Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Vyskúšajte generátor NASA! Ukáže, čo v deň vašich narodenín Hubbleov teleskop objavil vo vesmíre

Nebula NGC 2074 z 10. augusta 2008 Zobraziť galériu (2)
Nebula NGC 2074 z 10. augusta 2008 (Zdroj: nasa)

WASHINGTON - Raketoplán Discovery v rámci misie STS-31 úspešne vyniesol v roku 1990 na obežnú dráhu Zeme Hubblov vesmírny ďalekohľad. Ten počas svojho takmer tridsaťročného pobytu vo vesmíre zachytil množstvo dôležitých objavov. NASA iba nedávno sprístupnila stránku, na ktorej môžu priaznivci astronómie pozorovať pôsobivé zábery, ktoré vznikli možno aj v deň vašich narodenín.

Hubblov vesmírny ďalekohľad opustil Kennedyho vesmírne centrum 24. apríla 1990, kedy ho na obežnú dráhu Zeme vyniesol raketoplán Discovery. Výročie jeho pôsobenia si tak pripomíname v období opatrení zavedených v súvislosti s pandémiou. Práve v týchto pochmúrnych časoch spustil Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) nový prehľadávač. Pomocou neho si môžu priaznivci astronómie prezrieť úchvatné inergalaktické zábery zachytené teleskopom deň po dni a spríjemniť si tak čas trávený doma.

Tri galaxie, ktoré sa čiastočne prekrývajú - 2. apríl 2009
Tri galaxie, ktoré sa čiastočne prekrývajú - 2. apríl 2009  (Zdroj: nasa)

Kliknúť si môžete napríklad na dátum narodenín či iné dôležité výročie a uvidieť, ako v daný deň vyzerali najvzdialenejšie objekty vo vesmíre. "Hubble skúma vesmír 24 hodín denne, sedem dní v týždni. To znamená, že odpozoroval každý fascinujúci kozmický zázrak počas každého dňa v roku," uvádza sa na stránke NASA.

Viac o téme: DiscoveryVesmírHubbleov teleskopVesmírny ďalekohľad