Sobota6. december 2025, meniny má Mikuláš, Nikolas, zajtra Ambróz

Katastrofa juhokórejského lietadla: Experti si kladú otázky! Prečo bol na konci dráhy tehlový múr?

Hasiči a členovia záchranného tímu pracujú v blízkosti vraku osobného lietadla na medzinárodnom letisku Muan.
Hasiči a členovia záchranného tímu pracujú v blízkosti vraku osobného lietadla na medzinárodnom letisku Muan. (Zdroj: SITA/AP/Ahn Young-joon)

SOUL - Experti oslovení agentúrou Reuters pochybujú o tom, že by závadu na podvozku, ktorá dnes zrejme viedla k nehode juhokórejského lietadla so 181 pasažiermi a členmi posádky, mohol spôsobiť stret s vtákom. Zároveň si kladú otázky, prečo letisko v meste Muan na juhozápade Južnej Kórey nebolo na núdzové pristátie lepšie pripravené. Nešťastie si vyžiadalo 179 mŕtvych, dve osoby sa podarilo zachrániť.

"Stretnutie s vtákom nie je výnimočné, problémy s podvozkom nie sú výnimočné. Ale stretnutie sa stáva oveľa častejšie, avšak typicky nevedú sami o sebe k strate lietadla," nechal sa počuť editor špecializovaného serveru Airline News Geoffrey Thomas. "Nikdy som nevidel, že by stretnutiu s vtákom zabránilo vysunutie podvozku," poznamenal zase austrálsky odborník na bezpečnosť v letectve Geoffrey Dell.

archívne video

Vládny špeciál s občanmi SR z Libanonu pristál v Bratislave (Zdroj: TASR/Jakub Popelka)

Na záberoch havárie je zrejmé, ako dvojmotorové lietadlo bez vysunutého podvozku nestihne včas zabrzdiť, zíde z ranveja a po náraze do betónového múru exploduje.

Podľa Thomasa spôsob pokusu o núdzové pristátie stroja Boeing 737-800, ktorý sa už predtým raz neúspešne snažil dosadiť, vyvoláva množstvo otázok. "Prečo hasiči nepokryli pristávaciu dráhu penou? Prečo neboli prítomní, keď lietadlo pristálo? A prečo lietadlo pristálo tak ďaleko na dráhe? A prečo bol na konci dráhy tehlový múr?" pýta sa.

Thomas predpokladá, že aspoň niektoré z otázok pomôžu zodpovedať nájdené hlasové nahrávky z kokpitu. Typicky sa podľa neho na pristátie bez vytiahnutého podvozku, teda takzvane na brucho, ide s minimom paliva a pristáva sa na najvzdialenejšom konci dráhy za sprievodu hasičov.

Núdzové pristátie nebolo plánované

Austrálsky konzultant v letectve Trevor Jensen má za to, že núdzové pristátie bez vytiahnutého podvozku nebolo plánované, pretože by v takom prípade lietadlo očakávali hasiči a ďalšie pohotovostné zložky. Napriek tomu mu nie je jasné, prečo lietadlo nedokázalo na pristávacej dráhe dostatočne zbrzdiť.

Juhokórejské úrady nehodu naďalej vyšetrujú. Podľa svedkov sa krátko pred ňou z jedného z motorov lietadla ozval výbuch. Len šesť minút pred haváriou letová kontrola varovala pred možnou zrážkou s vtákom či vtákmi. O minútu neskôr potom pilot aerolínií Jeju Air vyslal núdzový signál mayday.

Viac o téme: HaváriaLietadloJužná KóreaMuan
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu