Streda24. apríl 2024, meniny má Juraj, zajtra Marek, Marko, Markus

Astronómovia v šoku: Zachytili signál zo vzdialených galaxií, kontaktujú nás mimozemšťania?

Observatórium Arecibo v Portoriku Zobraziť galériu (2)
Observatórium Arecibo v Portoriku (Zdroj: Foto: Google maps)

PORTORIKO - Keď astronómovia z observatória Parkes v Austrálii zachytili v roku 2007 záhadný signál z neznámych, vzdialených galaxií, mnohí boli skeptickí. Na povrch však vychádzajú nové skutočnosti. Vedci veria, že signál je dôkazom mimozemského života. Nazdávajú sa, že pochádza z iných vzdialených galaxií.

Anténa rádioteleskopu Parkes v Austrálii, ktorá je široká 64 metrov, zachytila superrýchly výbuch rádiových vĺn. Cestovali zrejme tri miliardy svetelných rokov, aby sa k nám dostali. Výbuch pri tom trval len niekoľko milisekúnd. Vedci ho nazývajú Lorimerovo vypúšťanie podľa astronóma Duncana Lorimera, ktorý ho ako prvý objavil v júni 2013.

Mnoho vedcov vyjadrilo vážne pochybnosti a výbuch pripisovali problémom v zariadení ďalekohľadu, náhodnú chybu alebo signál vychádzajúci zo Zeme.

Kritika však bola nedávno umlčaná. Observatórium Arecibo v Portoriku je známe najväčším jednoaparátový rádioteleskop na svete, ktorý sa objavil aj v bondovke Zlaté oko. Astronómovia zachytili superrýchly výbuch, trvajúci tri milisekundy, ktorého popis sa perfektne hodí k výbuchom, ktoré našli svoje náprotivky v Austrálii. Tajomné signály, ako sa ukázalo, nie sú „chrobáky“ Arecibovho ďalekohľadu.

Rádioteleskop Parkes v Austrálii
Rádioteleskop Parkes v Austrálii  (Zdroj: Foto: Google maps)

Ako uvádza nationalgeographic.com, vedci teraz dúfajú, že sa im podarí zachytiť väčší signál tak, aby ho bolo možné presne lokalizovať. Signály sú totiž tak silné a krátke, že musia pochádzať z veľmi hustých zdrojov, hovorí astronóm Scott Ransom.

Čo by mohlo byť zdrojom?

Vedci sa domnievajú, že môže ísť o kolízie neutrónových hviezd a čiernych dier, výbuchy magnetických neutrónových hviezd - magnetarov, oheň starovekej čiernej diery, veľké magnetické hviezdy, alebo chrčanie rotujúcej neutrónovej hviezdy, ktorá sa zmení na čiernu dieru.

„Naozaj sme zistili presné umiestnenie signálov,“ povedal Ransom a dodal: „Tak uvidíme, odkiaľ pochádzajú, dúfajme, že z iných galaxií, z ktorých budeme môcť vypočítať vzdialenosť."