Streda1. máj 2024, dnes je Sviatok práce,

Slovák odhalil 45 najhlúpejších nariadení Európskej únie: Toto platí aj u nás!

Ilustračný obrázok
Ilustračný obrázok

BRATISLAVA - Naozaj geniálny nápad dostal našinec Filip Vačko a rozhodol sa zostaviť rebríček podľa neho najväčších nezmyselných nápadov Európskej únie. Do kritiky sa pustil tak, ako sa patrí. Do svojej publikácie 45 nezmyselných opatrení a nápadov Európskej únie zaradil aj napr. zákaz štandardných žiaroviek, či zákaz nosenia podpätkov a šperkov pre kaderníčky.

Rebríček nezmyslov Európskej únie zostavil Filip Vačko. Pozrite si zoznam zákazov, obmedzení i opatrení a sami posúďte, či ich zostavovateľ vystihol. Kritizuje úniu, že v čase hospodárskej krízy zaťažila podniky regulačným bremenom.

V publikácii Nadácie F.A. Hayeka a Združenia podnikateľov Slovenska Filip Vačko píše: "Z projektu, ktorý mal pôvodne presadzovať odstraňovanie administratívnych bariér pri obchodovaní medzi jednotlivými krajinami, sa stal byrokratický kolos. Chrlí jednu reguláciu za druhou s cieľom riadiť každú jednu časť životov ľudí." 

1. Zákaz štandardných žiaroviek

Európska únia zakázala výrobu a dovoz štandardných žiaroviek. Plánujú zakázať aj ďalšie druhy a od roku 2016 sa pravdepodobne môžeme rozlúčiť s halogénovými a všetkými ostatnými žiarovkami, ktoré majú energetické hodnotenie vyššie ako B.

Vačko si však myslí, že ide o nezmyselný návrh, pretože ak zakázali klasické žiarovky, najdostupnejšou alternatívou sú úsporné žiarovky. Ich používanie však so sebou nesie množstvo rizík. Vyrábajú sa totiž oveľa zložitejšími procesmi a obsahujú ortuť, ktorá je pre zdravie nebezpečná. Ich dopad na životné prostredie je preto otázny.

2. Vplyv klimatických zmien na rovnosť žien

Kompetentní v únii tvrdia, že "bez skutočnej rodovej rovnosti nebude existovať ani klimatická spravodlivosť". Preto vydávajú správy a vypracúvajú štúdie, ktoré skúmajú prepojenosť klimatických zmien a rovnosti žien.

Tieto sú podľa vačka plné zavádzajúcich informácií, vytrhnutých z kontextu. "Reálne prinášajú len veľmi málo hodnotných informácií, napriek tomu sú financované z peňazí daňovníkov," tvrdí Vačko.

3. Povinné kvóty pre ženy v riadiacich orgánoch spoločností

Vo vrcholových pozíciách firiem a iných inštitúciách je oveľa nižší počet žien ako mužov. V nevýkonných podnikoch a inštitúciách je na riadiacom vrchole 15 % žien a pri výkonných orgánoch je to 8,9 % žien. Európska komisia navrhla povinnú kvótu vo výške 40 %. Chce tým dosiahnuť to, aby sa nadané ženy mohli realizovať aj vo vrcholných riadiacich pozíciách.  

Vačkovi pozitívna diskriminácia prekáža: "V dôsledku takejto povinnej pozitívnej diskriminácie môže reputácia žien utrpieť, keďže sa bude negatívne nazerať aj na ženy, ktoré sa do vrcholových orgánov dotknutých firiem dostali na základe vlastných schopností, nie na základe nariadenia," domnieva sa.

Sú však medzi nami aj úspešné ženy a tie s týmto návrhom nesúhlasia. Podľa riaditeľky severoírskej pobočky Institute of Directors Lindy Brown, ženy chcú byť obsadzované do riadiacich orgánov na základe zásluh a nie na základe povinnosti. Odvoláva sa pri tom na hlasovanie 300 žien, v ktorom až 70 % opýtaných odmietlo povinné kvóty pre ženy.

4. Zákaz rozlišovania medzi ženami a mužmi pri tvorbe cien poistného

Poisťovatelia musia od konca minulého roka v únii predávať rovnaké poistné produkty bez rozdielu pohlavia. Brusel tak chce zabrániť rodovej diskriminácii pri výpočte sadzieb. Poistné sadzby boli totiž u mladých mužov nižšie ako u žien.

Podľa Vačka, bolo zohľadňovanie pohlavia pri výpočte poistných sadzieb legitímnym nástrojom poisťovateľov. Tvrdí, že teraz budú zákazníci musieť znášať vyššie náklady, ktoré tak sumárne zvýšia výšku poistných sadzieb.

5. Regulácia futbalových prestupov

Únii sa nepozdáva, že menšie kluby a amatérski súťažiaci majú len málo z troch miliárd eur, ktoré vynakladajú na prestupy futbalové kluby v Európskej únii. Vypracovali siahodlhú štúdiu o prestupoch hráčov a navrhujú rôzne opatrenia.

Podľa únie je potrebné podporovať rozvoj všetkých klubov a mladých hráčov, a to práve prepracovaným prestupovým systémom. "Súčasná činnosť Európskej únie v tejto oblasti je neospravedlniteľná, najmä vzhľadom na jej rozsah. Napríklad daná štúdia má až 341 strán, takže je možné očakávať, že za jej vypracovanie daňoví poplatníci musia znášať značné náklady,“ tvrdí Vačko a dodáva, že únia nerozumie fungovaniu športu, pretože takto sa podľa neho rozdiely medzi športovcami nevyrovnávajú.   

6. Zákaz nosenia podpätkov a šperkov pre kaderníčky

Únii záleží na každom občanovi, aj na kaderníčkach. Starajú sa o ich zníženie rizika výskytu chorôb z povolania. Podľa návrhu majú kaderníčky povinne nosiť topánky s rovnou protišmykovou podrážkou. Pri svojej práci majú úplne zabudnúť na podpätky, šperky a hodinky. "Európska únia by sa nemala zaoberať tým, akú obuv alebo doplnky nosia pracovníci. Kaderníčky nikto nenúti nosiť topánky s podpätkami, šperky, ani hodinky, je to ich slobodné rozhodnutie," píše v publikácii 45 nezmyselných opatrení a nápadov Európskej únie Vačko.

7. Obmedzenie príkonu vysávačov

Úniu zaujímajú aj vysávače. Tie s príkonom nad 1600 W možno skončia svoju púť v septembri 2014. Od septembra 2017 by sme mali zabudnúť aj na vysávače s príkonom nad 900 W. Brusel chce takto šetriť elektrickú energiu. Priemerný príkon súčasných vysávačov je 1800 W.

Podľa Vačka tento návrh obmedzí podnikateľské prostredie, ako aj trh, kde si spotrebitelia nebudú môcť slobodne vybrať. "Pre podniky vyrábajúce vysávače bude táto regulácia predstavovať výrazné zaťaženie. Vzhľadom na také výrazné obmedzenie príkonu navyše nie je jasné, ako sa zabezpečí porovnateľná efektivita vysávania," píše Vačko.

8. Zmena vykonávacieho nariadenia o obchodných normách na olivový olej

Únia chce zákazníkov brániť pred podvodmi pri servírovaní olivového oleja. Podľa nariadenia by mal byť olivový olej servírovaný v špeciálne uzavretých nádobách, bez možnosti dopĺňania. Ak by nariadenie vstúpilo do platnosti, tokto by chránili zákazníkov pred „pančovaným“ olejom

"Zvýšené náklady na dodržiavanie tohto nariadenia budú znášať samotní spotrebitelia. Výber spotrebiteľov tiež bude obmedzený. Podľa predbežných reakcií niektorých dotknutých osôb môžeme očakávať, že sa výrazne sťaží možnosť poskytovať nezvyčajnejšie druhy olivového oleja," konštatuje Vačko a myslí si, že takéto nariadenia by v konečnom dôsledku spotrebiteľa len poškodilo.

Toto nariadenie by podľa neho prispelo aj k väčšej produkcii odpadov a k plytvaniu olivovým olejom. Nepoužitý olej sa pravdepodobne bude musieť likvidovať. Ide aj o problém obmedzenia slobodnej voľby zákazníka a slobody podnikania. Vačko upozorňuje, že únia navyše aplikuje prezumpciu viny, keď nepostihuje len podnikateľov, ktorí zákazníkov podvádzajú, ale postihuje preventívne všetkých.

9. Zákaz zobrazovania obrázkov na obaloch dojčenského mlieka

Kompetentní v únii sú presvedčení, že obrázky šťastných detí na obaloch, v ktorých je detské mlieko, ho môžu idealizovať a tým odrádzať matky od kojenia. Obal na dojčenskom mlieku nesmie preto obsahovať obrázky detí, iné obrázky alebo text, ktoré môžu takýto prípravok idealizovať.  

Podľa vačka ide aj v tomto prípade o obmedzenie voľby spotrebiteľa a podnikateľom tým zvýšia náklady. "Prípady klamlivej reklamy navyše riešia už súčasné zákony na ochranu spotrebiteľa," vysvetľuje Vačko. Podľa neho ide Európska únia v tomto prípade už nad rámec svojich povinností.

10. Regulácia chemikálií, ktoré sa dajú zneužiť na výrobu bômb

Aj keď teroristi, žiaľ, stále majú vo svete svoje miesto, únia nechce byť pozadu a tiež sa k tejto problematike vyjadruje. Chce dokázať, že s terorizmom nemá zľutovanie a  rozhodla sa regulovať chemikálie, ktoré by sa dali zneužiť na výrobu bômb. Predajcovia budú povinní zaznamenávať nákupy cheminkálií spotrebiteľmi. Konkrétne nákup troch chemikálií, bežne používaných na čistenie bazénov a hnojenie (peroxid vodíka, kyselina dusičná, nitrometán). Spotrebiteľ síce nebude potrebovať povolenie na nákup, no jeho kúpa bude zaznamenaná.

Z dôvodu, že sa zaťaží práca podnikateľa, môžeme podľa Vačka očakávať nárast cien pri týchto výrobkoch. "Podľa expertov však takéto opatrenia na zníženie množstva teroristických útokov nebudú mať prakticky žiaden dopad, keďže teroristi si k týmto výrobkom nájdu alternatívy, alebo si ich zaobstarajú aj nelegálne," uvádza v publikácii. Podľa neho na tento návrh opäť doplatia najmä legitímni spotrebitelia a predajcovia. 

