Sobota4. máj 2024, meniny má Florián, zajtra Lesana, Lesia

Vedci na Antarktíde získali dôkazy o existencii diamantových ložísk!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

LONDÝN - Austrálski vedci sú presvedčení, že získali presvedčivé dôkazy o existencii diamantových ložísk v Antarktíde. Pod vrstvami snehu a ľadu sa im totiž podarilo objaviť významnú diamantonosnú horninu kimberlit.

Vyplýva to zo štúdie publikovanej v odbornom časopise Nature Communications, o ktorej informovala stanica BBC. Vôbec prvé dôkazy o prítomnosti kimberlitu vedci získali z troch vzoriek odobratých zo svahov vrchu Mount Meredith v Horách princa Charlesa vo východnej časti Antarktídy.

Nález tejto vyvretej horniny bol vo viacerých oblastiach sveta, vrátane južnej Afriky, Sibíri a Austrálie, dôležitým indikátorom prítomnosti diamantových ložísk.

"Skutočnosť, že (vedci) oznamujú kimberlity I. skupiny je dôležitá, pretože v tomto druhu kimberlitových erupcií je vyššia pravdepodobnosť nálezu diamantov," komentoval závery štúdie geológ Teal Riley z British Antarctic Survey (BAS). Len približne desať percent takýchto ložísk sa však oplatí ekonomicky zhodnotiť a začať ich využívať, upozornil Riley.

Akákoľvek komerčná ťažba minerálov na území Antarktídy je v súčasnosti aj tak zakázaná na základe medzinárodného dohovoru z roku 1991, a to z dôvodov ochrany životného prostredia. Aktuálne znenie dohovoru však platí bezo zmien len do roku 2041 a potom môže dôjsť k jeho úprave.

"Nevieme, aké budú po roku 2041 názory signatárov dohovoru, ani aké budú existovať technológie, ktoré by mohli ekonomicky zefektívniť dobývanie minerálov v Antarktíde," konštatoval v tejto súvislosti Kevin Hughes z medzinárodného Vedeckého výboru pre antarktický výskum (SCAR). Okrem toho pripomenul skutočnosť, že pre väčšinu štátov sveta protokol aj tak nie je záväzný, keďže ho nepodpísali alebo neratifikovali.