Nedeľa28. apríl 2024, meniny má Jarmila, zajtra Leo, Lea

Každý rok potrebujeme vybudovať 125 km nových cyklochodníkov

Robotníci pracujú na výstavbe úseku cyklotrasy v Bratislave.
Robotníci pracujú na výstavbe úseku cyklotrasy v Bratislave. (Zdroj: SITA)

ŽILINA – Každý rok potrebuje Slovensko vybudovať 125 kilometrov nových cyklokomunikácií. Len takýmto tempom by podľa národného cyklokoordinátora Petra Klučku dokázalo dobehnúť v cyklodoprave vyspelé krajiny ako Nemecko či Česko.

Ročne by to znamenalo investovať do cykloinfraštruktúry 10 až 15 miliónov eur. Klučka verí, že v novom programovacom období by to bolo možné aj cez eurofondy.

„Slovensko stojí na začiatku svojej dlhej cesty v oblasti rozvoja a podpory cyklistickej dopravy a cykloturistiky. Dobrou správou je, že vláda v máji schválila národnú cyklostratégiu. Budeme sa snažiť dobehnúť a predbehnúť Českú republiku, ktorá je pred nami najmenej desať rokov, odkedy má schválenú cyklostratégiu,“ povedal Peter Klučka na konferencii Cyklistická doprava 2013, ktorou v Žiline vyvrcholili celoslovenské cykloaktivity v rámci Európskeho týždňa mobility.

Slovensko má približne 150 km cyklistických chodníkov využívaných na cyklodopravu do práce či za zábavou a vyše 11 000 kilometrov cykloturistických trás. Česko má zhruba 2 500 kilometrov cyklochodníkov a okolo 40 000 kilometrov cykloturistických trás.

„Nie sme na tom tak veľmi zle, čo sa týka cykloturistiky, ale sme veľa dlžní cyklistom, ktorí chcú bicykel používať ako dopravný prostriedok. Keď by sme chceli dobehnúť úroveň súčasného okolitého vyspelého sveta v oblasti cyklistickej dopravy, potrebovali by sme ročne investovať do infraštruktúry 10 až 15 miliónov eur a vybudovať za ne zhruba 125 kilometrov cyklistických komunikácií ročne,“ povedal Klučka.

V Českej republike sa podľa českého národného cyklokoordinátora Jaroslava Martinka už nebavia o tom, kde vybudujú cyklochodník, ale skôr o tom, ako celoplošne vytvoriť zázemie pre cyklistiku.

„Keď sme v roku 2004 začali s prvou cyklostratégiou, tak nám išlo o to, aby si spoločnosť vôbec uvedomila, že existuje nejaký bicykel ako dopravný prostriedok. Teraz po 10 rokoch už nie je potrebné presviedčať, že by bolo potrebné budovať cyklochodníky v extraviláne, je všeobecná zhoda, že je potrebné podporovať cyklistickú dopravu. Teraz stojíme ešte pred ďaleko väčšou výzvou, a to je práca s verejným priestorom v mestách. Dobre vieme, že slovenské a české mestá sú na tom zhruba podobne, toho priestoru nie je veľa, takže cieľom je teraz naučiť sa s tým priestorom pracovať tak, aby tam bolo miesto tak pre cyklistov, ako aj pre chodcov, autá či na parkovanie. Doteraz sme sa bavili o tom, kde vybudujeme nejaký cyklochodník, teraz sa bavíme skôr o tom, ako celoplošne vytvoriť zázemie pre cyklistiku,“ povedal český národný cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu