Streda1. máj 2024, dnes je Sviatok práce,

Zvrat v Bruseli pri téme Green Dealu: Rana elektroautám, zruší EÚ vyraďovanie spaľovacích motorov?

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová (Zdroj: SITA/AP Photo/Jean-Francois Badias)

BRUSEL - Už žiadne spaľovacie autá od roku 2035? Predtým sa zdalo, že plány EÚ sú vytesané do kameňa, ale teraz sa všetko zrazu zdá byť opäť otvorené!

Rakúsky mediálny portál krone.at informuje o pamätnom hlasovaní: V pondelok večer (4.3.) väčšina Európskeho parlamentu po prvý raz schválila návrh Komisie, ktorý už automaticky nevyhlasuje elektromobily za klimaticky neutrálne vozidlá.

archívne video

BMW radu 5 novej generácie bude aj elektromobil (Zdroj: sojh/BMW)

Doteraz boli emisie CO₂ elektromobilov jednoducho nastavené na hodnotu nula gramov na kilometer. Samozrejme, aj elektromobily uvoľňujú oxid uhličitý: vo väčšine prípadov vznikajú skleníkové plyny pri výrobe vozidla a najmä batérií, ako aj pri výrobe trakčného prúdu.

Elektrina so zlou uhlíkovou stopou

S novodefinovanými referenčnými údajmi by veci zrazu vyzerali úplne inak: Len „sivý vodík“ (vyrábaný z fosílnych palív) by mal potom horšiu bilanciu CO2 ako elektrina ako prostriedok pohonu.

Ten sa získava zo zemného plynu s použitím veľkého množstva energie. Pokiaľ ide o CO2, benzín a nafta sú  tak či tak na tom lepšie ako elektrina a biopalivá. Tým by sa uvoľnila cesta pre vozidlá so spaľovacím motorom, ktoré využívajú CO2 neutrálne palivá, ako sú eFuels.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová pre „Kronen Zeitung“ povedala: „Toto má zabezpečiť otvorenosť voči technológiám a možnostiam pre spotrebiteľov.“ Priemysel by mal mať tiež možnosť vybrať si, kam chce investovať a čo považuje za mobilita budúcnosti.

Politický obrat

O dôvodoch politického zvratu možno špekulovať: Po prvé, EÚ už plánovala prehodnotiť svoje plány na postupné vyraďovanie spaľovacích motorov v roku 2026 na základe aktuálnych údajov a vývoja. Ďalším dôvodom môže byť silná konkurencia z Číny. A strach, že s tým budú musieť bojovať miestni výrobcovia.

Kvôli výhodám lacnej energie (predovšetkým z uhlia) a veľkým zásobám surovín na batérie dokážu Číňania vyrábať elektromobily oveľa lacnejšie. EÚ už vyšetruje štátom podporovaný čínsky cenový dumping.

Dopravnej expertke Barbare Thalerovej (z rakúskej strany ÖVP) sa tento obrat ešte máli. Poslankyňa EÚ pre „Kronen Zeitung“ povedala: „Sme trochu bližšie k pravde, ale v bilancii stále chýba výroba a recyklácia príslušného vozidla. To znamená, že elektromobily vyrábané mimo Európy majú stále nespravodlivú výhodu. Európa sa musí prestať neustále stavať do regulačnej nevýhody.“

Viac o téme: Európsky parlamentElektromobilyEurópska komisia
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu