Sobota27. apríl 2024, meniny má Jaroslav, zajtra Jarmila

FOTO Vedci odhalili najnebezpečnejšie miesto v histórii Zeme: Tu by človek dlho neprežil

Kem Kem na Sahare Zobraziť galériu (3)
Kem Kem na Sahare (Zdroj: Youtube/lerougetoyhdj80)

SAHARA - Podľa nového dokumentu je populárne, no doposiaľ nie veľmi preskúmané ložisko Kem Kem na okraji saharskej púšte viac než len starobylé pole plné dinosaurích pozostatkov. Vedci tvrdia, že ide o najnebezpečnejšie miesto v celej histórii Zeme, kde by "cestovateľ v čase príliš dlho neprežil".

Geologická oblasť Kem Kem sa tiahne pozdĺž alžírsko-marockých hraníc. Paleontológovia tam objavili obrovské kosti mäsožravých dinosaurov. Pre vedcov je to skvelý objav, pretože väčšinou nachádzajú len pozostatky bylinožravých jedincov. "Pravdepodobne ide o najnebezpečnejšie miesto v dejinách Zeme," uviedol paleontológ Nizar Ibrahim z University of Detroit Mercy.

FOTO Vedci odhalili najnebezpečnejšie
 (Zdroj: profimedia.sk)

V novej štúdii spolu s kolegami preskúmal množstvo fosílnych dôkazov toho, čo predtým považovali za kolísku Kem Kem. Našli ložisko bohaté na fosílie, ktoré datovali až do obdobia kriedy. O existencii tohto miesta paleontológovia vedia už dlhý čas. Rovnako je známa aj komerčným lovcom fosílnych palív, ktorí neľútostne drancujú zvyšky dinosaurích či iných pozostatkov. V dôsledku tohto konania nemajú vedci presnú predstavu o tom, aké fosílie ešte Kem Kem ukrýva. Ibrahim a jeho vedecký tím sa túto skutočnosť pokúsil napraviť. Ich výskum označuje za "najkomplexnejšiu prácu na fosílnych stavcoch zo Sahary za posledné storočie".

FOTO Vedci odhalili najnebezpečnejšie

V Kem Kem sa nachádzajú dve náleziská plné fosílií. Jedno z nich dostalo pomenovanie Gara Sbaa a druhé horná Douira. V oboch ležia pozostatky nielen dinosaurov, ale aj korytnačiek, rýb a rôznych bezstavovcov a rastlín. Najpozoruhodnejšie na Kem Kem je to, že ukrýva viac pozostatkov dravých dinosaurov než tých bylinožravých. Tento fenomén vedci nazvali Stromerovou hádankou."Najmenej traja zo štyroch predátorov v Kem Kem patria k najväčším dinosaurím predátorom," uviedli autori výskumu. Napriek nedostatku bylinožravých dinosaurov mäsožravé jedince nezostali hladné. Približne pred sto miliónmi rokmi, kedy žili, bola oblasť Kem Kem plná výbežkov rozsiahleho riečneho systému plného rýb a iných vodných živočíchov.

Viac o téme: SaharaDinosauryKem kem