 

 

Kompletný zoznam

 

11.          Regulovanie elektronických cigariet

Ako k téme elektronických cigariet podotkol poslanec Európskeho parlamentu Daniel Hannan, pre Európsku úniu je slovo „neregulovaný“ prakticky synonymom slova „nelegálny“. Podľa konania Európskej únie môžeme vidieť, že chce elektronické cigarety regulovať za každú cenu. Môžeme to vidieť na príklade toho, že najprv mali byť elektronické cigarety regulované ako tabakové výrobky, napriek tomu, že tabak neobsahujú. Neskôr ich EÚ chcela regulovať ako liečivá, pritom nikto netvrdí, že fajčenie elektronických cigariet je zdravšie, ako žiadne fajčenie.

 

12.          Obmedzenie platnosti vodičských preukazov

Európska únia v boji proti falošným vodičským preukazom zaťažuje úplne všetkých vodičov. V porovnaní s legitímnymi vodičskými preukazmi je falošných preukazov pravdepodobne úplné minimum. Takéto zaťaženie je teda neúmerné potenciálnemu prínosu tohto návrhu. Keďže výmena vodičských preukazov pri najčastejšie používaných typoch bude len administratívna formalita, bez akéhokoľvek ohodnotenia schopností riadiť motorové vozidlo, u legitímnych držiteľov vodičských preukazov sa bezpečnosť nezvýši.

 

 

13.          Právo na bankový účet

Ide o ďalší zásah do podnikateľskej slobody bánk. V súčasnosti je bankový sektor pre množstvo ľudí neprehľadný a neefektívny, no tento fakt vyplýva z toho, že bankový sektor je aktuálne najviac regulovaným sektorom. Nadmerná regulácia a veľmi náročný vstup nových subjektov do tohto odvetvia viedli aj k tomu, že poplatky za bankové operácie sú vyššie, ako by boli na skutočne konkurenčnom trhu. Novými reguláciami tak EÚ rieši len nedostatky súčasných regulácií. Pre udržateľné zlepšenie dostupnosti bankových služieb bez negatívnych dôsledkov je potrebné znížiť súčasné bremeno regulácií bankového sektora.

 

14.          Daň z finančných transakcií

Daň z finančných transakcií mala krajiny ochrániť pred krízou, no paradoxne môže krajiny do krízy dostať. Je to tak aj podľa prepočtov samotnej Európskej komisie, podľa ktorej má táto daň znížiť HDP EÚ o 0,53 % až 1,15 %. Podľa iných odhadov je možné očakávať ešte výraznejší pokles. Zvýšením nákladov pre finančný sektor sa zvýšia aj náklady na financovanie štátnych dlhov. Podľa štúdie Bank of America to môže byť len v Nemecku, Francúzsku a Taliansku už v prvom roku 8,5 miliárd eur. V dôsledku nižšieho HDP je navyše možné očakávať zníženie príjmov štátu. Keďže sa daň z finančných transakcií netýka refinančných operácií ECB, daň z finančných transakcií bude viesť finančné inštitúcie k tomu, aby sa na ECB spoliehali viac. To vytvorí motiváciu, ktorá ide proti všetkým aktuálnym snahám ECB. Daň z finančných transakcií navyše trestá nielen problémové inštitúcie, ktoré dostali pomoc od bánk, ale aj tie, ktoré sú zdravé a vládnu pomoc počas krízy nepotrebovali.

 

15.          Zavedenie emisnej dane pre letecký priemysel

Opatrenie prináša prekážky pre podnikanie v leteckom priemysle a zvyšuje náklady leteckým spoločnostiam pôsobiacim v EÚ. Cieľom návrhu je znížiť množstvo emisií CO2, no návrh môže vo svojej súčasnej podobe dosiahnuť presný opak. V snahe vyhnúť sa účasti v emisnom systéme si môžu letecké spoločnosti zvoliť dlhšie trasy – a tým vyprodukovať ešte viac emisií. Dôvodom je oslobodenie letov, ktoré idú mimo krajín ETS, prípadne prichádzajú z krajín, ktoré nie sú súčasťou ETS (napr. Švajčiarsko). Vzhľadom na vyhlásenia predstaviteľov krajín ETS je navyše otázne, či táto schéma skutočne bude aplikovaná aj na tretie krajiny.

 

16.          Reforma ochrany dát

Návrh poškodí poskytovateľov internetových služieb. Tí budú musieť znášať náklady súvisiace s novými nariadeniami, ako aj pokuty v prípade, ak v dodržiavaní týchto nariadení nebudú úspešní. Návrh je tiež neodôvodneným zásahom do slobody podnikania. Ak sa užívateľom nepáči spôsob narábania s ich osobnými údajmi pri nejakej internetovej službe, majú možnosť danú internetovú službu nepoužívať. Návrh tiež môže zhoršiť pohodlie používania daných služieb, keďže tieto služby využívajú osobné údaje napríklad na cielenie reklamy  a lepšie prispôsobenie poskytovania služieb užívateľom.

 

 

17.          Obmedzenie používania plastových tašiek

Ide o zásah do slobody podnikania a slobody voľby spotrebiteľov. Európska únia cíti povinnosť konať ohľadom „neudržateľného“ využívania plastových tašiek, keďže tento krok má podporovať významná časť verejnosti. Avšak ak to je skutočne pravda, existuje veľmi jednoduché riešenie – ľudia, ktorým sa nepáči vysoká spotreba plastových tašiek prestanú jednoducho plastové tašky používať. Údajná škodlivosť používania plastových tašiek tiež vychádza z viacerých ekonomických klamov zo strany EÚ. „Neudržateľnosť“ ich používania buď vychádza z nepochopenia toho, ako funguje trh, alebo je priamym dôsledkom predchádzajúcich štátnych zásahov. Ak sa niektoré materiály stávajú v dôsledku ich zvýšeného používania vzácnejšími, ich vyššiu cenu podnikatelia zahrnú do svojej ekonomickej kalkulácie. Vo vlastnom záujme sa ich tak snažia nahradiť menej vzácnymi alternatívami.

 

 

18.          Prísnejšie hygienické štandardy pre poskytovateľov vody

Podľa kritikov tohto opatrenia EÚ výrazne preceňuje dopad týchto látok na životné prostredie. Ich množstvo vo vode je na zanedbateľných úrovniach a ich odstránenie teda nebude mať vôbec žiadny dopad na životné prostredie. Vzhľadom na absenciu prínosov takéhoto kroku však budú náklady na odstránenie týchto látok enormné. V dôsledku týchto nákladov citeľne stúpne cena vody, čo obmedzí priemyselnú výrobu, ako aj hospodárenie iných podnikov a hospodárenie bežného obyvateľstva.

 

 

19.          Kompenzácie pre cestujúcich pri zdržaniach v autobusovej doprave

Nariadenie ukladá nadmernú záťaž dotknutým podnikateľským subjektom, ako aj obmedzuje slobodu voľby cestujúcich. Garancia týchto práv výrazne zvýši náklady dopravcov, čo pravdepodobne bude viesť k zvýšeniu cien cestovného, prípadne dokonca k zrušeniu niektorých spojov. Dopravcovia sú navyše zodpovední aj za kompenzáciu v prípadoch, pri ktorých na zdržanie nemajú žiadny vplyv. Ide napríklad o prácu na cestách, zdržanie kvôli dopravným nehodám, prípadne zápchy.

 

20.          Prísnejšie pravidlá kontroly technického stavu vozidiel

Návrh prinesie neprimeranú záťaž pre podnikateľov využívajúcich motorové vozidlá, ako aj pre ostatných obyvateľov. Značne pochybné sú aj štatistiky Európskej únie ohľadom podielu technických porúch na nehodovosti. Podľa EÚ sú technické poruchy spojené so 6 % dopravných nehôd, no napríklad podľa štatistík policajného zboru to za rok 2010 v SR bolo len pri 0,5 % prípadov. Tento rozdiel je zásadný a je možné predpokladať, že náklady na vykonávanie dodatočných kontrol budú výrazne vyššie, ako prínos z nájdenia chýb, ktoré by neboli zaznamenané pri dnešných 2-ročných technických kontrolách.

 

21.          Obmedzenie používania niektorých látok v klímach automobilov

Ide o záťaž pre podniky v automobilovom priemysle. Toto nariadenie je len jedným z množstva obmedzení, ktoré Európska únia v nedávnej dobe aplikovala, resp. plánuje aplikovať v budúcnosti na podniky vyrábajúce automobily. Globálne otepľovanie je kontroverznou témou, no takéto ad hoc riešenia sú nesystémové a neefektívne. Okrem vyššie spomínaných negatív tiež používanie plynu HFO 1234yf v klimatizáciách automobilov môže predstavovať vážne ohrozenie bezpečnosti cestujúcich pri dopravnej nehode. Pri crash testoch automobilov spoločnosti Daimler sa v 10 zo 14 testovaných prípadoch plyn HFO 1234yf vznietil. Pre zabránenie vznietenia pri používaní tohto plynu by tak musela spoločnosť Daimler zmeniť konštrukciu svojich automobilov, čo by opäť viedlo k zvýšeniu nákladov.

 

22.          Zákaz pridávania cukru do ovocných džúsov

Nariadenie zasahuje do slobody podnikateľov a tiež do slobody voľby spotrebiteľov. Keďže nariadenie platí aj pre ovocné džúsy, ktoré boli do EÚ dovezené, obyvatelia EÚ už na svojom území nebudú mať možnosť legálne piť sladené ovocné šťavy. Okrem ochrany spotrebiteľov je cieľom návrhu boj proti obezite. No tento návrh môže viesť k nezamýšľaným negatívnym dôsledkom. Namiesto prisladzovaných ovocných štiav môžu niektorí spotrebitelia v budúcnosti kupovať sladené limonády s oveľa vyšším obsahom cukru, čo môže viesť k nárastu obezity.

 

23.          Prísnejšie bezpečnostné opatrenia v autách

Európska únia zaťažuje podniky v automobilovom sektore a oberá spotrebiteľov o možnosť voľby. Veľká časť nových osobných áut bola vybavená meraním tlaku v pneumatikách, ako aj ďalšími predpísanými zariadeniami. Spotrebitelia mali možnosť zvoliť si vlastnú úroveň vybavenia auta. Od zavedenia tohto nariadenia túto možnosť nemajú a musia v niektorých prípadoch nedobrovoľne znášať náklady súvisiace so zabudovaním daných zariadení. Toto opatrenie tak samozrejme zasiahne aj podnikateľov, ktorí autá využívajú pri výkone svojej podnikateľskej činnosti.

 

24.          Zamestnanci majú v prípade ochorenia počas dovolenky právo na ďalšiu dovolenku

Návrh sprísňuje pracovné právo v EÚ, čo poškodzuje podnikateľské prostredie. Mimoriadna dovolenka navyše nie je „zadarmo“ ani pre samotného zamestnanca, keďže je zahrnutá do nákladov na jeho zamestnanie, podobne ako štandardná dovolenka. Reštriktívne pracovné právo tak v skutočnosti obmedzuje ako možnosti zamestnanca, tak aj možnosť získať samotné pracovné miesto.

 

25.          Regulácia platov bankárov

Ide o zásah do slobody podnikania. Podľa odhadov britského regulačného orgánu Financial Conduct Authority môže návrh paradoxne viesť k zvýšeniu platov bankárov. Ak bankári nebudú môcť byť dostatočne ohodnotení prostredníctvom bonusov, v niektorých prípadoch im budú jednoducho zvýšené základné platy. Tento návrh tiež môže viesť k zníženiu schopnosti bánk čeliť rizikám a problémom. V dôsledku vyšších fixných miezd budú banky menej flexibilné v časoch problémov, keďže bude pre ne ťažšie znižovať náklady bez toho, aby prepustili zamestnancov. Znížením bonusov tiež bankári prídu o časť motivácie, čo môže poviesť k ešte nižšej efektivite. Tento návrh je tak zrejme založený len na populizme zo strany Európskej únie.

 

26.          Nové pravidlá pre uvádzanie informácií pri predaji potravín

Ide o zásah do podnikateľskej slobody. Keďže musia byť tieto informácie zobrazené na prednej strane výrobku, pri mnohých baleniach to bude predstavovať zásadnú zmenu. Pri týchto obaloch bude potrebné vytvoriť nový dizajn, pričom náklady na vytvorenie tohto dizajnu budú znášať zákazníci. Pri niektorých výrobkoch sa tiež bude musieť zvýšiť množstvo jazykových verzií obalov, keďže sa na tikety kvôli dodatočným informáciám môže zmestiť menej jazykových verzií. V predchádzajúcich rokoch sa balenia niektorých potravín zmenšovali. V dôsledku toho sa v niektorých prípadoch potrebné informácie nezmestia na obal výrobku a niektorí výrobcovia očakávajú, že k výrobkom budú musieť dodávať „skladačky“, v ktorých budú uvedené všetky

požadované informácie.

 

27.          Vytváranie pracovných programov pre mládež za peniaze daňovníkov

Podpora tvorby pracovných miest z EÚ vedie k plytvaniu zdrojov. Dôvodom je to, že peniaze použité na tvorbu týchto pracovných miest sú peniaze, ktoré nemôže použiť súkromný sektor na investície a vytváranie pracovných miest v oblastiach, v ktorých je po nich reálny dopyt. Programy Európskej únie teda presúvajú peniaze z produktívnych oblastí do neproduktívnych oblastí. Tieto peniaze tiež budú mať vytláčací efekt – budú podporovať zamestnanosť aj u ľudí, ktorí by sa skôr či neskôr zamestnali v súkromnom sektore. Namiesto vytvárania hodnôt tak budú pracovať na umelo vytvorených pracovných miestach za peniaze daňovníkov. Tento presun pracovníkov navyše zdvihne hladinu miezd, čím ešte viac posilní problém nezamestnanosti v súkromnom sektore. Je tiež možné predpokladať, že kvalita získaných skúseností v týchto umelo vytvorených pracovných miestach bude nízka. Po skončení podporovania týchto pracovných miest tiež pravdepodobne množstvo z nich zanikne.

 

28.          Nové pravidlá označovania kozmetických výrobkov

Návrh má za cieľ ochrániť spotrebiteľa, no viaceré jeho ustanovenia poškodia množstvo podnikateľov, čo následne poškodí aj samotných spotrebiteľov. Tzv. ochrana spotrebiteľov mnohým výrobcom zvýši náklady, čo bude premietnuté do cien výrobkov. Spotrebitelia teda budú musieť  nášať náklady súvisiace s detailnejšími informáciami o výrobkoch, bez ohľadu na to, či o tieto informácie majú záujem.

 

29.          Kultúrna výnimka pri rokovaní o zmluve o voľnom obchode medzi EÚ a USA

Argumenty EÚ za zachovanie kultúrnej výnimky sú založené na ekonomických mýtoch. Umožniť voľný obchod v sektore kultúry znamená umožniť ľuďom slobodne si vybrať takú kultúru, o akú majú skutočne záujem. Naproti tomu súčasné opatrenia, ktoré majú zostať nedotknuté, do pozície rozhodovania nestavajú divákov a poslucháčov, ale štátnych byrokratov. Medzi takéto opatrenia patria napríklad kvóty pri vysielaní zahraničných, resp. mimoeurópskych programov, dotácie a iné formy podpory. Kultúra je síce špecifickým trhom, no to neznamená, že v tomto sektore neplatia trhové zákony.

 

30.          Zákaz ochutených cigariet a prísnejšia regulácia cigariet a tabakových výrobkov

Návrh výrazne zasahuje do slobody podnikania, ako aj do slobody výberu zákazníkov. Návrh má za cieľ najmä obmedziť fajčenie mládeže do 18 rokov, no na úkor toho obmedzí slobodu všetkých dospelých fajčiarov, ako aj výrobcov a predajcov tabakových výrobkov. Predaj tabakových výrobkov mládeži do 18 rokov je navyše protizákonný už dnes. Návrh neúmerne zasiahne aj malých podnikateľov, ktorí predávajú tabakové výrobky cez internet a budú sa musieť povinne registrovať. Napriek tejto záťaži dané opatrenie nemusí priniesť požadované výsledky.

 

31.          Prísnejšie bezpečnostné a environmentálne štandardy u vozidiel kategórie

Ide o zvýšenie záťaže pre podnikateľské prostredie, ako aj obmedzenie slobody voľby spotrebiteľov. Spotrebitelia by mali mať možnosť sami sa rozhodnúť, aké bezpečnostné prvky bude ich vozidlo obsahovať. Prísnejší systém emisií navyše môže byť neodôvodnený. Z tohto dôvodu tento návrh kritizovali Spojené kráľovstvo a Bulharsko. Podľa nich pre zavedenie tohto systému emisií neexistujú dostatočné dôkazy o jeho prínosoch, čo odporuje princípom Lepšej regulácie a politiky založenej na dôkazoch.

 

32.          Európske školy

Európske školy podporujú diskrimináciu, keďže deti sú v nich uprednostňované na základe svojho pôvodu. Ide tak o neoprávnené výhody pre tieto deti, keďže Európske školy sú financované z peňazí všetkých daňovníkov. Diskrimináciu v Európskych školách kritizoval už v minulosti Európsky parlament a Európsky dvor audítorov.

 

33.          Pokuta Microsoftu za nemožnosť výberu prehliadača

Európska únia v záujme podpore konkurencie škodí podnikateľskému prostrediu. Operačný systém Windows je produktom spoločnosti Microsoft a tá by mala mať možnosť predávať ho v takej podobe, v akej to uzná za vhodné. Argument, že predvolený prehliadač, ktorý je zadarmo, bráni konkurencii,

je podobne absurdný, ako keby EÚ namietala voči súčasným praktikám výrobcov automobilov, ktorí vo svojich autách štandardne rozhodujú o konkrétne použitých volantoch alebo kolesách. Danú pokutu navyše budú musieť znášať zákazníci spoločnosti Microsoft, v dôsledku čoho budú títo zákazníci poškodení.

 

34.          Odporúčanie Komisie o informovaní pracovníkov a konzultáciách s nimi, predvídaní a riadení reštrukturalizácie

Dopadom predloženého opatrenia bude, že sa výrazne predraží rozviazanie pracovného pomeru a je veľmi pravdepodobné, že sa pracovný pomer predraží i počas jeho trvania. To môže spôsobiť negatívny dopad na motiváciu zamestnávateľov prijímať nových zamestnancov. Opatrenie má za cieľ chrániť zamestnancov pri prepúšťaní, no pre podnikateľa vytvorí ďalšie náklady práve v čase, keď už bude mať jeho firma problémy. Vzhľadom na množstvo nových povinností tiež bude zamestnanie každého pracovníka pre podnik veľkým záväzkom. Zamestnávatelia tak budú hľadať možnosti, ako zabezpečiť výrobu aj bez zamestnania dodatočných pracovníkov.

 

35.          Sporitelia budú môcť prísť o vklady v bankách nad 100 000 eur

Tento krok povedie k oslabeniu dôvery sporiteľov v bankový systém. Bude viesť k tomu, že sporitelia budú svoje peniaze vyberať z bánk, ktorým hrozia problémy, v dôsledku čoho tie banky budú poškodené ešte viac. Zavedenie tohto opatrenia na systémovej úrovni navyše ide proti vyhláseniam lídrov EÚ ohľadom riešenia krízy na Cypre. Vtedy lídri EÚ verejnosť ubezpečovali, že použitie peňazí sporiteľov na záchranu bánk je výnimka, ktorá sa nebude opakovať.

 

36.          Regulácia predaja tzv. nakrátko

Európska únia v tomto prípade nerozumie úlohe predaja nakrátko na finančnom trhu. Nekryté predaje nakrátko odsudzuje ako špekulácie, ktoré zvyšujú volatilitu na trhu. V skutočnosti však predaje nakrátko, podobne ako všetky ostatné špekulácie, pomáhajú dostať ceny na reálnu úroveň. Pri predaji nakrátko tiež nie je možné bezdôvodne a udržateľne znížiť hodnotu daného aktíva. To je možné len v prípade, ak je napríklad pri firme podozrenie z jej nesprávneho riadenia opodstatnené. Obchodník tak môže pri predaji nakrátko zarobiť len v prípade, ak bol jeho odhad správny. V prípade, že sa v odhade zmýlil, na transakcii stratí peniaze. Mechanizmus zisku a straty tak napomáha efektívnejšiemu prerozdeleniu kapitálu a z dlhodobého hľadiska volatilitu na trhu znižuje.

 

37.          Tvorba Národnej sústavy kvalifikácií

Zmysel tohto projektu je otázny. Otázne je najmä, či dokáže samotný Systém národnej sústavy kvalifikácií poskytnúť prehľad o tom, čo by mal absolvent pri výkone povolania vedieť. Existuje na to niekoľko logických dôvodov. Prvým je neustála zmena podmienok na trhu práce, ktorá neumožňuje individuálne zadefinovanie povolania. Druhým je potreba reakcie samotných škôl na meniace sa podmienky na trhu práce, čo nemá systém ako zabezpečiť. Po tretie - samotné zadefinovanie požiadaviek vychádza zo zlého predpokladu o tom, že existuje niečo ako „unifikované povolanie“. Systém zároveň nemá ako prepojiť trh práce so školským systémom. Dnešný školský systém neobsahuje totižto žiadne výrazné motivácie pre školy, aby samostatne a vo veľkom nachádzali a snažili sa o prepojenie požiadaviek trhu práce a školského učiva. Väčšina učiva je totižto naďalej unifikovaná a závislá od politického rozhodovania na národnej i lokálnej úrovni.

 

38.          Stanovenie maximálnej výšky poplatkov pri kreditných a debetných kartách

Európska únia s cieľom ochrániť zákazníkov a predajcov poškodí podnikateľské prostredie, v dôsledku čoho poškodí aj ekonomiku. EÚ tiež očakáva, že poskytnutie rovnakých podmienok pre všetkých podporí vstup nových hráčov na trh. Európska únia však absolútne nerozumie tomu, ako funguje konkurencia. Vstup nových hráčov, teda zvýšenie konkurencie, je motivované práve vysokými ziskovými maržami. Vstup týchto nových hráčov v dôsledku pôsobenia konkurencie ziskové marže znižuje. Centrálne stanovená maximálna výška zisku nových hráčov od vstupu na trh odrádza a Európska únia týmto opatrením prispieva k oslabeniu konkurencie v tomto sektore. Problémom súčasných vysokých poplatkov je práve už nedostatočná konkurencia, ktorá má pôvod v tom, že bankový sektor je s prehľadom najviac regulovaným sektorom ekonomiky. Deregulácia tohto sektora v súlade s trhovými princípmi by uľahčila vstup nových subjektov do tohto odvetvia, čo by viedlo k prirodzenému zníženiu týchto poplatkov. Umelé stanovenie stropu však v konečnom dôsledku zákazníkom ublíži. Namiesto poplatkov za jednotlivé transakcie môžu spoločnosti vydávajúce kreditné karty účtovať napríklad mesačné alebo ročné poplatky za používanie kreditnej a debetnej karty, resp. prijímanie platieb z takýchto kariet. Ďalšou možnosťou je zhoršenie kvality poskytovaných služieb zo strany spoločností vydávajúcich kreditné a debetné karty. Relatívne vysoké poplatky za transakcie v sebe zahŕňajú napríklad aj poistenie v prípade podvodných platieb. V prípade nemožnosti pokryť tieto náklady pri dosiahnutí cielenej ziskovej marže tak dané spoločnosti nevyhnutne obmedzia napríklad toto poistné krytie, dôsledky čoho opäť dopadnú na predajcov, resp. zákazníkov.

 

39.          Antidumpingové clá na čínske solárne panely

Ide o neopodstatnený a z ekonomického hľadiska iracionálny krok. EÚ chce daným krokom chrániť pracovné miesta v Európe. No uvalenie cla má pre výrobcov solárnych panelov v Európe rovnaký dopad, ako dotácia z verejných zdrojov. Clá síce môžu pomôcť zachovať pracovné miesta v tomto sektore, no na úkor straty pracovných miest v iných sektoroch. Samotná Európska únia pripomína, že nariadenie môže viesť ku strate miest v prípade spoločností, ktoré montujú solárne panely. Navyše krajiny EÚ tiež rôznymi spôsobmi podporujú export svojich výrobkov. Aj v dôsledku tohto sa zo strany Číny objavujú správy o tom, že následne uvalí clá na niektoré výrobky exportované z EÚ. Uvalenie antidumpingových ciel zo strany EÚ teda môže viesť k rozpútaniu obchodnej vojny medzi EÚ a Čínou, ktorá výrazne poškodí ekonomiku EÚ.

 

40.          Zrušenie znížených sadzieb DPH

Európska únia sa snaží zlepšiť konkurenčné prostredie a fungovanie jednotného trhu, no jej zámery vychádzajú z nepochopenia ekonomických súvislostí. Rušenie znížených sadzieb  prispeje k zvýšeniu daňového zaťaženia, pričom práve vysoké daňové zaťaženie poškodzuje podnikateľské prostredie, spotrebiteľov ahospodársky rast. Znížená sadzba DPH vo výške 10 % sa v súčasnosti na Slovensku aplikuje na lieky, medicínske potreby a knihy. Vyňatie  niektorých týchto položiek z možnosti uplatňovať zníženú sadzbu by tak zvýšilo ceny daných výrobkov, znížilo zisk predajcov, prípadne oboje. Nižšie daňové sadzby v iných krajinách navyše predstavujú konkurenciu pre daňové sadzby na Slovensku. Vláda tak je motivovaná k tomu, aby DPH nebola nadmerne zvyšovaná. Pri zjednotení sadzieb by vláda prišla o časť tejto motivácie

 

41.          Call: Automatické núdzové volanie v prípade cestnej nehody pre automobily

               

Zásah do podnikateľskej slobody a slobody výberu zákazníkov. Európska  únia sa snaží zvýšiť bezpečnosť cestujúcich donútením – povinným nákupom dodatočného vybavenia. Zákazníci by mali mať možnosť zvoliť si kompromis medzi vlastnou bezpečnosťou a vyššou cenou. Ako ukazoval ekonóm a držiteľ  Nobelovej ceny Milton Friedman, povinné  opatrenia pre vyššiu bezpečnosť áut môžu paradoxne znížiť bezpečnosť  vodičov. Keďže nové a bezpečnejšie vozidlá sú kvôli takýmto reguláciám drahšie, mnohí ľudia jazdia dlhšie na starších a ešte menej bezpečných vozidlách.

 

42.          Luxusná budova Európskej rady bola výrazne predražená

Navýšenie plánovanej ceny budovy, ktoré presiahlo 36 % pôvodnej sumy,  je neakceptovateľné. Tento prípad poukazuje na hlbší problém Európskej únie – pri plánovaných projektoch veľmi často výrazne podhodnocuje výšku skutočných nákladov. Riadenie inflácie v eurozóne je navyše v rukách ECB, ktorá je  inštitúciou EÚ. Obrovský nárast stavebných nákladov prišiel napriek tomu, že EÚ zasiahla kríza, ktorá výrazne znížila ceny stavebných materiálov a prác. Ak by neprišla kríza, ktorú EÚ neočakávala, konečné náklady na výstavbu danej  budovy by boli ešte výrazne vyššie. Treba tiež podotknúť, že daná budova je vzhľadom na potreby EÚ luxusná. Náklady na výstavbu drahej budovy zvyšuje aj extravagantná architektúra, ktorá však neovplyvní funkcionalitu danej budovy. Cenu danej budovy kritizoval aj britský premiér David Cameron

 

43.          Budova ECB bude stáť takmer o polovicu viac, ako bolo pôvodne plánované

ECB je inštitúcia, ktorá má najväčšiu zodpovednosť za sledovanie vývoja, ale tiež aj za riadenie cien v eurozóne. Je teda neprípustné, že práve ECB bola prekvapená nárastom cien, ktorý tvorí 200 miliónov z navýšenia pôvodne predpokladanej ceny budovy. Toto navýšenie prichádza napriek tomu, že realitný sektor zasiahla kríza – a ceny stavebných materiálov, pozemkov a prác boli nižšie, ako v období pred krízou. Budova ECB je navyše neospravedlniteľným luxusom. Za aktuálne plánovanú sumu 1,15 – 1,2 miliardy eur, ktorá sa ešte môže zvýšiť, táto budova bude slúžiť len 2300 úradníkom. V prepočte na jedného úradníka tak náklady na výstavbu  dosiahnu viac ako pol milióna eur, čím bude budova ECB určite jednou znajdrahších v EÚ. Táto cena však vžiadnom prípade nebude konečná. ECB v budúcnosti plánuje vykonávať dohľad nad 6000 finančnými  inštitúciami. Túto prácu aktuálne vykonávajú desiatky tisíc ľudí v EÚ. Už krátko po výstavbe tejto luxusnej budovy tak  EÚ dosť pravdepodobne bude potrebovať novú budovu

 

44.          Stránky na Facebooku a Twitteri mali byť vytvorené a spravované za 50 000 eur

Ide o nehospodárne vynaloženie peňazí, pričom dané tendre nesú výrazné  znaky korupčného správania. Drahá propagácia projektov financovaných z peňazí Európskej únie je však pomerne bežná. Pri takýchto projektoch je ale prakticky nemožné povedať, či boli peniaze skutočne využité hospodárne

 

45.          Drahé a pohoršujúce video o ženách vo vede

Dané video má 53 sekúnd, no stálo až 102 000 eur. Napriek tomu, že video malo búrať rodové stereotypy, jeho obsah bol presne opačný. Samotné video je plné rodových stereotypov, keďže vedeckú prácu podľa neho majú predstavovať modelky, používanie kozmetiky, vysokých podpätkov a obrázky rúžu. Video tak pôsobí dojmom, akoby ženy zaujímala výlučne kozmetika a móda. Video sa dočkalo kritiky aj zo strany vedkýň. Tie o videu hovoria, že je „za hranicami paródie“ a vidia ho ako urážajúce a ponižujúce. Video bolo dokonca také zlé, že hovorca Európskej komisie musel potvrdiť, že nejde o iróniu.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu