Štvrtok2. máj 2024, meniny má Žigmund, zajtra Galina

Európu čaká revolúcia v doprave: Povinné čipovanie áut od roku 2015!

Zobraziť galériu (3)

BRATISLAVA – Nový čip v aute v prípade vážnej dopravnej nehody automaticky vytočí číslom tiesňového volania 112 a okrem hlasového spojenia záchranná služba dostane aj identifikačné údaje auta spolu s hlásením o čase a mieste nehody. Záchranári tak dokážu k nehode v mestách doraziť o 40 a mimo miest až o 50 % rýchlejšie než doteraz. Novinku schválil Európsky parlament.

Myšlienka bezpečnosti na cestách sa prediera čoraz viac do popredia. Okrem aktívnych a pasívnych prvkov sa do automobilov má povinne dostať aj mobilná komunikácia. Nie však s telefónom v ruke, ako to dnes neradi vidia policajti, ale cez automatizovaný systém. Ak dôjde ku kolízii, auto samo dokáže vyhodnotiť situáciu a buď automaticky, alebo pomocou aktivácie pasažierov si cez sieť GSM privolá pomoc. Brusel preto tlačí na mobilných operátorov, aby modernizovali svoje siete tak, aby sa potrebné informácie dostali spoľahlivo a čo najrýchlejšie na pult tiesňového volania.

Hlasy proti hovoria o spoľahlivom sledovaní počtu najazdených kilometrov každého auta vybaveného novým čipom. Ak ste istým spôsobom paranoidní a bojíte sa zneužitia technológie na cielené monitorovanie vášho auta, Brusel upokojuje: systém je nastavený tak, že je v spiacom režime. Spojenie nadväzuje  a potrebné informácie odovzdáva až po aktivácii pasažiermi, alebo v prípade, že sa auto stalo účastníkom nehody. Senzorom na spustenie komunikácie by mohlo byť vystrelenie vzduchových vankúšov.

Európu čaká revolúcia v
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: ADAC)

Predajcovia áut sú na novinku pripravení, veď Brusel chcel pôvodne technológiu dostať do premávky už do roku 2009 na báze dobrovoľnosti. Nepodarilo sa. Podľa odhadov euroúradníkov jazdí po EÚ len 0,7 percenta vozidiel s čipom na privolanie pomoci. Technológia pod menom eCall je dnes ponúkaná v príplatkovej výbave a cena sa šplhá k sume cez 500 eur. Do roku 2015 by, mala jeho cena klesnúť na úroveň pod 100 eur.

Služba nebude v každej členskej krajine úplne identická. Európska komisia nechala rozhodnutie o tom, kam sa vlastne havarované auto dovolá, na jednotlivých štátoch. To znamená, že pokiaľ na Slovensku sa uvažuje, že to bude ešte neexistujúce Národné dopravné informačné centrum, v zahraničí to môže byť tretia strana, ktorá okrem pomoci smie ponúkať aj iné služby. Konkrétne aké, to už Brusel presne nezadefinoval, rovnako ani to, ako sa majiteľ vozidla môže rozhodovať pri výbere operátora a jeho služieb.

Európu čaká revolúcia v
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: ADAC, BMW)

Ide o nový trh, ktorý má byť otvorený pre všetkých poskytovateľov mobilných služieb a zákazník má mať dostatok informácií na to, aby si mohol vybrať. Dnes sa medzi takéto doplnkové služby radia asistenčné služby pri pomoci v núdzi, diaľkový monitoring vozidla, alebo automatické stráženie automobilu s upozorňovaním na mobilný telefón majiteľa. A keďže Európska komisia nebude definovať parametre týchto služieb, bude to výhradne na výrobcovi automobilu koho si zvolí pre dodávanie jednotlivých služieb. Výrobca sa rozhodne koho vám auto zavolá ak potrebujete odťahovku, náhradný diel, či autoservis v okolí. Zákazník sa cez nový systém k slovu nedostane.

Isté obavy už prezentovali aj poisťovne, ktoré pri podpise zmluvy ponúkajú aj svoju sieť asistenčných služieb. Čo v prípade, že výrobca zadefinoval do čipu konkurenčnú asistenčnú službu? Znamená to, že pri kúpe nového auta sa jeho majiteľ zaviaže k prípadnému odoberaniu služieb až kým auto nepredá? Isté je, že sa automobilky dostávajú do zvýhodnenej pozície, čo môže úplne zničiť konkurenčný boj medzi dodávateľmi služieb, pretože nemajú šancu bojovať o priazeň zákazníka, teda majiteľa auta.

Druhým scenárom po nasadení povinnej eCall technológie je, že sa samotné automobilky budú chcieť dostať do segmentu poisťovníctva. Na základe elektronických hlásení z konkrétnych áut bude jasné opodstatnenie  medzi jazdením bez nehôd a nízkym poplatkom za poistenie. Výrobcovia áut tak môžu špekulovať o tom, či na modely s extra bezpečnou výbavou neponúknu poistné krytie. Čipy v autách by mohli konečne masívnejšie spustiť poisťovníctvo založené na dopravnej telematike, čo by viedlo k úplnému prehodnoteniu doteraz používaných sadzieb ako je napríklad výkon motora.

 

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu