Na Sibíri objavili záhadný obrí kráter: Vedci sú bezradní, tajomstvo nerozlúštili! | Topky.sk

°C

Nedeľa, 8. december 2019. Meniny má Marína, zajtra Izabela.

Kráter je veľký ako svet
18.07.2014 12:00

JAMAL - V sibírskej tundre nedávno objavili obrovskú jamu, ktorá v priemere meria takmer dvadsať metrov. Vedci netušia, kde sa tam vzala, zatiaľ vedia len to, čo ju nevytvorilo. Tento týždeň na miesto odcestoval tím výskumníkov, ktorí z nej odoberú vzorku na skúmanie.

Masívny otvor sa nachádza na ruskom polostrove Jamal, ktorému sa kvôli jeho odľahlej polohe zvykne hovoriť aj "koniec sveta". Jeho hĺbka nie je podľa informácií Siberian Times známa. V bezprostrednom okolí jamy chýba zemina, zato je tam však až podivuhodne veľa vegetácie.

Na Sibíri objavili záhadný
Zdroj: viralspell.com

V oblasti sú veľké ložiská zemného plynu, preto niektorí odborníci predpokladali, že kráter mohol vzniknúť výbuchom spôsobeným zmesou plynu, soli a vody. Zároveň vyvrátili, že by šlo o nejaké vesmírne teleso. "Môžeme s istotou povedať, že to nie je meteorit," povedal hovorca jamalského úradu spadajúceho pod ministerstvo pre mimoriadne situácie.

Na Sibíri objavili záhadný
Zdroj: viralspell.com

Chris Fogwill, polárny vedec z austrálskej University of New South Wales tvrdí, že by mohlo ísť o pozostatok pinga, čo je hromada zeme, ktorá pokrýva ľad nájdený na Arktíde. Ak bolo pingo dostatočne veľké, mohlo následným topením vytvoriť kráter.

Otázku týkajúcu sa pôvodu záhadnej jamy sa snáď podarí zodpovedať skupine expertov, ktorí sa na Jamalský polostrov vybrali v stredu. Do tej doby ostáva tajomstvo nerozlúštené.

Galéria