Piatok29. marec 2024, meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava

Archeológovia odhalili tajomstvo balzamovania: Týmto RECEPTOM vytvorili z ľudí múmie

Ilustračné foto (Zdroj: SITA/AP/Matt Rourke)

TURÍN - K úžasným výsledkom sa dopracoval medzinárodný tím vedcov a archeológov, ktorý skúmal receptúru látky používanej pri mumifikovaní tiel v starovekom Egypte. Štúdia, ktorej závery boli publikované v časopise Journal of Archeological Science, odhalila jej presné zloženie a aj to, že išlo o úkon, ktorý bol vykonávaný dávno predtým, ako ho začali používať Egypťania.

Doktor Stephen Buckley z University of York začal hľadať recept pred niekoľkými rokmi, keď spolu so svojím tímom analyzoval chemické látky z egyptských textílií, ktoré boli použité na zabalenie múmie v múzeu v anglickom Boltone. "Vo všeobecnosti platilo, že mumifikácia tiel sa začala vykonávať okolo roku 2600 pred naším letopočtom, keď bola postavená Chufuova pyramída. Tkanina, v ktorej bolo zahalené sledované telo, však bola oveľa staršia, čo nás viedlo k predpokladu, že tento úkon vykonávali ľudia už skôr," vysvetlil.

Archeológovia odhalili tajomstvo balzamovania:
 (Zdroj: SITA/AP/University of Vermont, Rajan Chawla)

Na základe týchto výsledkov pokračoval Buckleyho medzinárodný tím vo výskume v talianskom Turíne. Kombináciou chemickej analýzy s vizuálnym vyšetrením tela, genetickým výskumom, rádiokarbónovým datovaním a mikroskopickou analýzou tkaniny z ľanu potvrdil, že mumifikované  telo uložené Turíne bolo zabalzamované v roku 3600 pred naším letopočtom, uviedla členka tímu, doktorka Jonesová. Ide o muža, ktorý zomrel vo veku 20 až 30 rokov. Podľa Buckleyho majú teraz vedci v rukách dôkaz o existencii akejsi "Pan-egyptskej identity", ktorá tu bola ešte predtým, ako boli mumifikovaní prví faraóni. Buckley sa domnieva, že Egypťania iba zdokonalili zloženie látky a vychádzali pritom z tisícročnej receptúry, ktorá obsahovala:

•         rastlinný olej (napr. sezamový)
  •         koreňový extrakt pochádzajúci z pálky širokolistej
  •         prírodný cukor, získaný napr. z akácie
  •         živica z ihličnatého stromu

Archeológovia odhalili tajomstvo balzamovania:
 (Zdroj: facebook/Ministry of Antiquities)

Zmiešaním oleja a tejto živice vznikla látka s antibakteriálnymi vlastnosťami chrániaca telo pred prirodzeným rozkladom. "Mumifikácia bola pre Egypťanov kľúčovou záležitosťou. Posmrtný život bol podľa nich pokračovaním toho pozemského, ale museli zachovať telo, aby mal duch miesto na bývanie," priblížil Buckley dôležitosť úkonu, počas ktorého prešlo telo drsným zaobchádzaním. Najskôr bol z hlavy odstránený mozog pomocou skvapalnenia a z tela boli vybraté vnútorné orgány. Pozostatky boli potom uložené v prírodnej soli, aby sa vysušili. Neskôr boli zabalzamované spomínanou zmesou a zahalené do ľanovej textílie.

Viac o téme: MúmiaReceptBalzamovanie