Streda8. máj 2024, meniny má Ingrida, zajtra Roland

Vedci zmapovali nové oblasti, teraz už je všetko jasné: Takto vyzerá Mliečna dráha

Takto vyzerá mapa mliečnej dráhy Zobraziť galériu (3)
Takto vyzerá mapa mliečnej dráhy (Zdroj: nasa)

HUSTON - Vedcom sa darí mapovať stále väčšie a väčšie časti vesmíru, najnovšie slávia úspech v podobe podrobnej mapy našej galaxie, a to Mliečnej dráhy. Zem sa nachádza asi v dvoch tretinách od jej centra, takže mraky hviezdneho prachu doteraz blokovali výhľad na časť galaxie. Pomocou novej metódy mapovania, využitím dát z WISE, vedci z NASA objavili viac ako 400 v prachu zahalených škôlok hviezd.

Práve tieto doteraz skryté hviezdokopy im pomohli dotvoriť špirálovité ramená našej galaxie, a tak už teraz vedia povedať, že Mliečna dráha pozostáva zo štyroch ramien – dvoch výraznejších (Perseus a Scutum-Centaurus) a dvoch menej nápadných, v ktorých nie je až toľko hviezd (Strelec a Vonkajšie rameno). Hviezdokopy pomohli určite presnú polohu špirálovitých ramien, ale odhalili aj iné tajomstvá vesmíru.

Takto vyzerá mapa mliečnej
 (Zdroj: nasa)

Tento objav potvrdil, že hviezdy vznikajú v hmlovinách hviezd, ale v priebehu času sa posúvajú smerom ku kraju špirály. „Špirálovité ramená sú ako dopravné zápchy v hmlovinách, hviezdy sa tam držia viac pokope a pohybujú sa pomalšie,“ vysvetľuje Denilso Camargo, autor odborného článku o tomto objave z Federálnej univerzity v Rio Grande do Sul v Brazílii. A to všetko sa podarilo zistiť vďaka infračervenému videniu programu WISE.

Takto vyzerá mapa mliečnej