Dal som tým najavo svoj postoj k návrhom, ktoré boli predložené. Prekáža mi, že majitelia garáží, ktorí neparkujú autá na ulici, budú spoplatnení výrazne vyššie ako to bude pri bytoch obyvateľov Bratislavy. Príde mi to ako trest motoristom. Rovnako mi vadil spôsob, že poslanci sa dozvedeli o návrhu zvyšovania daní až z médií po primátorovej tlačovke. Viete si predstaviť, aká je potom asi možnosť dosiahnuť zmenu v návrhu.

Najviac mi však prekážalo, že všetky nehnuteľnosti vo vlastníctve firiem a podnikateľov budú mať nárast dane o 46 percent. Je to zákonný strop. V klube prevládol naratív, že je to ok a že však podnikatelia si to premietnu do cien. Ako podnikateľ tvrdím, že sa to nedá robiť donekonečna. Keď ste postihnutý covidom, vysokými úrokmi, vysokými cenami energii, Robertom Ficom, vojnou na Ukrajine, očakávaným zvyšovaním daní od tejto vládnej koalície a nakoniec vám klinec do rakvy dá ešte mesto a zvýši daň o 46 percent s tým, že veď si to premietnete do cien. Toto je pre mňa neprijateľné. Mám pocit, že na podnikateľov sa v meste úplne kašle. Chcem týmto deklarovať, že plánujem hájiť záujmy všetkých občanov nášho mesta, rovnako ako aj drobných podnikateľov, vďaka ktorým je v meste toľko pracovných príležitostí.

Prvý odídenec od Valla:
Zobraziť galériu (2)
 (Zdroj: archív Martin Winkler)

Koľko poslancov za Sasku je v mestskom klube primátora?

Štyria.

Saska je pravicová liberálna strana, ktorá je proti zvyšovaniu daní. Prečo ostatní kolegovia  zo Sasky podporili zvyšovanie daní obyvateľom?

Jeden kolega sa zdržal, zvyšní dvaja sa rozhodli podporiť návrh mesta. Podľa mojich informácií dostali od krajského predsedu Juraja Drobu zelenú kartu na hlasovanie a každý z nich sa rozhodol podľa svojho presvedčenia a svedomia. Nekritizujem hlasovanie mojich bývalých kolegov zo Sasky, každý z nich mal na to určite dobrý dôvod. Pre mňa osobne by však hlas za tento návrh bola veľmi horká pilulka na prehltnutie.

Ako dlho ste uvažovali nad odchodom?

Od septembra tohto roku.

S čím ste mali najväčší problém?

Cyklotrasou na Vajanského nábreží to začalo, daňou z nehnuteľností to pokračovalo a asi hlavný a najpodstatnejší dôvod bol rozpočet mesta, kde sa mesto zase a znova opakovane výrazne zadlžuje. To, že som bol s týmito názormi v klube výrazne osamotený ma veľmi prekvapovalo.

Reagovalo mesto nejakým spôsobom na správu krajského dopravného inšpektorátu, aby sa doprava vrátila do pôvodného stavu? 

Nedisponujem informáciou o tom ako mesto plánuje zareagovať na výzvu dopravného inšpektorátu. Ale keďže riešenie dopravy na Vajanského nábreží je pýchou pána primátora a cieľom ako to má v budúcnosti v Bratislave vyzerať, tak si dovolím zakonšpirovať. Myslím si, že vedenie mesta sa bude usilovať svoju výkladnú skriňu utlmovania dopravy v meste udržať v prevádzke stoj čo stoj.

Môže však nastať aj možnosť číslo 2, keď si kompetentní povedia, že to zrušíme a zbavíme sa tak hejtu veľkej časti obyvateľstva a môžeme tak pred našimi voličmi povedať, že však to štát nám nariadil... Uvidíme ako to dopadne.

Je to vôbec možné vrátiť do pôvodného stavu, vzhľadom na tak obrovskú investíciu? A aký je váš osobný názor?

Všetko je možné. Som presvedčený, že aktuálne riešenie je veľmi nešťastné. Dalo sa to spraviť tak, že by mali svoju trasu aj cyklisti a vodiči áut by neboli obmedzení. Takto mi to príde správne a logické. Neobmedziť jednu skupinu na úkor druhej.

archívne video

Primátor Matúš Vallo po rokovaní Združenia K8 o zvyšovaní poplatkov (Zdroj: Topky/Ján Zemiar)

Boli ste v dopravnej komisii mesta. Ako funguje dopravná komisia? Mnohí môžu mať pocit, že sa nerobia poriadne analýzy a celá doprava sa v BA rieši systémom pokus omyl.

Stále som v dopravnej komisii mesta a som jej podpredsedom. Komisia je poradný orgán mesta, ktorý odporučí (alebo aj nie) hlasovať poslancom zastupiteľstva za daný zámer. Reálne nemá žiadnu právomoc niečo blokovať. To je primárna funkcia komisie. Tie pocity o systéme pokus omyl mám aj ja. Neviem o žiadnej dopadovej štúdii riešenia na Vajanského nábreží, rovnako sa to ani nekomunikovalo na dopravnej komisii. Dozvedeli sme sa to zo sociálnych sietí.

Podľa neoficiálnych informácií sa plánuje zjednosmerniť aj most SNP smerom z centra, urobiť jednoprúdová cesta na Šancovej. Je to naozaj pravda? Respektíve čo ďalšie sa chystá?

Vyžiadal som si od šéfa sekcie dopravy v meste informácie aj k tomu čo sa pýtate, takže v dohľadnom čase budem snáď vedieť viac. Zachytil som rôzne šumy a plánujem sa na to dotazovať. Rád sa o tom s vami porozprávam, ak by sa reálne malo niečo takého chystať. Nie som síce aktivista, ale ak by sa malo udiať niečo z toho čo sa pýtate, tak sa asi sám pôjdem na protest nalepiť na tú cestu (smiech). Nerád by som však robil predčasné predikcie. Som presvedčený, že ľudia čo majú v meste na starosti dopravu o takýchto experimentoch neuvažujú a o podobných prípadných zámeroch  budeme mať možnosť podiskutovať v predstihu na dopravnej komisii. Určite tam budem zastupovať zdravý rozum.

Všetci poslanci primátorovho klubu s týmito zmenami súhlasia?

V primátorskom klube silne prevažuje názor, že dopravu v meste treba utlmovať. S tým súhlasím aj ja. Som však za to, aby sa to nerobilo represívne cez obmedzenia, ale ponúknutím alternatívy vodičom prestúpiť do MHD tak, že mestskú dopravu viac posilním, zahustím spoje a prestanem skracovať a obmedzovať linky. Čo je samozrejme veľmi nákladné.

Kto je autorom týchto myšlienok?

Neviem a nerád by som na niekoho ukazoval prstom. Viem však, že za realizáciu projektov mesta, za zodpovednosť z toho vyplývajúcu a za pochvalu verejnosti, alebo za jej kritiku bude vždy zodpovedný ten, kto stojí na čele, v tomto prípade primátor.

Prečo Matúš Vallo nemá rád autá?

Nemyslím si, že Matúš Vallo nemá rád autá. V klube kde prevažuje PS a Team Bratislava sú nálady na obmedzovanie dopravy v meste evidentné. Ja zase hovorím áno, je to dobré, ale s rozumom. Mám však pocit, že cieľ je len odstaviť autá kde sa to dá, ale nad konsekvenciami, čo sa stane potom, sa už toľko neuvažuje. Autami predsa vozíme deti do škôl, chodíme na nákupy, do práce, na krúžky a to všetko žiaľ väčšinou v špičke. Nedá sa vždy obísť mesto cez dva mosty a cez Petržalku. Je to nezmyselné posielať autá cez úzke hrdlo – mosty.

Mnohým vadí počet zamestnancom na úrade. Je navyšovanie zamestnancov opodstatnené z vášho pohľadu?

Je to téma, ktorá poslednú dobu rezonuje v médiách aj zo strany primátorových oponentov. Mesto zamestnáva okolo 900 ľudí na TPP, čo však môže byť skresľujúce. Netrúfnem si povedať, koľko je ideálny stav na to, aby sa vedeli zabezpečiť základné služby pre obyvateľov. Treba sa však pozrieť koľko má mesto dohodárov, spolupracujúcich firiem/živnostníkov alias TPP, koľko ľudí sa presunulo z pozícií priamo v meste a pracuje v mestských podnikoch a nezarátavajú sa do tých 900. Potom nájdeme odpovede na tieto otázky.

Je klub Matúša Valla vo vnútri jednotný?

Myslím si, že klub Matúša Valla je vo vnútri nateraz veľmi jednotný. Až som sám z toho prekvapený, aká názorová disciplína tam panuje.

Dajú sa očakávať aj iné odchody? Viete o nejakých?

Úplne by som to nevylučoval, ale nechcem sa tu hrať na proroka. Najbližšie mesiace ukážu viac.

Je Matúš Vallo dobrým primátorom Bratislavčaniek a Bratislavčanov?

Keď sa pozriem na to, akých primátorov mala Bratislava predtým, tak musím zhodnotiť, že aj napriek tomu, že vo viacerých veciach s pánom primátorom nesúhlasím, je zatiaľ najlepším primátorom aký v Bratislave bol. Či je dobrý, alebo zlý si musí každý zhodnotiť sám. Ľuďom sa páči, ako sa Bratislava mení ku krajšiemu pod jeho vedením. Opravujú sa námestia, robia sa pekné projekty. Otázkou je: za akú cenu a či si to mesto môže dovoliť. Ak to má byť za cenu neustáleho zvyšovania dlhu, tak ja tvrdím, že to je hazard s budúcnosťou mesta a jej financiami.

Hospodári efektívne s peniazmi Bratislavčanov?

Nedovolím si tvrdiť či sú, alebo nie sú projekty mesta predražené. Opakovane však tvrdím, že sa mesto sústredí na projekty typu lavičky, kvetinky, fontána atď, ktoré sú síce pekné, prispievajú ku skultúrneniu nášho žitia v meste a dajú sa krásne odpromovať na sociálnych sieťach, ale platíme ich všetky z dlhu, ktorý má vysoké úroky a hrozivo narastá. A na ten dlh sa raz budeme musieť všetci poskladať v podobe vyšších daní a poplatkov. Veľa ľudí však o tom nemá ani potuchy. Preto schvaľujú tieto projekty. Keby však dostali na výber či posilniť spoje MHD z prímestských častí, alebo mať prerobenú budovu v Sade Janka kráľa, bolo by zaujímavé sledovať čo by preferovali. Rovnako si neviem predstaviť, že by všetky domácnosti brali stále väčšiu a väčšiu hypotéku len na to, aby si skrášlili dvor okolo domčeka.

Hovorí sa, že Bratislavu čaká kontrola NKÚ. Ste osobne za takúto kontrolu, ktorá by odhalila ekonomiku mesta?

Som za to, že každý úrad a teda aj mesto Bratislava by malo nakladať so svojimi financiami zodpovedne a malo by sa pravidelne podrobiť kontrole, aby sa predišlo podozreniam. Príde mi to ako štandard v demokratickej krajine. Netreba z toho robiť žiadneho strašiaka.

V akej finančnej kondícií je hlavné mesto?

Z môjho pohľadu vo veľmi zlej. Veľa zamestnancov, veľa krásnych projektov a žiaľ skresané príjmy od štátu – áno mestá a obce sú zo strany štátu vnímané ako nechcené deti, to si musíme uznať. To však neznamená že pôjdeme ďalej v tom istom tempe míňania peňazí, keď ich nemáme dosť, ale že uberieme z plynu a budeme šetriť a robiť len to, na čo máme financie. Inak dlh prehĺbime. Mesto sa dnes rúti do úverovej špirály a ide gréckou cestou. Pokiaľ neurobí zmeny dnes a to drastické, dlh sa bude výrazne navyšovať a potom uvidia obyvatelia mesta účet za tieto eskapády.

Matúš Vallo argumentuje, že nie sú peniaze kvôli legislatívnej smršti bývalej vlády. Vidíte to rovnako?

Áno, aj. Štát rozdáva dôchodcom a všetkým potenciálnym voličom či už Igora Matoviča v minulom volebnom období, alebo Róberta Fica v tomto volebnom období – a to sme ešte len na začiatku. Preto sa niet čomu diviť, že šetrí tam kde ho to najmenej bolí. Berie mestám a obciam, to je najjednoduchšie. To je príjmová stránka. Treba sa však pozrieť aj na výdavkovú. Ak mam zmenšené príjmy a neočakávam žiadne výrazné zvýšenie v budúcich rokoch, musím jednoznačne moje výdavky znížiť, inú možnosť nemám. Inak sa zadĺžim až po uši, čo sa už dnes výrazne deje.

Ste aj župným poslancom. Budete aj na župe nezávislým poslancom? Alebo budete podporovať kroky Juraja Drobu zo Sasky?

Na župe ostávam v klube pána Drobu. Vidím, že tu je výrazne štíhlejší aparát, že župa si dobre manažuje svoj dlh a pracuje so svojimi financiami efektívne, preto nevidím dôvod na vystúpenie z klubu.

Viac o téme: RozhovorMartin Winkler
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu