Nedeľa25. február 2024, meniny má Frederik, Frederika, zajtra Viktor

Vedeli ste? Toto chutné barové občerstvenie vám môže predĺžiť život! Znižuje riziko smrti

Ilustračné foto Zobraziť galériu (3)
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

TEHERÁN - Konzumácia väčšieho množstva orechov by mohla predĺžiť ľudský život, ukazuje štúdia iránskych vedcov. Tí zistili, že ľudia, ktorí jedli viac vlákniny, mali o 23 percent menšiu pravdepodobnosť predčasného úmrtia. Túto vlákninu nájdete aj v obľúbenom barovom občerstvení.

Doktorka Hanieh-Sadat Ejtahedová z Teheránskej univerzity lekárskych vied uviedla, že podľa výskumu môže konzumácia vlákniny prispieť k dlhšiemu životu. Konzumácia potravín s vysokým obsahom nerozpustnej vlákniny, ako sú pšeničné otruby, má tendenciu mať väčší vplyv na znižovanie rizika úmrtnosti v porovnaní s konzumáciou zdrojov rozpustnej vlákniny, ako sú ovsené otruby, jačmeň a šošovica.

Vedeli ste? Toto chutné
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Getty Images)

Vláknina je typ živiny, ktorá sa nachádza v celozrnných výrobkoch, zelenine, ovocí, orechoch, semenách a strukovinách. Navodzuje pocit sýtosti a podporuje trávenie, čím znižuje riziko zápchy. Odborníci odporúčajú dospelým zjesť okolo 30 gramov vlákniny denne, ale väčšina zje v priemere okolo 20 gramov. Vlákninu do stravy môžete zaradiť v podobe obľúbenej barovej pochúťky - orieškov.

Vláknina ako ochrana pred srdcovými chorobami

Predchádzajúce výskumy ukázali, že konzumácia väčšieho množstva vlákniny môže znížiť riziko celého množstva ochorení vrátane srdcových chorôb, mŕtvice, cukrovky 2. typu a rakoviny čriev. Najnovšia analýza zverejnená v časopise Elsevier Clinical Nutrition sa zamerala na 64 štúdií s viac ako 3,5 miliónmi analyzovaných účastníkov. Skúmali, koľko vlákniny účastníci jedli a aké bolo riziko ich úmrtia.

Experti sa pozreli aj na to, aký typ vlákniny ľudia jedia. Celkovo konzumácia väčšieho množstva vlákniny znížila riziko úmrtia na srdcové choroby o 26 percent a na rakovinu o 22 percent. Nerozpustná vláknina, nachádzajúca sa vo fazuli, celozrnných alebo otrubových výrobkoch a orechoch, znižuje riziko viac ako rozpustná vláknina, ktorá sa nachádza vo fazuli, hrachu, ovse, jačmeni, jablkách a citrusových plodoch.

Vedeli ste? Toto chutné
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Getty Images)

Dobrá správa pre milovníkov orechov

Vláknina nachádzajúca sa konkrétne v orechoch a semenách bola najúčinnejšia pri znižovaní rizika úmrtia na srdcové choroby. "Orechy chránia pred srdcovými chorobami predovšetkým tým, že zlepšujú profil lipidov a apolipoproteínov. Čoraz viac dôkazov tiež naznačuje, že konzumácia orechov môže chrániť pred oxidačným stresom a zápalom a viesť k zlepšeniu funkcie endotelu," dodala Ejtahedová. 

Viac o téme: InfarktVlákninaOrechy
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu