Štvrtok, 23. november 2017. Meniny má Klement, zajtra Emília.

Vedci sa boja megakatastrofy, ktorá by mohla nastať už o sto rokov: Tie škody si neviete predstaviť

Ilustračné foto
25.10.2017 09:09

WASHINGTON - Elektrický výboj v dôsledku slnečnej erupcie v roku 1859 spôsobil výpadok telegrafických systémov na viacerých miestach našej planéty. Podľa najnovších informácií časopisu The Astrophysical Journal je veľká šanca, že podobná udalosť by mohla nastať už v priebehu nasledujúcich sto rokov - no tentokrát s fatálnejšími následkami!

Dvaja renomovaní fyzici z Harvardskej univerzity, Avi Loab a Manasvi Lingham, sa už nejaký čas zaoberajú pozorovaním tzv. supererupcie. Na rozdiel od väčšiny expertov považujú erupciu za znepokojivejšiu než napríklad dopady asteroidov. Vo svojej štúdii poukazujú na najhorší scenár, ktorý by mohol nastať už nasledujúce storočie - najsilnejšia erupcia, ktorá by bola hnacou silou zániku Zeme.

Vedci sa boja megakatastrofy,

Na krok od skazy: Solárna búrka pred 50 rokmi takmer vyvolala tretiu svetovú vojnu

Dvojica astrofyzikov pozorovala frekvencie rôznych erupcií pôsobiacich na Zem. Zistili, že extrémne, atmosféru erodujúce, vyhubujúce slnečné erupcie sa na Slnku objavia raz za 20 miliónov rokov. Navyše zistili, že pravdepodobnosť výskytu závažných ekologických a technologických škôd, ktoré nastanú v priebehu nasledujúceho storočia, je v tejto súvislosti veľmi vysoké - až 1 ku 1000.

Vedci sa boja megakatastrofy,

Aktuálne títo vedci pracujú na tom, ako by mohol byť použitý magnetický štít rovnakej veľkosti ako planéta Zem, ktorý by ľudstvo dokázal ochrániť pre touto katastrofickou udalosťou. Ide o nesmierne drahú záležitosť, ktorú však nemožno podceniť. Jediná supererupcia je totiž schopná odpojiť celú planétu od elektrických polí na takmer 15-tisíc dní! To by priamo či nepriamo viedlo k strate mnohých ľudských životov a spôsobilo škody v odhadovanej výške 10 triliónov dolárov (8,5 trilióna eur). V hre sú teda omnoho fatálnejšie dôsledky ako v prípade bežných solárnych erupcí, ktoré sa pravidelne odohrávajú na Slnku počas obdobia zvýšenej aktivity.

Galéria