Desivé tajomstvo kopilota letu 4U9525: Lubitz sa liečil, no nebola to depresia! | Topky.sk

Sobota, 19. október 2019. Meniny má Kristián, zajtra Vendelín.

Desivé tajomstvo kopilota letu 4U9525: Lubitz sa liečil, no nebola to depresia!

Pátranie pokračuje, pozostalí žiadajú vysvetlenie
Pátranie pokračuje, pozostalí žiadajú vysvetlenie
Zdroj: SITA
27.03.2015 16:50

DÜSSELDORF - Polícia včera večer prehľadala byt nemeckého pilota Andreasa Lubitza v Düsseldorfe s cieľom nájsť motív, ktorý ho viedol k nepochopiteľnej havárii Airbusu A320 so 149 ľuďmi na palube. Vyšetrovatelia jeho čin vyhlásili za úmyselné zabitie a špekuluje sa, že mohlo ísť o dôsledok osobnej krízy.


Podľa najnovších informácií bol Lubitz posledné dva mesiace pacientom Düsseldorfskej fakultnej nemocnice, ktorej hovorca poprel mediálne správy o tom, že by sa pilot liečil na depresiu, uviedol Independent.

Nemecký prokurátor o vyšetrovaní osobných vecí Andreasa Lubitza informoval, že v jeho byte našli zničenú žiadosť o PN na deň nešťastia, ale z nejakého dôvodu zrejme musel ísť do práce.

Podľa najnovších informácií bol Lubitz posledné dva mesiace pacientom Düsseldorfskej fakultnej nemocnice, ktorej hovorca poprel mediálne správy o tom, že by sa pilot liečil na depresiu, uviedol Independent.

Pri prehliadke našli dokumenty s lekárskym obsahom svedčiace o existujúcej chorobe a náležitej liečbe. Okrem iného sú medzi nimi roztrhané, aktuálne a na deň letu platné potvrdenia o pracovnej neschopnosti. Tieto okolnosti podporujú domnienku, že „zosnulý pred svojím zamestnávateľom a kolegami tajil svoju chorobu“, konštatovala prokuratúra.

Vyšetrovatelia nenašli pri prehliadke bytu Andreasa Lubitza žiadne dôkazy o politickom alebo náboženskom pozadí utorňajších udalostí. Nenašiel sa ani list na rozlúčku či priznanie.
„Hneď ako budú k dispozícii spoľahlivé dôkazy, budeme verejnosť a príbuzných informovať,“ uviedla prokuratúra. Pilotov byt v Düsseldorfe prehľadávali vyšetrovatelia vo štvrtok približne štyri hodiny na žiadosť francúzskej strany. Prehliadka sa uskutočnila aj v bydlisku jeho rodičov v Porýní-Falcku. 

Okrem lietania miloval aj beh
Desivé tajomstvo kopilota letu
Zdroj: SITA

Nemecká polícia dnes potvrdila, že z bytu Andreasa Lubitza, podozrivého zo zavinenia pádu lietadla so 150 osobami na palube, odniesla počas prehliadky počítač, dve veľké vrecia a škatuľu. Polícia už vypočula jeho rodičov a čoskoro sa uskutoční aj výsluch ďalších príbuzných, informovali nemecké a francúzske médiá.

Hovorca polície v Düsseldorfe Marcel Fiebig súčasne poprel tvrdenia britskej tlače o získaní „dôležitých dôkazov“. „Uvidíme, či (získaný materiál) prispeje k dôkazom. Budeme to skúmať,“ uviedol hovorca. Düsseldorfská prokuratúra bude o doterajších výsledkoch svojho vyšetrovania informovať dnes na poludnie.

Vyzdvihli 400-600 kusov ľudských pozostatkov, celé telo ani jedno

Francúzska polícia dnes uviedla, že z havarovaného letu spoločnosti Germanwings, ktorý sa v plnej rýchlosti roztrieštil v neprístupnej časti francúzskych Álp, bolo doteraz vyzdvihnutých 400 až 600 kusov ľudských pozostatkov, ale celé telo nenašli žiadne. Informovala o tom tlačová agentúra AP.

