Sobota27. apríl 2024, meniny má Jaroslav, zajtra Jarmila

NASA zverejnila prevratné snímky: Slnko na Nový rok vyslalo niekoľko koronálnych dier!

Záhadné diery na Slnku Zobraziť galériu (2)
Záhadné diery na Slnku (Zdroj: nasa)

HOUSTON - Americký úrad pre letectvo a vesmír zverejnil nové objavy, ktoré spozoroval na Slnku. Vedci z NASA odhalili snímky znázorňujúce obrovské a tajomné koronálnej diery, ktoré zachytili na južnom póle Slnka. Koncom roka sonda zachytila na Slnku aj obrovskú erupciu, ktorá spôsobila výpadky rádia.

Koronálne diery na povrchu Slnka sú na snímkach vidieť ako tmavé oblasti. Pochádzajú zo sondy Solar Dynamics Observatory. Vedci ich objavili 1. januára, merajú stovky kilometrov v priemere a sú stále viditeľné.

Vznikli tým, že magnetické pole sa rozťahuje do vesmíru a nie do našej slnečnej sustavy. V prípade, že častice opustia povrch Slnka, miesto vyzerá oveľa tmavšie ako zvyšok koróny.

Vedci z observatória používajú vysoko technický Atmospheric Imaging Assembly (AIA), nástroj pre záznam snímok. Častice pohybujúce sa von, nazvali slnečný vietor, môžu cestovať rýchlosťou až 500 míľ (800 km) za sekundu. Koronálnej diery môžu byť viditeľné až päť rokov, ale môžu zmeniť svoj tvar.

Koncom minulého roka NASA pomocou Nuclear Spectroscopic Telescope Array, vyfotila diery prvýkrát pomocou vysokoenergetického röntgenového žiarenia. Teleskop bol navrhnutý tak, aby sa ním mohli sledovať čierne diery a ďalšie hviezdne javy.

NASA zverejnila prevratné snímky:
 (Zdroj: nasa)

V polovici decembra uplynulého roka vedci zachytili pomocou sondy Solar Dynamics Observatory na Slnku obrovskú erupciu. Spôsobila výpadky rádia v Austrálii a v oblasti Južného Pacifiku.