Sobota20. apríl 2024, meniny má Marcel, zajtra Ervín

Nová planetárna sústava: Je v nej život?

Nová planetárna sústava

NEW YORK/WASHINGTON - Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) objavil mimoriadne kompaktnú planetárnu sústavu, čím sa otvárajú úplne nové možnosti pri hľadaní mimozemského života. Podľa agentúry AP ide o viac ako 50 potenciálnych planét, ktoré sa pravdepodobne nachádzajú v obývateľnej zóne.

Stredom sústavy je hviezda pripomínajúca Slnko. Tamojšie planéty sú ale okolo nej oveľa viac zoskupené ako planéty v slnečnej sústave. Vojdú sa tak do priestoru, ktorý sa rozprestiera medzi Merkúrom a Venušou. NASA o tom informovala na svojich webových stránkach.

Sústavu objavil vesmírny ďalekohľad Kepler, ktorý hľadá planéty podobné Zemi. Vedci ju preto nazvali Kepler-11. "Je pozoruhodne kompaktná, pozoruhodne plochá, je v nej pozoruhodne vysoký počet veľkých planét obiehajúcich blízko ich hviezdy - vôbec sme nevedeli, že také systémy existujú," podotkol výskumník NASA Jack Lissauer.

V sústave je podľa vedcov najmenej šesť planét, ktoré sú väčšie ako Zem. Najväčšie sa veľkosťou podobajú Uránu a Neptúnu. Planéta najbližšia k tamojšiemu slnku je k nemu desaťkrát bližšie ako Zem k Slnku.

Planéty podľa Lissauera patria medzi najmenšie telesá tohto typu nachádzajúce sa mimo slnečnej sústavy, teda takzvané exoplanéty. Tvorí ich zmes hornín a plynov, možno obsahujú aj vodu.

Vedci z NASA včera oznámili, že Kepler doteraz objavil 1235 potenciálnych planét. "Našli sme viac ako 1200 kandidátov na planéty - to je viac, než koľko ľudia zatiaľ objavili dohromady. Sú to síce len kandidáti, som ale presvedčený, že ich v nasledujúcich mesiacoch a rokoch potvrdíme," podotkol výskumník NASA William Borucki.

NASA: Nová planetárna sústava