Lubitz sa posledné dva mesiace liečil a nebola to depresia

Düsseldorfská univerzitná klinika priznala, že druhý pilot havarovaného lietadla Germanwings Andreas Lubitz bol počas uplynulých dvoch mesiacov jej pacientom. Vo vyhlásení dnes uviedla, že naposledy navštívil nemocnicu, aby ho "diagnosticky posúdila" 10. marca. Vzhľadom na pravidlá o súkromní však nesmie zverejniť podrobnosti. Oznámila to agentúra Reuters. Správy médií, že klinika liečila Lubitza pre depresiu sú podľa tohto vyjadrenia nesprávne.

Súčasne uviedla, že Lubitzove zdravotné záznamy odovzdala vyšetrovateľom v Düsseldorfe, kde pilot žil.

Nemecký Spolkový úrad pre letectvo (LBA) dnes požiadal leteckú spoločnosť Lufthansa, aby mu sprístupnila lekárske záznamy Andreasa Lubitza, druhého pilota obvineného zo zabitia seba a ďalších 149 ľudí na palube lietadla Germanwings, ktoré vedome nasmeroval do zeme vo francúzskych Alpách. Tieto lekárske záznamy chce LBA postúpiť francúzskych vyšetrovateľov, uviedol nemeckého úradu. Informovala o tom nemecká tlačová agentúra DPA.

V byte sa mal ukrývať dôkaz

Predmety z bytu Andresa Lubitza polícia vynášala v priebehu včerajšieho večera vo vreciach. „Zistili sme niečo, čo musíme teraz potvrdiť testami. V tejto chvíli nemôžeme prezradiť, o čo ide, ale mohlo by ísť o významné vodítko k tomu, čo sa odohralo,“ povedal podľa Daily Mail vyšetrovateľ Markus Niesczery s upresnením, že nejde o žiadny samovražedný odkaz.

Desivé tajomstvo kopilota letu
Zdroj: SITA

Desivé tajomstvo kopilota letu
Zdroj: SITA

Detektívi okrem dôkazov a predmetov z domu v Düsseldorfe navštívili aj byt Lubitzových rodičov v Montabaur, odkiaľ odniesli niekoľko ďalších predmetov. Z luxusného düsseldorfskeho bytu však okrem plných vriec a počítača v tajnosti vyviedli aj muža, ktorý bol pravdepodobne Lubitzovým spolubývajúcim a jeho identita ostáva skrytá. Podľaportálu Mirror sa Lubitz často zdržiaval v dome svojich rodičov, kde býval aj brat. Jeho otec je bankárom a mama organistkou v protestantskom kostole.

Medzinárodná asociácia pilotov vyzvala ľudí, aby sa zdržali špekulácií o príčinách havárie, dokým nebude nájdená druhá čierna skrinka s technickými informáciami. Podľa asociácie je predčasné tvrdiť, že havaroval úmyselne. Ďalšou zaujímavosťou, na ktorú médiá upozornili, je skutočnosť, že aj pilot, ktorý narazil s havarovaným lietadlom 11. septembra 2001 do Pentagonu, absolvoval letecký výcvik v Arizone, podobne ako Andreas Lubitz.

Desivé tajomstvo kopilota letu
Zdroj: SITA

Desivé tajomstvo kopilota letu
Zdroj: SITA

Ťažké depresie a rozchod?!

Okrem možného kľúčového dôkazu sa včera objavili aj dohady, že pilot sa nevedel vyrovnať so vzťahom s priateľkou, ktorý spel k rozchodu. Miestny denník Westerwälder Zeitung napísal, že Andreas Lubitz s priateľkou žil sedem rokov a že spoločne bývali.

Podľa Daily Mail mal trpieť depresiami a syndrómom vyhorenia, no napriek tomu sa mu podarilo prejsť psychologickými testami, ktoré mu umožnili lietať. Pred šiestimi rokmi mal údajne pilot Andreas Lubitz vážnu depresiu a bol v starostlivosti psychiatrov. Od tej doby bol vášnivý bežec sledovaný lekármi, uviedol dnes Bild s odvolaním sa na oficiálne dokumenty.

Médiá citujú aj Carstena Spohra, predsedu predstavenstva spoločnosti Lufthansa, pod ktorú patria aj Germanwings. Ten vo štvrtok uviedol, že Lubitz v roku 2009 na šesť mesiacov prerušil pilotný výcvik. Spoločnosti vtedy neoznámil príčinu, ale neskôr prešiel všetkými testmi. „Jeho príprava bola dokonalá,“ uviedol Spohr. Lubitzovi známi pre nemecké médiá uviedli, že trpel syndrómom vyhorenia. Hovorkyňa spoločnosti Lufhansa dnes povedala, že spoločnosť nebude komentovať zdravotný stav svojho pilota.

Podľa francúzskeho psychiatra Samuela Le Pastiera, ktorého kontaktovala televízia BFMTV, pred tragédiou nebolo nijakými vyšetreniami a analýzami možné zistiť, že sa pripravoval na podobný čin. „V psychiatrii neexistuje žiadny objektívny test, ktorým by sa dal zistiť ten stupeň rozrušenie, že je človek schopný prejsť k činu

Charitatívna organizácia Time to Change, ktorá bojuje proti diskriminácii duševného zdravia, vydala vyhlásenie, podľa ktorého je Lubitzov stav popisovaný príliš zjednodušujúco a môže ľudí s duševnými problémami stigmatizovať. „Sú piloti, ktorí majú skúsenosť s depresiou a po celé desaťročia lietali bezpečne. Každý jeden prípad by mal byť posudzovaný individuálne.“

Andreas údajne plánoval svadbu 

Podľa blízkych priateľov plánoval budúci rok Andreas Lubitz svadbu s priateľkou, informoval holandský žurnalista Victor Schildkamp. Lietanie bol Andreasov sen a tí, ktorí ho poznali, o jeho schopnostiach hovorili v superlatívoch. V roku 2007 začal špeciálny letecký tréning pre spoločnosť Lufthansa a prvý pilotný preukaz dostal v roku 2010, keď mal nalietaných prvých 1 000 hodín. Jedenásť mesiacov potom strávil ako steward, kým sa stal pilotom Germanwings. „Mal som tú možnosť ho spoznať a bol to veľmi milý, slušný a zábavný mladý muž,“ povedal predseda aeroklubu Klaus Radke. V roku 2013 zahrnuli Lubitza do prestížnej leteckej databázy pilotov.

Kapitán mal použiť sekeru

Podľa najnovších informácií z rozboru záznamníka hovorov v pilotnej kabíne podľa vyšetrovateľov vyplýva, že druhý pilot využil okamih, kedy kapitán odišiel na toaletu. Späť ho napriek opakovaným výzvam a búšeniu na dvere z neznámych dôvodov nepustil a zahájil klesanie, ktoré skončilo pádom stroja v Alpách a smrťou všetkých 150 ľudí na palube.

Kapitán letu spoločnosti Germanwings použil sekeru, ktorá sa nachádzala na palube stroja, a pokúšal sa s jej pomocou preraziť pancierované dvere a zabrániť katastrofe, píše Bild.  Hovorkyňa nemeckej spoločnosti potvrdila, že sekera býva na palube každého podobného letúna. „Je súčasťou bezpečnostného vybavenia lietadiel A320, povedala.

Usmievavý človek a ideálny zať

Fotografia, na ktorej je usmiata tvár Andreasa Lubitza - druhého pilota spoločnosti Germanwings, ktorý Airbus A320 so 150 ľuďmi na palube zrejme zámerne nasmeroval k zemi - sa dnes objavila na úvodných stranách nemeckej i zahraničnej tlače. Francúzsky denník Le Figaro Lubitzovo konanie označil za „pomätený čin“. Libération sa venuje pátraniu „po tajomstvách Andreasa Lubitza“, pričom však tlač zhodne pripomína, že príbuzní, priatelia či susedia ho označujú za príjemného, usmievavého človeka a ideálneho zaťa.

Nemecká tlač dnes píše, že pilot mal pred šiestimi rokmi veľmi vážne problémy s depresiou. Podľa denníka Bild, odvolávajúceho sa na interné dokumenty leteckej spoločnosti Lufthansa, liečba trvala pol druha roka. Bild poznamenal, že nemecké vyšetrovacie orgány túto dokumentáciu poskytnú francúzskym vyšetrovateľom.

Desivé tajomstvo kopilota letu

Pátranie po druhej čiernej skrinke

V mieste utorkovej havárie nemeckého airbusu vo francúzskych Alpách sa dnes za svitania obnovilo predovšetkým pátranie po druhej čiernej skrinke s technickými záznamy o lete. Odborníci tiež pokračujú v zbere vzoriek DNA s cieľom postupne identifikovať všetkých 150 obetí katastrofy, uviedla z miesta spravodajská televízia France24.

Nájsť záznamník letových parametrov FDR (Flight Data Recorder), ktorý registruje výšku letu, rýchlosť či stav palubných prístrojov, je prioritou. Bude to ale zložité, pretože hľadané zariadenie nevysiela signál. Navyše miesto dopadu vysoko v horách je veľmi členité, v pátraní podľa televízie pomáhajú horolezci.

Žaloba za únik informácií z čiernej skrinky

Francúzsky Národný syndikát pilotov linkových lietadiel (SNPL) sa rozhodol podať žalobu na neznámeho páchateľa v súvislosti s únikom informácií z francúzskeho Úradu vyšetrovania a analýz civilného letectva (BEA). BEA sa zaoberá vyšetrovaním príčin utorkovej havárie lietadla spoločnosti Germanwings, ktoré sa zrútilo počas letu z Barcelony do Düsseldorfu. Zahynulo všetkých 150 ľudí na palube. 

Hovorca SNPL Eric Derivry dnes podľa rozhlasovej stanice France Info uviedol, že združenie "šokovala" situácia, keď vedenie BEA v stredu na tlačovej konferencii oznámilo, že nemá čo uviesť k dovtedy získaným údajom z čiernej skrinky so záznamom rozhovorov a zvukov z pilotnej kabíny. Denník New York Times však krátko nato zverejnil detailné informácie o dianí v kabíne, ktoré neskôr potvrdil aj francúzsky prokurátor.

Derivry upozornil, že toto konanie je v rozpore so zásadou mlčanlivosti ľudí, ktorí sa podieľajú na vyšetrovaní, a označil to za únik informácií. „Rozhodli sme sa podať trestné oznámenie a vyzývame na reformu fungovania BEA,“ konštatoval.
 

Zábery z miesta havárie.
Zdroj: SITA

Krátko po nešťastí sa už našla prvý z dvoch skriniek, a to zvukový záznamník, ktorý nahráva konverzáciu medzi pilotmi, s leteckými dispečermi aj všetky ďalšie zvuky v kabíne. Podľa záznamu sa vraj druhý pilot z neznámych dôvodov zavrel v kabíne a úmyselne naviedol stroj k zemi.

Zábery z miesta havárie.
Zdroj: SITA

Kým vyšetrovatelia v Nemecku a ďalších krajín odoberajú vzorky DNA v obydliach obetí, francúzske tímy zbierajú ostatky a určujú ich DNA ku konečnej identifikácii mŕtvych. Toto pátranie potrvá viac dní, uviedol bez ďalšieho spresnenia podľa France24 predstaviteľ stovky členov pátracích tímov, ktorým opäť pomáhajú vrtuľníky.

Lufthansa ponesie následky

Nemecká nízkonákladová letecká spoločnosť Germanwings bude musieť zrejme pozostalým po obetiach utorkového nešťastia vo francúzskych Alpách vyplatiť oveľa vyššie odškodné, ak sa dokáže, že si bola vedomá rizika, ktoré predstavoval zdravotný stav druhého pilota Andreasa Lubitza.

Lubitz podľa odhalení nemeckého denníka Bild trpel v roku 2009 vážnou depresiou, kvôli ktorej prerušil aj pilotný výcvik. Po návrate k výcviku pilotné skúšky síce urobil, ale trvale bol pod dohľadom lekárov a užíval lieky, o čom mal údajne aj záznam na svojej licencii pilota.

Podľa Montrealskej konvencie z roku 1999 sa žiadna letecká spoločnosť nemôže zbaviť zodpovednosti za smrť svojho cestujúceho. Za každého cestujúceho z airbusu, ktorý sa v utorok zrútil vo francúzskych Alpách, by tak Germanwings, resp. Lufthansa, mala v súlade s konvenciou vyplatiť po 145.000 eur (spolu takmer 21 miliónov eur).

Advokáti oboznámení s prípadom však predpokladajú, že nemeckej leteckej spoločnosti reálne hrozí, že sa bude musieť brániť pred obvineniami za nedbanlivosť, ktoré proti nej - zatiaľ len v médiách - už začali vznášať niektorí pozostalí i verejnosť dotknutých krajín.

Príbuzní obetí by sa mohli vyššieho odškodného domáhať súdnou cestou, keď by mohli spochybniť procedúru, ktorou si Germanwings preverovala spôsobilosť Andreasa Lubitza na vykonávanie práce pilota. „Urobil to schválne. Zabil 149 ľudí. To je zločin,“ uviedol dnes pre televíziu BFM TV Claude Driessens, brat jednej z belgických obetí. Upozornil, akú paniku, strach a hrôzu museli prežívať cestujúci, keď videli kapitána márne sa dobývajúceho sekerou do pilotnej kabíny, a boli si vedomí blížiacej sa smrti. 

Samovraždy pilotov z minulosti

Prípad samovraždy pilota civilného lietadla počas letu sa v minulosti už niekoľkokrát vyskytol, bilancujú dnes francúzske médiá v súvislosti s hypotézou, že utorkovú haváriu lietadla spoločnosti Germanwings vo francúzskych Alpách spôsobil zámerne druhý pilot. Médiá však upozorňujú, že vzhľadom na vyše 2,85 milióna letov, ktoré sú ročne vo Francúzsku kontrolované príslušnými leteckými a navigačnými úradmi, riziko samovraždy pilota možno relativizovať. Podobných prípadov vo svete možno narátať na prstoch oboch rúk.

Francúzske médiá napríklad pripomenuli prípad z 9. februára 1982, keď sa pre samovraždu rozhodol kapitán lietadla DC8 spoločnosti Japan Airlines. Spolu s ním zahynulo 173 ľudí. Neskôr sa ukázalo, že muž bol psychicky narušený, čo však povinné testy neodhalili. Štyridsaťtri ľudí prišlo o život 21. augusta 1994, keď sa pre samovraždu rozhodol pilot spoločnosti Royal Air Maroc. Pri vyšetrovaní sa zistilo, že motívom jeho činu bola nešťastná láska.
 Prípady samovrážd pilotov zaznamenali aj v Mozambiku, Namíbii alebo v Egypte, keď 31. októbra 1999 krátko po štarte z Káhiry druhý pilot využil neprítomnosť kapitána v kabíne a s výkrikom „Zverujem sa do Božích rúk“ sa s lietadlom strmhlav vrhol do Atlantického oceánu. O život prišlo 217 ľudí.

Existuje aj niekoľko prípadov, pri ktorých existuje podozrenie, že za haváriou lietadla je samovražda. Príkladom je kauza spoločnosti Silk Air z roku 1997 - doteraz nie je jasné, či pilot spáchal samovraždu alebo bola na vine technická chyba lietadla. Stále neobjasnené je aj zmiznutie lietadla spoločnosti Malaysia Airlines, ktoré pred rokom zmizlo z radarov a pátranie po ňom je doteraz neúspešné.

Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) odporúča všetkým leteckým spoločnostiam zaviesť pravidlo, zaisťujúce, že v pilotnej kabíne budú sú za každých okolností dvaja členovia posádky.


Galéria

Nástroje k článku



ZDROJ: ČTK, TASR, zh
FOTO: SITA;
VIDEO: Youtube/nighty@bbc

Nahlásiť chybu

Najčítanejšie články