ZÁHREB - Chorvátsko v utorok večer slávnostne otvorilo svoj dlho očakávaný most spájajúci južnú časť jeho jadranského pobrežia so zvyškom krajiny, a to obídením úzkeho pásu územia Bosny a Hercegoviny.
Pelješacký most s dĺžkou 2,4 kilometra siaha z chorvátskej pevniny na polostrov Pelješac, ktorý prechádza do južnej časti chorvátskeho pobrežia vklineného medzi Jadranské more a Dinárske vrchy. Podľa tlačovej agentúry AFP ide o jeden z najambicióznejších infraštruktúrnych projektov Chorvátska od vyhlásenia jeho nezávislosti od bývalej Juhoslávie v roku 1991. Nové dopravné prepojenie ukončí na bosnianskych hraniciach zdĺhavé čakanie turistov, obchodníkov i dochádzajúcich.
Bosna a Hercegovina si po krvavom rozpade juhoslovanskej federácie zachovala prístup k pobrežiu, ale jej malý výbežok vedúci k Jadranskému moru prechádza priamo cez Chorvátsko. V dôsledku toho až doteraz zostávalo približne 90 000 ľudí, vrátane obyvateľov turisticky najnavštevovanejšieho mesta Dubrovník, odrezaných od zvyšku krajiny. Avizovanému otvoreniu Pelješackého mosta však predchádzalo viacero problémov a sporov. Chorvátsko spravilo prvé kroky k realizácii mosta v roku 2007, ale o päť rokov neskôr sa projekt z dôvodu rozpočtových obmedzení zastavil. V roku 2017 vyčlenila Európska únia, ktorej členom sa Chorvátsko stalo v roku 2013, na tento účel 357 miliónov eur, čo predstavuje zhruba 85 percent všetkých nákladov.
V roku 2018 bola na výstavbu mosta vybraná čínska firma; ide o prvú významnú čínsku účasť na infraštruktúrnom projekte v tejto balkánskej krajine. Bosnianske úrady sa sťažovali, že most skomplikuje prístup k námornej doprave a zabráni veľkokapacitným plavidlám vplávať do Neumu - jediného prístavu Bosny a Hercegoviny. Záhreb v snahe utíšiť spor nakoniec súhlasil so zvýšením výšky mosta na 55 metrov, hoci to znamenalo nárast nákladov.