Pondelok6. máj 2024, meniny má Hermína, zajtra Monika

Míľnik na ceste k neobmedzenej energii: Vedci urobili obrovský pokrok!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: geek.com)

WASHINGTON - Americkí vedci podľa britskej spravodajskej stanice BBC dosiahli historický míľnik na ceste k samostatnej jadrovej fúzii. Podarilo sa im získať fúziou viac energie, než koľko do jej zapálenia vložili. Podľa českého jadrového fyzika Jiřího Ullschmieda ide o dôležitý objav a ak sa ďalšími experimentmi potvrdí, bude v tomto odbore znamenať podstatný pokrok.

Zvládnutím jadrovej fúzie - procesu zlučovania atómových jadier, ktorý prebieha na Slnku - možno zabezpečiť neobmedzený a lacný zdroj energie. Aby ale fúzne elektrárne boli možné, musia produkovať viac energie, než koľko spotrebujú, čo sa zatiaľ ukazovalo ako veľmi ťažké.

Teraz sa výskumníkom v špecializovanom zariadení National Ignition Facility (NIF) Lawrencovho livermorského štátneho laboratória v Kalifornii údajne podaril prielom, ktorý by mohol zvýšiť nádej na pokrok k energii získavanej jadrovou fúziou.

"Ak je to pravda a ďalšími experimentmi sa to potvrdí, potom ide o obrovský úspech. Predstavte si, že obrie zariadenie za mnoho miliárd dolárov sa niekoľko rokov snaží práve o tento prielom, to jest preukázať, že termojadrovú reakciu možno laserom zapáliť," povedal ČTK jadrový fyzik Ullschmied z Ústavu fyziky plazmy Akadémie vied ČR.

NIF využíva 192 lúčov najvýkonnejšieho laseru na svete k rozžhaveniu a kompresii malých kapsúl vodíkového paliva do stavu, kedy nastáva fúzia. Podľa BBC počas experimentu, vykonaného koncom septembra, množstvo energie vydanej pri termojadrovej reakcii prekročilo množstvo spotrebovanej energie. Bolo to vraj prvýkrát, čo sa to niektorému z podobných zariadení na svete podarilo.

Tento najnovší úspech je podľa BBC označovaný za najvýznamnejší krok k fúzii v posledných rokoch. Ukazuje, že NIF je na dobrej ceste k vytúženému cieľu zapáleniu sebestačnej fúzie.

Na tento objav podľa Ullschmieda celosvetová veda čakala, pretože sa na neho viažu ďalšie americké a európske projekty. "Je to jeden z významných krokov. Je totiž potrebné, aby energetický zisk bol taký, aby pokryl všetky energetické nároky toho zariadenia. Smeruje to k tomu, aby termojadrové budúce reaktory nahradili súčasné jadrové štiepne reaktory. Je to možnosť využitia reakcie, ktorá nevedie k hromadeniu jadrového popola, " uviedol odborník. Znamenalo by to podľa neho zabezpečiť energiu na 1000 rokov. Tento laserový spôsob je alternatívou k tokamakom, magnetickému udržaniu plazmy, doplnil.

Pol storočia sa vedci usilovne snažia dosiahnuť kontrolovanú jadrovú fúziu, ale doteraz márne. Teraz zavládla nádej, že sa pracovníkom National Ignition Facility podaril dôležitý prielom, ktorý výskum v tejto oblasti toľko potrebuje .

V roku 2009 predstavitelia NIF oznámili cieľ demonštrovať výrobu čistej energie pomocou jadrovej fúzie do 30. septembra 2012. Nečakané technické problémy ale splnenie tohto zámeru zhatili - energetický výstup fúzie bol menší, než pôvodne predpovedali matematické modely.

NIF je jedným z niekoľkých projektov na svete, ktoré sa zameriavajú na zvládnutie jadrovej fúzie. Patrí medzi ne aj reaktor ITER v hodnote mnohých miliárd eur, ktorý sa buduje vo vedeckovýskumnej stredisku Cadarache na juhu Francúzska. ITER však bude, na rozdiel od laserových lúčov NIF, využívať silné magnetické polia.