Štvrtok2. máj 2024, meniny má Žigmund, zajtra Galina

Astronómovia znova preskúmali zábery z Hubblovho teleskopu a prišli na niečo veľké

(Zdroj: thinkstock.com)

GARCHING - Vo vesmíre je najmenej desaťkrát viac galaxií, než sa doteraz predpokladalo. Väčšinu z nich ale zatiaľ ľudstvo nevidí. Tvrdia to britskí astronómovia, ktorí podľa agentúry DPA nanovo preskúmali zábery Hubblovho vesmírneho teleskopu.

V 90. rokoch 20. storočia vedci pomocou Hubbleovho teleskopu odhadli počet galaxií v pozorovateľnom vesmíre na približne sto miliárd. Skupina britských výskumníkov ale teraz toto číslo posunula na viac ako jeden bilión. Veľkú časť galaxií nie je vraj však možné súčasnými prístrojmi vidieť. "Ktovie, aké zaujímavé veci nájdeme, keď objavíme tieto galaxie budúcimi generáciami teleskopov," povedal vedúci tímu, astrofyzik Christopher Conselice z Univerzity v Nottinghame.

Astronómovia znova preskúmali zábery
 (Zdroj: YouTube)

K prekvapivému záveru prišli astronómovia na základe novej analýzy záberov vesmírneho teleskopu a ďalších pozorovaní. Svoje poznatky podrobne predstavia v jednom z najbližších vydaní odborného časopisu The Astrophysical Journal.

VIDEO NASA oznámila prevratný objav na Jupiterovom mesiaci: Dobrá správa pre ľudstvo

Hubblov vesmírny teleskop vyrobili americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) a Európska vesmírna agentúra (ESA). Ďalekohľad pracuje podľa plánu od januára 1994 a fungovať bude zrejme ešte ďalších niekoľko rokov. Obieha vo výške asi 600 kilometrov nad povrchom Zeme, čo je o 170 kilometrov vyššie než orbit Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS).

Astronómovia znova preskúmali zábery
 (Zdroj: TASR/AP)

Snímky z teleskopu poskytli okrem iného dôkazy o existencii tzv. Temnej hmoty a energie či supermasívnych čiernych dier, pomohli spresniť vek vesmíru na 13,5 miliardy rokov a objavili najstaršie galaxie zrodené necelú miliardu rokov po vzniku vesmíru.

Viac o téme: VesmírGalaxiaHubblov teleskopNasa