Minister Draxler sa sťažuje: V školstve nemáme priestor na pokojnú prácu | Topky.sk

°C

Streda, 13. november 2019. Meniny má Stanislav, zajtra Irma.

Minister Draxler sa sťažuje: V školstve nemáme priestor na pokojnú prácu

Juraj Draxler
Juraj Draxler
Zdroj: SITA
11.02.2016 15:40

BRATISLAVA - V školstve existuje politický problém. Nie je tu totiž priestor na pokojnú prácu. Na dnešnej mimoriadnej schôdzi parlamentu to povedal minister školstva Juraj Draxler, ktorý sa sťažuje, že už pol roka sú na ministerstve vystavovaní útokom a výzvam niečo vysvetľovať.


Minister školstva začal svoj prejav na schôdzi ku kritickému stavu v školstve odpočtom aktivít, ktoré ministerstvo dokázalo pod jeho vedením. Spomenul pritom, že prvýkrát po 25 rokoch rekonštruovali škôlky, idú rekonštruovať školské telocvične a po voľbách začnú rekonštruovať vysokoškolské internáty.

Rovnako spomenul, že rodičia už nemusia kupovať deťom učebnice angličtiny a po mnohých rokoch začali učebnice dodávať do škôl načas. Vyzdvihol tiež prijatie zákona o duálnom vzdelávaní a zastavenie prázdninového prepúšťania učiteľov či zriadenie odboru ochrany práv v regionálnom školstve. 

Aktuálny štrajk učiteľov označil Draxler ako "takzvaný štrajk", do ktorého sa pridalo veľa zamestnancov škôl v dobrej viere, že treba niečo urobiť a ukázať, že školstvo nie je v poriadku. Na druhej strane však tvrdí, že je to neštandardná akcia. Draxler tiež kritizuje, že vo vzduchu lietajú nezmyselné čísla, koľko má vláda vyčleniť na školstvo, keďže Iniciatíva slovenských učiteľov žiada do roka 400 miliónov eur na didaktické vybavenie škôl a opoziční poslanci navrhli 150 miliónov eur ročne viac. 

Na snímke rokovanie minister
Zdroj: TASR

Minister tvrdí, že v školstve je vypätá atmosféra a existuje podpora nátlakových akcií. Školstvo však podľa neho potrebuje systémové technické zmeny. Draxler spomenul napríklad potrebu štandardizovaných testov na meranie vedomostí. Zastavil sa tiež pri Štátnej školskej inšpekcii, ktorá podľa neho doteraz kontrolovala skôr papiere, no potrebuje viac legislatívnej aj materiálnej podpory, aby mohla prejsť na nový systém intervenčnej politiky.

Na Slovensku tiež máme podľa Draxlera málo mechanizmov zisťovania, čo sa v školách deje. Nemáme dobrý systém kontinuálneho vzdelávania. V učebnicovej politike potrebujeme podľa ministra čiastočne otvoriť trh, aby na každý predmet boli aspoň dve kvalitné knihy. Vo vysokom školstve treba upraviť akreditačný systém, aby sme neakreditovali študijné programy, ale študijné odbory. 

Richard Vašečka (OĽaNO) uviedol, že ho vystúpenie ministra sklamalo, keďže neodpovedal na žiadosť, aby v rozprave podal informáciu o krokoch vlády na zlepšenie situácie v školstve a o výsledkoch rokovania so zástupcami Iniciatívy slovenských učiteľov.

Lucia Nicholsonová (SaS) sa pýta, prečo minister školstva nehovorí o predražených európskych projektoch a podozrivých verejných obstarávaniach, keď o nich hovorila Európska komisia v decembri. "Prečo nehovoríte o tom, že ignorujete varovanie Európskej komisie, ktorá hrozí zastavením financovania cez eurofondy?" pýta sa Nicholsonová. 

Pavol Abrhan ž KDH uviedol, že ho sklamala poznámka o tom, že nie je priestor na pokojnú prácu. Podľa Abrhana mala vláda tri a pol roka času na pokojnú prácu, pričom bola sama vo vláde. V regionálnom školstve však neurobila nič. "Hovoríte, že treba zásadné systémové zmeny. Čo ste teda robili osem rokov vo vláde?" pýta sa Abrhan, ktorý kritizuje, že vládna strana znova prichádza len so sľubmi.

Eugen Jurzyca (SaS) pripomenul, že táto vláda síce zvýšila platy učiteľom, ale urobila to nesystémovým spôsobom, keďže na to zobrala peniaze dôchodcom z druhého piliera.

Minister školstva, vedy, výskumu
Zdroj: SITA

V školstve treba upratať, školské prostredie je miestom frustrácií, tvrdí Draxler

Školské prostredie je miestom každodenných frustrácií, ktoré môžu vyplývať zo zlého plánovania, veľkej byrokracie, zlých vzťahov či nezmyselnosti nejakej regulácie. Myslí si to minister školstva Juraj Draxler (nominant Smeru-SD), podľa ktorého v školstve treba upratať. V niektorých školách podľa jeho informácií od detí a rodičov pretrvávajú ešte praktiky zo socializmu.

Školstvo podľa neho nepotrebuje iba zlepšiť sociálny status učiteľa a deti učiť tak, aby nemuseli toľko memorovať. "Školstvo potrebuje systémové technické zmeny," vyhlásil v dnešnej diskusii na mimoriadnej schôdzi Národnej rady SR.

Informoval, že jeho rezort pripravuje prechod na štandardizované centralizované vstupné testy na stredné školy a postupne aj maturity v rovnakom formáte. "Testovať nepotrebujeme len deti, SR doteraz nemala systém na pravidelné overovanie vedomostí a schopností samotných učiteľov. Máme málo mechanizmov zisťovania, čo sa vlastne v školách deje," povedal Draxler s tým, že v niektorých školách pretrvávajú ešte socialistické praktiky.

Chýba podľa neho efektívny systém na to, aby sa do škôl dostávali nové praktiky. "Systém kontinuálneho vzdelávania skutočne historicky nie je dobre nastavený. Ale príprava nového systému kontinuálneho vzdelávania bola jedným z prvých zámerov, ktoré som po príchode na post ministra oznámil," uviedol Draxler. Jeho analytici podľa neho v krátkom čase návrh pripravia.

"Potrebujeme aj nový súbor štandardov v podobe modernej kurikulárnej politiky. Aj tu je čo doháňať rovnako ako v učebnicovej politike," doplnil Draxler. Trh s učebnicami podľa neho treba čiastočne otvoriť. "Tak, aby na každý predmet bolo na výber aspoň z dvoch kníh kvalitne pripravených," vysvetlil Draxler.

Okrem iného treba tiež podľa ministra upraviť akreditačný systém v oblasti vysokého školstva. "Aby sme neakreditovali študijné programy, ale študijné odbory," priblížil minister s tým, že je nevyhnutná aj dohoda na základnom modeli akreditácie. Draxler by chcel upraviť aj model vnútorného riadenia vysokých škôl. Ten súčasný považuje za ťarbavý. "Je to systém, ktorý znemožňuje príchod profesionálnych manažérov do kľúčových pozícií," poznamenal Draxler.

V regionálnom školstve by sa mala zaviesť reálna kontrola kvality a mali by sa vyradiť zlé školy zo siete. "Ministerstvo predstavy a náčrty má. Potrebujeme to už urobiť. Je pravda, že ako štát nie vždy účelne rozdeľujeme zdroje, ktoré máme na školstvo k dispozícii," povedal Draxler. Dodal, že pre školstvo treba niekoľko reálnych záruk pre pokoj.

Opozícia sa ministra pýta, čo robil Smer-SD v rezorte školstva posledné štyri roky, keď až teraz pred voľbami prichádza s tým, čo školstvo potrebuje. Zároveň pripomenula kauzy a predražené národné projekty, ktoré sa podľa opozície týkajú prevažne školstva.


Galéria

Juraj Draxler Na snímke rokovanie minister Minister školstva, vedy, výskumu

Nástroje k článku



ZDROJ: SITA, TASR
FOTO: SITA

Nahlásiť chybu

Tagy

Najčítanejšie články