Štvrtok18. apríl 2024, meniny má Valér, zajtra Jela

Vedci objavili kľúč k liečbe rakoviny: Smrť premôže zázračná prírodná látka!

Ilustračné foto (Zdroj: wikepedia/Ayacop)

LONDÝN – Vedci objavili možný nový liek proti rakovine. Lekári by imunitu človeka dokázali zlepšiť tak, aby sa mohol účinnejšie brániť. Za všetkým by mal stáť nový proteín. Ten dokáže vyvinúť tlak a zlikvidovať rakovinové bunky a vírusy. Keby sa vedcom podarilo úspešne otestovať tento typ lieku na myšiach, pre ľudí by to znamenalo otvorenie nových liečebných terapií.

„Našli sme úplne nový spôsob, ako použiť imunitný systém v boji s rakovinou. Môže ísť o prevrat v liečbe nádorov a vírusových ochorení,“ povedal imunobiológ Philip Ashton-Rickardt z londýnskej univerzity Imperial College, infromoval pred pár dňami britský Telegraph.

Vedci tento objav zistili pri pokusoch na myšiach. Ako k tomu prišli? Myši zámerne nakazili rakovinou a vírusmi. Tie však prejavili nezvyčajnú odolnosť, pretože mali v tele neznámu bielkovinovú látku. Volá sa lymfocytová expanzívna molekula (LEM). Táto bielkovina produkuje T-bunky, ktoré sú dôležité pre imunitný systém likvidujúci napadnuté bunky. Ľudský organizmus produkuje pri chorobe zvýšenú mieru týchto buniek.

Význam lymfocytovej molekuly je v tom, že T-bunky produkuje až desaťnásobne! Čiže telo má oveľa väčšiu šancu sa vírusom obrániť. LEM prináša aj ďalšie výhody. Posilňuje pamäť T-buniek, ktoré sú následne účinnejšie vo vyhľadávaní nádorov. Takto by sa recidíva návratu rakoviny mohla výrazne znížiť.

„Objav sa odrazí v liečbe širokej škály ochorení nielen rakovinou, ale aj chronickými chorobami a autoimúnnymi porauchami ako napríklad ateroskleróza alebo reumatoídna artritída,“ povedal Claudio Amaro z londýnskej Univerzity kráľovnej Márie.

Otázne je, ako bunku LEM stimulovať v ľudskom tele tak, aby dokázala úspešne liečiť. Skúšky na ľuďoch budú najskôr možné podľa odborníkov o tri roky. Na objave spolupracovali štyri univerzity – spomínané dve londýnske, univerzita ETH z Zurichu a Harvardova univerzita. Tie už požiadali o dva patenty tohto bielkovinového proteínu. Pracovať na vývoji liečebnej látky teraz bude súkromná firma pri univerzite Imperial College v Londýne.