Nedeľa28. apríl 2024, meniny má Jarmila, zajtra Leo, Lea

Mimovládka kritizuje prezidentských kandidátov: TOTO robia len traja z nich! Pozreli sa na ich výdavky

Zobraziť galériu (2)
(Zdroj: Topky/Ján Zemiar, TASR/Pavol Zachar, TASR/Jaroslav Novák, koláž - Topky)

BRATISLAVA – Prezidentské voľby sú už za dverami a s tým súvisí aj stupňujúca sa kampaň. O tom, kde, koľko a na čo míňajú jednotliví záujemcovia o najvyššiu ústavnú funkciu, by mali mať voliči prehľad. Mimovládna organizácia Transparency International Slovensko však upozorňuje, že z jedenástich kandidátov, ktorí sa v roku 2024 usilujú získať post Prezidenta SR a do súboja aj citeľnejšie investujú, vedú transparentnú kampaň iba traja.

archívne video 

Ivan Korčok podáva podnet pre porušenie pravidiel kampane (Zdroj: Topky/Vlado Anjel)

Podľa mimovládky okrem Ivana Korčoka (skóre 90%) dokáže verejnosť získať podrobnejší prehľad ešte o kampani Štefan Harabina (73%) a Krisztiána Forróa (70%). „S hodnotením ´kampaň s výhradami´ skončili Ján Kubiš (skóre 45%) a Andrej Danko (43%), netransparentnú kampaň vedie Peter Pellegrini (30%). Zvyšní kandidáti platenú kampaň vôbec nemajú (Igor Matovič, Milan Náhlik, Patrik Dubovský), alebo ju pre jej nízku intenzitu (do päť tisíc eur) nebolo možné adekvátne zhodnotiť a porovnať (Marián Kotleba, Robert Švec),“ uviedli.

Mimovládka kritizuje prezidentských kandidátov:
Zobraziť galériu (2)
 (Zdroj: Facebook/Transparency International Slovensko)

Na účte Petra Pellegriniho podľa nich značnú časť výdavkov na kampaň vôbec nevidieť. „Aj to čo vykazuje, platí najmä cez hromadné a slabo popísané agentúrne platby, a kampaň tak verejnosť nedokáže takmer vôbec posúdiť. Netransparentná je aj na príjmovej strane, keď si zablokoval transparentný účet a dary zbiera iba cez neverejný účet strany. Tá na rozdiel od minulosti teraz proaktívne nezverejňuje svojich darcov ani na webe, podrobnosti financovania prezidentskej kampane sa tak verejnosť zrejme dozvie až z výročnej správy Hlasu vyše rok po voľbách,“ skonštatovali.

Kampaň je pritom podľa ich slov dosiaľ mdlá aj nasadením, čo dobre vidno aj na výdavkoch. „Desať dní pred voľbami investovali kandidáti do presviedčania voličov podľa ich transparentných účtov dovedna iba trištvrte milióna eur. Pre porovnanie, v roku 2019 boli o tomto čase výdavky trojnásobne vyššie (celkovo 2,5 milióna eur),“ dodali.

Viac o téme: Prezidentské voľbyKampaňTransparentnosťTransparency International Slovensko
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu